Szőlőhegyek, középkori várrom, gótikus templom, káprázatos kilátás

A Wachau központjában fekvő Spitz an der Donau a régió egyik legjellegzetesebb települése, impozáns gótikus templommal, középkori várrommal, több százéves polgárházakkal, kis kastélyokkal, a hegyoldalakra futó szőlő ültetvényekkel és a település jelképével a közepén púposodó Tausend-Eimer-Berg, azaz az Ezer-puttonyos-hegy szőlőtőkékkel borított hatalmas halmával. Könnyű sétánk során láncra fűzzük a nagy múltra visszatekintő nevezetességeket.

A túra időtartama: 2 óra, pihenők nélkül

Kiindulópont: Spitz an der Donau, vasútállomás

Könnyű séta, túlnyomórészt szilárd burkolatú utakon, utcákon, jól jelzett turistautakon, dűlő utakon, a várrom környékén jól követhető, lépcsős ösvényeken. A Rotes Tor felé vezető ösvény a végén elég meredek.

A vasútállomástól indulunk a sínek mellett vezető utcán, száz méter után kiérünk a keresztező Hauptstrasséra, ahol jobbra fordulva megyünk a régi településközpont felé. Balra tartva a Marktstrassén át pár perc alatt kiérünk a bájos házak által határolt, macskaköves térre, a Kirchenplatzra. A tér közepén egy szép barokk kút és egy hatalmas hárs áll, északi oldalán pedig a St. Mauritius-plébániatemplom dominálja.

A késő gótikus egyházi épület jellegzetessége színes tetőcserepekkel fedett tornya. A kívülről egyértelműen gótikus stílusjegyeket felvonultató templom belső tere, az Ausztriában megszokott, barokk átépítés. A három hajós belső legérdekesebb része, hogy a szentély kissé balra hajlik el. Figyelemreméltó a gótikus hálóboltozat, a híres helyi festő, Kremser Schmidt főoltárképe (1799), és az orgona karzat előtti, 1380 körül, fából készített Krisztus és a 12 apostol festett szobra.

A templomtól, északi irányba, a kanyargós Rote Tor Gassén folytatjuk sétánkat, az útjelzőtáblával is megerősített útvonalon, Rotes Tor. Egy újabb elágazásnál kissé jobbra tartunk, majd pár lépés után egy táblás elágazásnál jobbra fordulunk, a Welterbesteig (Világörökség-ösvény) és a Weinwanderweg (Bor Sétaút) útvonalán. Szép, teraszos szőlőtáblák közt sétálunk, a templomra remek kilátást élvezve a dűlőúton. Kissé feljebb, egy újabb kereszteződésnél balra kanyarodunk, a szép kilátást nyújtó, pihenőpaddal is ellátott Hiatahütténél szusszanhatunk is egyet.

Az északnak forduló út egyre feljebb kapaszkodik a szőlők közt, majd ösvényre vált, és egy szűk árokban, erdőben meredeken kapaszkodik fel a Rotes Tor elé (297 m). A harmincéves háború idejéből származó, hajdani városkapu elől csodás kilátás nyílik Spitz házaira, a környező szőlőkre, a Tausend-Eimer-Bergre. Egy, Ausztriára jellemző Bildstock (útszéli szentképes oszlop) áll a kapu előtt.

Visszaereszkedünk a lejtős, kényelmes betonúton a falu felé, elérjük a már ismert elágazást, itt most jobbra megyünk tovább, az Am Hinterweg utcán. A következő kereszteződésnél jobbra a Kalmuck borászat modern épülete, balra a Lagler borászat szállója, vendéglője, borboltja kínál betérési lehetőséget. A kereszteződésben balra fordulunk, a Schloßgasse hamar levisz a hajdani kastély épületéhez (Schloss Spitz). A reneszánsz stílusú kastély egy korábbi erődítmény alapjaira épült az 1500-as években. Jelenleg különböző rendezvényeknek, koncerteknek ad otthont. Az udvarba be is kukkanthatunk.

Romantikus árkádok alatt érünk ki a Friedhofgasséra, jobbra fordulunk, majd az utolsó ház után balra ágazik le egy táblával is jelzett kis ösvény a Tausend-Eimer-Berg irányába (Welterbesteig). A furcsa név eredete onnan jön, hogy ezer puttony szőlőt is tudnak jó esztendőben szüretelni a hatalmas dombon itt termő tőkékről. Erdős részen át szerpentinezik fel keskeny ösvényünk a hegy parádés panorámát nyújtó csúcsára (316 m). Végigsétálunk a hegy tetején futó gyalogúton, elmegyünk a pihenőpad, a kunyhó és a kereszt mellett, majd a Világörökség-ösvény jelzéseit követve, egy aszfaltúton ereszkedünk vissza a hegy északi oldalán. A festői fekvésű temető mellett érünk le, majd balra fordulunk.

Átmegyünk a kis Quitten, majd Radlbach településrészen, a kereszteződésnél egyenesen megyünk tovább, a Kirchensteig utcán. Az aszfaltos utca a szőlők közé érve gyalogútra vált, majd keskeny kis ösvényen sétálunk a szőlőültetvények nagy falai alatt. Rövidesen kiérünk a Spitzer Grabenben vezető forgalmas országútra. Átmegyünk a főúton, pár lépést balra teszünk meg, majd jobbra bekanyarodunk a csendes kis utcába. A következő elágazásnál balra fordulva pár perc alatt kijutunk az Erlahof kastély előtti hangulatos parkba.

A több részből álló kastélyegyüttes fő épületében, a tornyos Herrenhausban rendezték be a dunai hajózás témájának szentelt múzeumot (Schiffahrtsmuseum). A bajor Niederaltaich kolostorhoz tartozó Erlahof épületeiben a szerzetesek borászata működött 1803-ig. A toronnyal díszített kastélyban laktak a főpapok, itt most a kiállítás van. Nyitva tartás: ápr.közepétől okt. végéig, H-Szo: 10-12, 14-16, V: 10-16. Belépő: 6,50 €, gyerek: 4,50 €. NÖ-Card-dal ingyenes!

A múzeum épülete után, tovább folytatva sétánkat átmegyünk egy barokk épület kapuján, a macskaköves kis utcán, majd egy kerítés mellett, házak és szőlők közt emelkedünk a már látható Hinterhaus vár romjai felé.

Erdei útelágazáshoz érünk (229 m), egyenesen tovább, a Ruine Hinterhaus irányába megyünk felfelé. Pár perc alatt a vár romjai alá érünk, majd jobbra egy lépcsősoron kapaszkodunk fel a Duna feletti sziklaormon épült, a Spitzer Graben bejáratát védő, az 1200-as években épült Hinterhaus várának maradványaihoz. Oromzatos, lőréses, négy sarokbástyás várfal keríti körbe a fő várat, ahol a négyszögletű vártoronyba egy szűk lépcsőn fel is mászhatunk. A kilátás szép időben fantasztikus, előttünk a Duna szalagja, az Ezerputtonyos-hegy, alatta Spitz házai, a környező hegyekre felfutó szőlők, klasszikus Wachau panoráma.

Kijövünk a várból, legyalogolunk a lépcsősoron, a kereszteződésnél jobbra fordulunk, majd pár lépés után letérünk egy balra lefelé tartó sziklás kis ösvényre. Végig szép kilátást élvezve ereszkedünk le egy újabb elágazáshoz, ahonnan kis kitérőt teszünk a sziklaorom szélén álló Lusthaus fából épült kilátó pavilonjához. Innen két alternatív ösvény is megy le a faluba, az egyik erdőn keresztül ereszkedik le a Spitzer Graben völgyébe, majd leérve jobbra fordulva érjük el a Spitz szélén lévő körforgalmat. A másik, látványosabb útvonal délnek fordulva ereszkedik a kopár, száraz hegyoldalban egyre lejjebb, szép kilátást nyújtva a fent trónoló várromokra és a lent hömpölygő Dunára. Leérve átmegyünk a sínek alatti aluljárón, balra kanyarodunk és a remek konyhájáról híres Prandl fogadó melletti utcán érünk a körforgalomhoz.

Végigsétálva a Hauptstrassén érünk vissza kiindulási pontunkra, a vasútállomásra.