Középkori várrom, parádés kilátóhelyek, különleges sziklaformációk a Duna felett

A Wachau gyöngye, Dürnstein és a felette emelkedő, vad sziklákkal tűzdelt hegykoszorú látványa az osztrák Dunakanyar egyik legikonikusabb jelképe. A városka felett trónoló legendás várrom, a kilátótoronnyal koronázott Schlossberg és a parádés panorámát nyújtó, sziklás Vogelberg a Wachau legnépszerűbb túracélpontjai. A rendkívül változatos, kilátásban gazdag útvonal a Wachau összes szépségét felvonultató, klasszikus, kihagyhatatlan gyalogtúrája.

Szintkülönbség: 380 m fel, ugyanannyi le.

A gps file a várhoz vezető könnyű út, nem pedig az Eselsteig!

Kiindulópont: Dürnstein, a városka keleti szélén lévő nagy parkoló (díjköteles).

Közepesen nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken. A várhoz meredek, lépcsős út vezet, a vár után is vannak meredekebb szakaszok. A Vogelbergsteig sziklás, több helyen drótkötéllel biztosított útvonal, biztos lépés, megfelelő lábbeli szükséges! Tériszonyosoknak nem ajánlott, alternatív visszaút a Talgraben-en keresztül!

Térképkivágat: WK 071 Wachau 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Dürnstein keleti, Krems felőli szélén lévő, a városka alatti alagút előtti, nagy fizetős parkolóból (P2) indulunk a város felé. Átmegyünk az országút alatti aluljárón, a városfal előtti kereszteződésnél, a jobb oldali utcán, Wunderburggraben, át vezet az ún. könnyű út a várhoz. A nehezebb út sem vészes, válasszuk azt, a városkapu túloldalán, jobbra felfelé ágazik le a várhoz vezető út, jelzőtábla: Burgruine Dürnstein. A romokhoz vezető, lépcsős ösvény neve Eselsteig (Szamár-út).

Útvonalunk nagy része a Welterbesteig Wachau (Világörökség-ösvény) szakasza is egyben, jelzése a fehér alapra festett hullám alakú logo. A várig, majd a Fesslhüttéig a Zöld sáv jelzéseket is követjük. A közepesen emelkedő, lépcsőkkel tűzdelt, néhol sziklás, hangulatos ösvényen hamar a városka házai fölé emelkedünk, néhány helyről csodás panoráma nyílik a Dunára, az apátságra. Balról megkerülünk egy hatalmas sziklát, innen szépen rálátunk a folyóig húzódó városfalra, majd felérünk egy kis térségre, ahol jobbról csatlakozik hozzánk a másik, a könnyű útvonal. Pár méterre egy sziklakiszögellésről mesés panoráma nyílik a Duna kanyarulatára, a szemben magasló Vogelberg függőleges szikláira.

Az elágazásnál balra megyünk a vár felé, pár lépés után jobbra ágazik el a vár romjaihoz vezető lépcsősor. Mindenképpen érdemes felmásznunk a romok felső részéhez is, a panoráma lélegzetelállító. Visszatérve az elágazáshoz, jobbra fordulva folytatjuk túránkat a Zöld jelzésen. Átmegyünk a városfal északi kapuján, lépcsős, sziklás ösvényünk folyamatosan emelkedve, gigantikus sziklaformációk alatt, a Schlossberg nyugati oldalában kapaszkodik káprázatosan szép, fenyőkkel tarkított tölgyerdőben, időnként csodás kilátást nyújtva a Vogelberg tömbjére. A romoktól bő félóra alatt érünk fel, végig a Z jelzéseket követve, a Fesslhütte (550 m) előtti útelágazáshoz.

Az árnyas erdőben fekvő, népszerű Fesslhütte vendéglője áprilistól októberig, 9.30 és 18 óra között várja a kirándulókat, hétfő szünnap. A hüttétől öt perc alatt felsétálunk a Schloßberg tetején (564 m) álló kilátótoronyhoz, a Starhembergwartéhez. Az 1883-ban épült, romantikus vártoronyra hajazó kilátó felső szintjéről pompás kilátás nyílik a Dunára. A torony általában nyitva van, a biztonság kedvéért, a hüttében érdeklődjünk, náluk van kulcs.

Visszatérve a vendéglő előtti jelzőtáblás kereszteződéshez, a piros jelzéseket követjük, a Vogelbergsteig irányába. A következő 200 méteren a P, a Z és a Világörökségút jelzései is mutatják a szintet tartó utat. Elágazáshoz érünk, balra lefelé, a völgybe ágazik le egy Kékkel jelzett út, tábla: Talgraben, Dürnstein. Amennyiben tériszonnyal küzdünk, vagy csak rövidíteni akarunk, itt mehetünk vissza közvetlenül a városba. Ellenkező esetben egyenesen menjünk tovább, a Vogelbergsteig felé, Piros jelek.

Pár lépés után újabb jelzőtáblás kereszteződés (Kreuzung Vogelbergsteig 542 m), a Welterbesteig útvonala jobbra megy tovább Weissenkirchen felé, mi balra tartunk a Vogelbergsteig irányába, a Piros jelzéseket követve. Balra elmegyünk egy sziklaalakzat mellett, ahonnan a Talgrabenre és a Vogelbergre nyílik szép kilátás, majd hamarosan egy elágazásnál jobbra indulva teszünk egy kitérőt a Dürnsteiner Kanzel (521 m) felé. Az ösvény végén lévő, egészen elképesztő panorámát kínáló sziklapárkányt pár perc alatt elérjük. Visszamegyünk az elágazásig, jobbra kanyarodunk a gyakorlatilag itt kezdődő Vogelbergsteig-re.

Folyamatosan, néhol meredeken lejtő sziklás ösvényünk a Vogelberg oldalában halad, több helyen pazar kilátást nyújtva a Dunára, a Schlossbergre, a környező bizarr sziklavilágra. A látványos vonalvezetésű út egy-két szakasza sziklafalhoz erősített lánccal, drótkötéllel biztosított. Balról megkerülünk egy hatalmas sziklakúpot, ez utunk legizgalmasabb szakasza, majd a jól követhető, Piros jelzésű csapás meredekebben kezd ereszkedni a ritkás erdőben. Jobbra egy újabb sziklakiszögelléshez tehetünk kitérőt, szinte kőhajításra állunk a Dunától, egy kb. 200 méter magas sziklafal tetején.

A Vogelbergsteig hatalmas kanyarokkal szerpentinezik le az egyre sűrűbb erdőben a völgy felé. Rövidesen leérünk a Talgrabenben futó Kék jelű útra, jobbra kanyarodunk, és pár perc alatt kiérünk az erdőből. Házak között megyünk lefelé, keresztezzük a síneket, jobbra és balra is egy alagút, majd leérünk a dürnsteini főutcára (Hauptstrasse), melyen balra fordulva pár perc alatt beérünk a pici óvárosba, a kastélyszálló mellett. Végigsétálva a főutcán, át a városkapun jutunk vissza kiindulási pontunkra.