Könnyű, családi kerékpártúra az osztrák Dunakanyarban

A Wachau, az osztrák Dunakanyar, Közép-Európa legnépszerűbb kerékpáros útvonalának, a Duna-menti kerékpárútnak a legszebb szakasza. A Melk és Krems közti szakaszon a folyó mindkét oldalán remekül kiépített bicikliutak, kitűnő infrastruktúra, elsőrangú gasztronómia, elbűvölő táj, páratlan műemlékek és varázslatos települések várják a kirándulókat. Túránk során a Wachau szívéből, Spitzből indulunk át komppal a déli partra, ahonnan egészen a barokk apátságáról nevezetes Melk városáig tekerünk. A város után, az erőmű hídján át térünk vissza az északi oldalra, majd sorra véve a parti településeket, köztük a híres Willendorfot, érünk vissza Spitzbe.

A túra időtartama: 6 óra nagyobb pihenők nélkül

Szintkülönbség: minimális, végig a Duna partján vagy ahhoz közel halad az út, rövid emelkedő és lejtő Schönbühelnél.

Kiindulópont:Spitz an der Donau, vasútállomás, Bahnhofstrasse

Könnyű, családi kerékpártúra minimális szintkülönbséggel, végig szilárd burkolatú, elkülönített kerékpárutakon, csekély forgalmú, gazdasági, helyi aszfaltos utakon, falusi utcákon. Az útvonal végig kitűnően táblázott (Donau Radweg).

Kerékpárkölcsönzés:

Wachau Touristik Bernhardt, a Spitz vasútállomás melletti vasúti épületben vannak a kölcsönözhető kerékpárok, személyzet nincs mindig ott, telefonon előtte egy órával érdemes odaszólni vagy e-mailen keresztül egyeztetni a kerékpárok felvételének idejét.  A visszavétel nagyon kényelmes, elég ha ott hagyjuk a telep falánál a kerékpárt, nem szükséges pontos időre visszavinni.

Díj: 13 €/nap. Plusz 3 euróért lehetőség van, hogy más településen hagyjuk ott a kerékpárokat, pl. Melk hajóállomás.

office@wachau-touristik.at

Komp: Üzemidő: áprilistól októberig minden nap folyamatosan, utolsó járat: máj.-szept: 19.15, ápr., okt.: 18.15, novembertől márciusig csak hétköznap!Díj: felnőtt/gyerek (6-14): 1,80/0,80 €, kerékpár: 1,00/0,50 €.

A vasútállomástól a városka felé indulunk el, az utca végén balra kanyarodunk a Rollfährestrasséra, mely pontosan a kompkikötőig visz le. A komp, a Wachaura jellemző ún. csörlős komp, a folyó két oldalán álló tornyokat összekötő acélsodronyon, csörlő segítségével húzzák át a komphajót a túlpartra. Már maga az utazás is egy élmény, a jegyeket a kompon válthatjuk meg. Átérve a folyó túlpartjára, rögtön jobbra fordulunk, a közvetlen a parton futó Duna-menti kerékpárútra.

Jó minőségű, forgalomtól elzárt aszfaltos úton gurulunk gyümölcsfák közt, gyönyörű kilátást élvezve a Duna északi partjára, Spitzre, Hinterhaus várromjára. Érintjük Oberarnsdorf falut, majd pár kilométerrel odébb kis középkori eredetű templomhoz érünk. A St. Johann im  Mauerthale templom a XV. században épült, a nyolcszögű kőtorony tetején szélkakas látható. A következő pár kilométeren a hegyek teljesen a partig jönnek, a kerékpárút az országút mellett, de attól elkülönítve fut. Közvetlenül a híres Aggstein vára alatt járunk,

Elhagyjuk a vár felé vezető bekötőutat, majd rövidesen begurulunk Aggsbach Dorf faluba, de maradunk a közvetlenül a parton haladó kerékpárúton. Az országút túloldalán egy szupermarketben (ADEG) tankolhatunk fel. A falu után ismét összeszűkül a Duna völgye, a kerékpárút pedig jobbra tér le az országút mellől, kis hídon megyünk át egy holtág felett. Békés tekerés következik közel 2 km-en keresztül, majd ismét elérjük az országutat, és rövidesen át kell kelnünk a forgalmas út túloldalán folytatódó kerékpárútra.

Pár perc enyhe emelkedő után érjük el Schönbühel, a Duna feletti sziklára épült, hajdani szervita kolostorát. A parkolóval szemben kell lépcsőkön lemenni, a csak előzetes bejelentkezéssel látogatható, kora barokk stílusú templomhoz és kolostorhoz. Érdemes azért lesétálni a Kálváriáig, ahonnan szép kilátás nyílik a Dunára, egészen a melki apátságig ellátni. Utunk kevés emelkedője következik, a következő utcánál hagyjuk el a Duna-menti kerékpárutat, kanyarodjunk le jobbra és guruljunk az erősen lejtő utcán le a Schönbühel kastély monumentális épületéhez. A folyóparti, közel 40 m magas sziklán már a XII. század óta vár áll, az évszázadok során folyamatosan bővítették az erődítést, majd 1819-21 között építették át ma is látható formájára. Jelenleg a Seilern-Aspang grófi család magántulajdonában van és nem látogatható. A kis pataknál le tudunk sétálni a Duna partjára, ahonnan elénk tárul teljes szépségében a lenyűgöző épület. Előtte a folyóban két híres szikla állja a víz ostromát, a Tehén és Borja.

A falucskából kiérve megint közvetlen a Duna partján biciklizünk, pár km után hídon keresztezzük a Pielach folyót és a melki Duna-ág mellett kerekezve, az apátság dombja alatt érjük el a melki hajóállomást. A benzinkút után egy parkoló mellett vezet a kerékpárút, majd kiérünk egy sétányszerű kiöblösödésre, ahonnan lenyűgöző látványt nyújt az apátság, sziklán tornyosuló, monumentális épületegyüttese.

Természetesen ne hagyjuk ki a híres apátság meglátogatását, és Melk bájos kis óvárosa is megér egy sétát. A Fő téren több helyen is találunk kerékpártartókat, ahova kiköthetjük járművünket.

A Duna menti kerékpárút a sétánytól az acélhídon át folytatódik. A híd után, a Wachau arénánál jobbra tartunk a kis forgalmú aszfaltúton, mely kivezet a nagy Dunához, egy sátorhely és a nagy kirándulóhajók állomása mellett. Élesen balra fordulunk a folyó partján futó aszfaltcsíkra, melyen közel 2 km-t teszünk meg, majd az út balra fordul el a folyótól, kiér egy másik útra, melyen jobbra kanyarodva érjük el az erőmű területét. Jobbra fordulunk az üzemi útra, majd a nagy betongáton keresztezzük a Dunát, útközben remek kilátást élvezve a melki apátságra.

Miután átértünk a folyó túlpartjára, jobbra kanyarodunk egy földútra, a Dunamenti Kerékpárút itt balra folytatódik tovább. Végighajtunk a part mentén keleti irányban a gyalogúton, majd balra egy kis hídon kelünk át a Duna holtágán. Balról megkerüljük az emmersdorfi jachtkikötőt, majd elérjük az országút melletti, elkülönített Duna-menti kerékpárutat, melyen jobbra kanyarodva folytatjuk túránkat.

Balra a Luberegg kastély hatalmas fazsindelyes tetejű, hosszú épületét látjuk, I. Ferenc császár használta nyári rezidenciaként, ő építtette ki mai formájára 1795-től. 2018-ban felújítás alatt volt, a közeli hotelhez tartozik, valószínűleg szállodaként fogják hasznosítani tovább.

Utunk kivezet a Duna partra, ahonnan szép kilátás nyílik a szemközt fekvő melki apátság épületegyüttesére. Emmersdorf falut érintjük, jobbra először egy kemping, majd sportpályák sorakoznak, elérjük a melki hídra vezető körforgalmat. Egyenesen megyünk tovább a nagy forgalmú országút mellett, szerencsére elkülönített úton. Eseménytelen 2,5 km-es tekerés után végre balra elhagyjuk a műutat és Grimsing falunál rátérünk egy forgalommentes aszfaltútra, mely idilli rétek mellett vezet. Sajnos nemsokára a kerékpárút visszamegy az országút mellé, majd Aggsbach Markt-nál térünk be egy kicsit a házak közé, aztán megint szorosan a műutat követjük a Duna összeszűkülő völgyében, viszont innentől nagyszerű panoráma nyílik a túlparti hegyormon magasodó Aggstein romvárára.

Pár km múlva Groisbach falucska előtt ismét balra távolodunk el az országúttól, áthajtunk a kis településen, majd gyümölcsfák közt tekerünk a csekély forgalmú úton Willendorfba. A falu neve világhírű, 1908-ban a Duna menti vasútvonal építésekor találták meg itt a híres Vénusz szobrocskát, a kőkorszaki műalkotás korát közel 30 000 évesre becsülik, maga a szobor nagyon pici, 11 cm magas, az eredetit a bécsi Természettudományi Múzeumban őrzik. A faluba érve, a központban, a balra nyíló utca elején találjuk a kis Venusium múzeumot, melynek kiállításai a kőkorszakkal, az itt történő ásatásokkal és a Vénusz szobrokkal foglalkoznak. Hagyjuk itt a bringákat és menjünk fel az ásatás színhelyére, ill. a mellette felállított életnagyságú Willendorfi Vénusz szoborhoz. A múzeumtól tovább megyünk a vasúti felüljáró alatt, majd egyből jobbra fel a lépcsősoron érjük el a magas agyagfalat, ahol a szobron kívül még sok mindent találtak a régészek a kőkorszakból.  A szobortól remek a kilátás a szemközti Aggstein várára is.

Visszamegyünk a Duna menti kerékpárútra, balra fordulva folytatjuk utunkat Spitz felé. Schwallenbachig a kellemes, csendes aszfaltúton tekerünk, érdemes egy picit körülnézni a faluban is, melynek központja festői, középkori épültek együttese.  Egy kő toronysisakos késő gótikus templom, vele szemben egy pártázatos tornyú, egykori vár látható, a kis patak túlpartján pedig egy XVI. századi eredetű borászati célú épület. A falu után egy régi kőbányánál ismét összeszűkül a Duna-völgy, kerékpárutunk újfent az országúthoz csatlakozik, majd hatalmas sziklafalak mellett tekerünk tovább. A velünk párhuzamosan haladó vasútvonal az itt falként meredező sziklákat pici kis alagútban szeli át, állítólag ez Ausztria legrövidebb vasúti alagútja.

A régi hajómesterháznál, a ma fogadóként működő Prankl Gasthausnál érünk be Spitzbe, balra felettünk a sziklákon Hinterhaus várának romjai magaslanak. Követjük a macskaköves utcácskát, keresztezzük a Spitzer Grabenbe vezető országutat, majd a Hauptstrassén át végiggurulunk a városka fő utcáján. Az utca végén balra fordulunk, átmegyünk a sínek alatt, majd jobbra kanyarodva érünk vissza kiindulási pontunkra, a vasútállomásra.