Teraszos szőlőkertek, gyümölcsösök, káprázatos kilátás

A Wachau egyik legszebb mellékvölgye a Spitzer Graben, mely Spitz an der Donau felől nyúlik be a hegyek közé és a Dunán kívül az összes Wachau jellegzetességekkel rendelkezik. A hegyek oldalába magasan felkúszó teraszos szőlő ültetvények, sárgabarack ligetek, festői fekvésű falvak, várak, romok mind megtalálhatóak a rövid, pár km-es völgyben. Magasan a Spitzer Graben északi oldalában látványos, panorámautat alakítottak ki a helyi gazdák jóvoltából, mely egyben a népszerű Wachau Világörökség-ösvény (Wachau Welterbesteig) útvonala is Spitztől egészen Mühldorfig.

Szintkülönbség: 210 m fel, 360 m le

Kiindulópont: Mühldorf, Marktplatz. Megközelíthető a WL 5 autóbusszal Spitz felől.

Érkezési pont: Spitz, vasútállomás vagy kompkikötő. A kikötő mellett áll meg a WL 1 autóbusz, mely Melk és Krems között közlekedik a Duna északi partján.

Könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, dűlőutakon, ösvényeken, aszfaltos utcákon. Mindkét irányból végig lehet menni, ésszerűbb Mühldorfban kezdeni, így kisebb a szintemelkedés felfelé, a kocsit Spitzben hagyva, busszal tudunk Mühldorfba menni, így túra közben nem kell már a menetrendhez igazodni.

Térképkivágat: WK 071 Wachau 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Spitzer Graben völgy felső végén fekvő bájos Mühldorfban kezdjük túránkat. A központ legnagyobb épülete a Weisses Rössl fogadó, melynek autentikus, helyi ételeket és borokat kínáló éttermét melegen ajánljuk. A falu északi részén, egy dombon emelkedik Oberranna vára, mely jelenleg szállodaként üzemel. A kis falu főutcáján, Spitz felé indulunk, a falu végén egy hatalmas betonfej állít emléket Friedrich Raiffeisennek, aki 1886-ban ebben a faluban nyitotta meg első bankfiókját.

Mindjárt a szobor után balra fordulunk egy, a patak partját követő aszfaltos utcára. Utunkat a Kék jelzések is mutatják, hamarosan átmegyünk egy kis hídon, mely egy másik patakot ível át, majd egyből balra fordulunk, de pár lépés után jobbra kanyarodunk a Wachau Világörökség-ösvény útvonalára, melyet fehér, hullám alakú felfestéssel jelölnek. Enyhén emelkedő aszfaltúton Muthstall településrész mellett megyünk el, visszatekintve szép kilátás nyílik a falura és a várra.

Utunkat a fehér felfestések mellett a Spitzer Graben panorámaút Wanderweg nevű narancs-citromsárga táblái is mutatják. Gyümölcsfák közt emelkedünk a kényelmes úton egyre feljebb, majd egy kanyar után táblás elágazáshoz érünk (Eichberg 412 m). Balra tartva megyünk tovább az eddigi jelzéseinken, átvágunk egy erdős szakaszon, majd egy újabb elágazásnál a kék jelzésű út balra felfelé hagyja el útvonalunkat. Maradva a panorámaúton, teraszos szőlők, gyümölcsösök közt kanyarog kényelmes dűlőutunk, melyről csodás kilátás nyílik a völgyre, a kicsi falvacskákra, a szemközti hegyoldal üdezöld legelőire, a völgyet körülölelő hegyvonulatra.

Egy éles bal kanyarnál találjuk a Bruckhüttét (425 m), mely a helyi borászokat és gyümölcstermesztőket tömörítő szövetkezethez, a MARIVINO-hoz tartozik, előtte pihenőpadok, asztalok, információs tábla szolgálja a kirándulók javát. Érdemes megpihenni itt, bámulatos kilátást élvezhetünk a teraszokra, a völgyre, a szemben magasló Jauerling hegyvonulatára. Folytatjuk utunkat a keskeny aszfaltcsíkon, mely a teraszok közt nagyjából szintet tartva fut, majd erdős részre ér, ahol egy Y alakú elágazásnál a bal oldali, felső ágat válasszuk. Némiképp megtévesztőek a jelzések, a fehér felfestések balra, míg a narancs tábla jobbra mutat, ragaszkodjunk a fehérhez.

Széles földutunk később ösvényre vált, erdőn vágunk át, majd az erdő és a szőlők közt kanyargunk, egyre jobban látszik előttünk, a mélyben a Duna folyama. Kiérünk a Zornberghütte (420 m) kis fa épületénél, ahol pihenőpadokon szusszanhatunk egyet, élvezve a lélegzetelállító panorámát a Dunára, Spitzre, Hinterhaus várromjaira, az Ezer-puttonyos-hegyre. Májustól októberig, vasárnaponként, szép időben 11 és 16 óra között még helyi borokat is kóstolhatunk itt. Tovább indulunk, rövidesen a szőlők után, kissé lejtős úton egy erdős árokban lévő elágazásnál (Ried Almenreith 374 m), élesen balra fel. Kiérve a fák közül egy újabb szőlőterasz felső szélén járunk, gyönyörű a kilátás a Spitzer Graben völgyére, majd egy erdős rész után az Offenberg dűlőhöz érünk (tábla: Ried Offenberg 371 m).

Jobbra tartva a szőlők szélén gyalogolunk egy darabig, majd a jelzések balra felfelé mutatnak egy meredek, köves ösvényre, mely felkapaszkodik a hegyoldalba és élesen balra kanyarodva erdőbe ér. Pár méter után leérünk egy árokba (Ritzlinggraben), ahol jobbra fordulunk, sziklák, régi rakott kőfalak közt érünk ki a sűrűből újra a szőlő teraszok közé. Mellőzünk egy kis faházat, érdekes sziklaalakzatok közt érünk le a Donabaum borászat önkiszolgáló borszekrényéhez (tábla: Stempelstation Donabaum 276 m). Balra tartva folytatjuk kirándulásunkat, újból emelkedni kezd aszfaltutunk a teraszok közt, széles jobb kanyar után kiérünk a szőlők fölé. Balra egy kis ösvényen kapaszkodunk fel a Setzberg füves oldalában, szépen rálátunk Erlahof településrész színes kis házikóira, majd kiérünk a Setzberghütte (294 m) kis faházikójánál.

Pazar kilátást élvezve szőlőskertek közt megyünk lefelé, északkeleti irányban, földutunk aszfaltra váltva ér le a Radlbach árkába, ahol élesen jobbra fordulva, a patak mellett érünk be Radlbach településrész házai közé. A kereszteződésnél balra kanyarodunk, a következő csomópont már Quitten településrész, majd egyenesen, a temető mellett, a Friedhofgassén érünk be Spitz fő terére, a gótikus eredetű St. Mauritius-templom előtti Kirchenplatzra. Akiben van még energia, a temető előtti utcán, balra felmászhat a fantasztikus kilátást nyújtó Tausend-Eimer-Berg tetejére. A templom előtt jobbra kanyarodva, a Markt-, majd a Hauptstrassén át érünk vissza kiindulási pontunkra, a vasútállomáshoz vagy a kompkikötőhöz.