Látványos túraútvonal a Wachau összes szépségével

A Wachau klasszikus, rendkívül látványos, könnyű gyalogtúrája a festői fekvésű Spitz-től keletre magasló Michaelerberg oldalában futó panorámaút (St.Michaeler Höhenweg). A rövid, kilátásban gazdag útvonalon a Wachau szinte összes jellegzetességét láthatjuk zanzásítva, tipikus Duna parti bortermelő falu, a hegyekre felhúzódó teraszos szőlők, hangulatos tölgyligetek, káprázatos kilátás a Dunára, érdekes sziklaalakzatok, középkori eredetű erődtemplom.

A túra hossza: 7 km, St.Michaelig 4,9 km.

Szintkülönbség: 240 m fel, ugyanennyi le.

Kiindulópont: Spitz an der Donau, vasútállomás. Ingyenes parkolóhelyek. St. Michaelből az óránként közlekedő WL 1 autóbusszal is visszajöhetünk Spitzbe. (2,20 €).

A túra jellege: Rövid, nem túl nehéz kirándulás, kitűnően jelzett turistautakon. Néhány meredekebb szakaszt azért le kell küzdeni, az erődtemplomhoz levezető ösvény keskeny és meredek, de nem veszélyes. A túra kitűnően kombinálható a Buschandlwand tetejére tett kirándulással.

Térképkivágat: WK 071 Wachau 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A vasútállomástól a falu felé indulunk a Bahnhofstrassén, mely a kompkikötőből jövő Rollfährestrasséba torkollik, balra a következő saroknál egy Spar szupermarket van, ott fel is tankolhatunk, ha még nem tettük volna. Amúgy a kereszteződésnél jobbra felfelé megyünk a Hauptstrassén, mely rövidesen a Marktstrassében folytatódva éri el a hatalmas, gótikus eredetű St. Mauritius-templom előtti hangulatos Kirchenplatzot. Érdemes benézni az általában nyitva tartó templomba is.

A térről tovább észak felé megyünk a Rote Tor-Gassén, itt már látjuk is a Wachau Világörökségösvény (Welterbesteig) jellegzetes fehér színű, hullám alakú felfestéseit is. A következő elágazásnál kissé jobbra tartunk, majd pár lépés után a Welterbesteig és a Weinwanderweg tábláit követve jobbra kanyarodunk egy kis utcácskára, mely kiér a házak közül és szép szőlőteraszok között emelkedik egyre feljebb a végeláthatatlan szőlőtőkékkel telepített hegyoldalban. Egy kis faházikó, a Hiatahütte mellett szusszanhatunk egyet, innen utunk egyre meredekebbé válva kapaszkodik fel a Rotes Tor (Vörös Kapu) (295 m) építményéig.

A kapunál asztalok, pihenőpadok várnak és egészen elképesztő kilátás a Dunára, a Spitz környéki szőlőkre. A túloldalon, a táblák (Welterbesteig) iránymutatását követve, a félig jobbra lefelé vezető úton térünk be az erdőbe és ereszkedünk le a Mieslingtal völgyébe. Leérve kis fahídon kelünk át a patak felett, az aszfaltúton jobbra fordulunk, de kb. 100 méter után élesen balra térünk le róla. Követjük a Welterbesteig, a St. Michael-Rundweg útvonalát, a 29. sz., piros jelzésű, széles, murvás erdészeti utat mely éles kanyarokkal szerpentinezik felfelé a Michaelerberg oldalában. Egy útjelzőtáblánál jobbra térünk le az erdészeti útról, majd hamarosan újabb turistaút elágazáshoz érünk (Kreuzung Buschandlwand 409 m).

Innen kissé jobbra tartva széles erdei úton, a Világörökségösvény felfestéseit és a piros jeleket követve folytatjuk túránkat. Rövidesen balra felfelé térünk le a széles útról egy, a hegyoldalban emelkedő hangulatos ösvényre. Elmegyünk egy régi, középkori rézbánya aknájának bejárata mellett, szép, ligetes tölgy- és fenyőerdőben oldalazunk le-föl. Tábla is jelzi a jobbra lévő kilátópontot, utunk csúcspontját, a Duna felé kinyúló, függőleges sziklafal tetején lévő kilátó platformot. Elképesztően szép panoráma nyílik a mélyben folyó Dunára, Spitzre, a környező hegyekre, szőlőkre. Visszatérve ösvényünkre folytatjuk utunkat a hangulatos tölgyerdőben, pár perc után egy újabb kilátóhelyen csodálhatjuk a nem mindennapi panorámát.

A sziklaterasz után rövidesen kiérünk egy széles mezőre, a táblás kereszteződésnél (Michaelerberg 392 m) jobbra elhagyjuk a balra tartó Welterbesteig ösvényt, St. Michael irányában átvágunk a réten, jobbra egy idilli helyen lévő magasles, majd keskeny utunk meredeken ereszkedni kezd a hegy oldalában. Az erdőből nemsokára kiérünk az erődtemplom köré épült kis település fölé, és végig szép kilátást élvezve szerpentinezünk le a meredek, keskeny ösvényen a faluba. Keresztezzük a síneket, és pont a román stílusú Szent Mihály-templomhoz érünk ki. Mindenképen érdemes felfedezni az erődtemplom környékét, mellette egy csontházba kukkanhatunk be, ahol csontokból álló oltárt láthatunk, a hajdani bástyába pedig fel is tudunk lépcsőzni. A templom melletti, szépen rendben tartott temető is nagyon hangulatos.

A falucskából gyalog is visszasétálhatunk a kb. 2 km-re lévő Spitzbe, átmegyünk az országút túlsó oldalára, ahonnan lépcsők vezetnek le a közvetlenül a Duna partján futó keskeny, forgalommentes aszfaltos útra, melyen jobbra kanyarodva fél óra alatt kényelmesen visszasétálhatunk. St. Michaelből az óránként közlekedő WL 1 autóbusszal is visszamehetünk kiindulási pontunkra (buszmegálló a kompkikötőnél).