Kerékpártúra az osztrák Dunakanyar legszebb részein

A Wachau, az osztrák Dunakanyar a kerékpáros turisták valóságos mekkája, kitűnő infrastruktúrával, remek bicikli utakkal, temérdek látnivalóval, izgalmas gasztronómiával. A legnépszerűbb útvonal az apátságáról híres Melktől a keleti oldal kapujáig, Kremsig tart. Mi most a Wachau közepéből, az elragadó fekvésű Spitz-ből indulunk a Duna bal partján, sorra vesszük a legszebb településeket, Weissenkirchent, Dürnsteint, és Krems előtt, a mauterni hídon gurulunk át a kevésbé járt déli partra, ahol a túlpartra nyíló pazar kilátást élvezve tekerünk Arnsdorfig, és a régi, hagyományos csörlős dunai kompon térünk vissza Spitzbe.

A túra időtartama: 4 óra menetidő, kényelmes tempóban, a látnivalók miatt egész napos túrát tervezzünk.

Szintkülönbség: elhanyagolható, szinte végig a Duna parton, vagy ahhoz közel halad az út.

Kiindulópont: Spitz an der Donau, vasútállomás, Bahnhofstrasse

Kerékpárkölcsönzés:

Wachau Touristik Bernhardt, a Spitz vasútállomás melletti vasúti épületben vannak a kölcsönözhető kerékpárok, személyzet nincs mindig ott, telefonon előtte egy órával érdemes odaszólni vagy e-mailen keresztül egyeztetni a kerékpárok felvételének idejét.  A visszavétel nagyon kényelmes, elég ha ott hagyjuk a telep falánál a kerékpárt, nem szükséges pontos időre visszavinni.

Díj: 13 €/nap. Plusz 3 euróért lehetőség van, hogy más településen hagyjuk ott a kerékpárokat.

office@wachau-touristik.at

Tel: +43(0)2713 2222

Komp: Üzemidő: áprilistól októberig minden nap folyamatosan, utolsó járat: máj.-szept: 19.15, ápr., okt.: 18.15, novembertől márciusig csak hétköznap!Díj: felnőtt/gyerek (6-14): 1,80/0,80 €, kerékpár: 1,00/0,50 €.

Könnyű, családi kerékpártúra minimális szintkülönbséggel, végig szilárd burkolatú, elkülönített kerékpárutakon, csekély forgalmú, gazdasági, helyi aszfaltos utakon, falusi utcákon. Az útvonal végig kitűnően táblázott (Donau Radweg).

Valamiért egy meredek, jelentős kaptatót jeleznek az adatok a Duna déli partján, Oberloiben faluval szemben, ez hamis adat, az út szintben vezet a folyó partján, valószínúleg a közvetlen az út mellett magasodó függőleges sziklafalak miatt van ez a zavar a rendszerben!

A vasútállomástól a városkából kivezető Bahnhofstrassén indulunk, mely a Kremser Strasséba torkollva folytatódik tovább a kis forgalmú utcán. Balra, a Mariandl Hotel nagy épülete melletti Mieslingtal elágazásához érünk. Egyenesen hajtunk tovább, az utca kivezet a házak közül, és kiér a forgalmas Duna parti országútra. A kerítéssel leválasztott kerékpárút elkülönítve halad párhuzamosan, de szorosan az országút mellett. A Michaelerberg hatalmas, függőleges sziklafalai alatt kerekezünk, pár perc múlva elérjük a pár házból álló kis St. Michael települést, előtte a nagyon fotogén, késő középkori erődtemplommal, Wachau legrégebbi plébániájával, a Szent Mihály-templommal.

Az első keresztény templom 987-ben épült ide egy korábbi kelta kultusz helyre, a jelenleg látható épület 1500 körül épült, pár évre rá, 1526-ban, a fenyegető oszmán csapatok miatt erődítették meg a fallal és a védtornyokkal. Az egyik, épségben maradt kör alakú toronyba fel is mászhatunk. Az együtteshez tartozik még egy gótikus csontház is 1389-ből, melynek oltára koponyákkal van körberakva. Az általában zárva tartó templomba be tudunk kukucskálni, a belső tér barokk stílusú, a szentély hálóboltozata őrzi még a gótikus jegyeket. A templom előtti temető is nagyon hangulatos. A toronyból tudjuk jól szemügyre venni a szentély tetején lévő hét kis, rejtélyes terrakotta figurát, melyek valamilyen négylábú állatot ábrázolnak (állítólag nyulakat).

A főtértől, a táblákat követve megyünk tovább a Hauptstrassén, mely kissé eltávolodik a Dunától és az országúttól. Hangulatos szőlők közt kerekezünk, gyönyörű kilátást élvezve a szőlődombokra, a környező hegyekre. A következő falu sincs messze, Wösendorfba érünk, a templom előtti térnél jobbra fordulunk, végiggurulunk a kellemes főutcán, majd a végénél balra kanyarodunk, több hangulatos borozó, vendéglő mellett megyünk el, beérünk a következő pici szőlész faluba, Jochingba. A nagyon régi borász hagyományokra visszatekintő falu legszebb épülete, a Prandtauerhof. Az 1696-ban, a híres barokk építész Jakob Prandtauer által átépített épület az egyik legcsodásabb, történelmi hangulatú vendéglő az egész Wachauban. Érdemes egy pillantást vetni a pálmákkal, leanderekkel sűrűn telepakolt árkádos udvarra.

A festői fekvésű Weissenkirchen a következő település, a Landstrassén gurulunk be a Spar mellett a falu központjába, balra fordulva jutunk ki a fő térre, a Marktplatzra. A dombon álló, késő gótikus erődtemplomhoz, fazsindellyel fedett lépcsősor vezet fel. A fallal körülvett templomtól szép kilátás nyílik a Dunára. Építését már a XIII. században elkezdték, a hatszögű oldaltorony az 1300-as években, míg a masszív főtorony 1500 körül épült. Az oszmán fenyegetés elleni védelem céljából 1530 körül készült el az egész együttest védő várfal. A XVIII. században, az akkori szokásnak megfelelően a teljes belső teret barokkizálták, figyelmet érdemel az 1785-ben készült rokokó orgona.

Visszatérve a főtérre, ne mulasszuk el a Teisenhoferhof káprázatos reneszánsz, árkádos udvarának megtekintését. Az épületben a Wachaumuseum kiállításait rendezték be. A térről a Kremser Strassén gurulunk tovább, kiérünk a faluból, egy darabig az országút melletti kerékpárúton megyünk, később balra térünk le egy mezőgazdasági aszfaltútra, mely a Weissenkirchen és Dürnstein közti nagy Duna kanyarnál, elképesztően szép szőlődombok aljában halad. Közeledve Dürnsteinhez, a hegyek egészen a partig nyomulnak, a kerékpárút ismét az országút és a sínek közelében fut, jól elkülönítve.

Dürnstein, a híres apátsági épülettel, a sziklákon trónoló, impozáns várrommal a Wachau legszebb, legismertebb települése. Részletesebb infó a látnivalókról itt. A Duna menti kerékpárút a városka fő utcáján megy keresztül. Utunk legmeredekebb szakasza is itt van, a pár méteres emelkedő a városba. Érdemes leszállni, és tolni a bringát, hétvégenként óriási tömeg nyüzsög a városka szűk, középkori jellegű utcácskáin.

A főutca végül a városkapun át hagyja el a pici óvárost, a táblákat követve átmegyünk az országúton, a parkoló mellett, majd a kis forgalmú, helyi úton, eleinte a sínek mellett hagyjuk el a városkát. Szőlő ültetvényekkel borított síkságon, először Oberloiben, majd Unterloiben falu utcáin kerekezünk. Mindkét településen bőséges a választék a helyi borokat kínáló heurigerekből, vendéglőkből. Unterloiben szép barokkosított gótikus eredetű temploma kínál látnivalót. Egy kilométerre ismét közelebb jönnek a hegyek, majd a pici Förthof település után érünk ki a mauterni hídhoz.

Egyenesen tovább haladva beérünk Krems városába, pontosabban az ahhoz tartozó Stein an der Donau egykor önálló, középkori hangulatú városkába. Érdemes egy kis kitérőt téve, végiggurulni a romantikus terekkel megszakított, macskaköves, szűk főutcán, a Steiner Landstrassén.

Átkerekezünk a Dunán átívelő mauterni hídon a túlpartra, a hídról szép kilátás nyílik Stein régi házaira, templomtornyaira. A körforgalomnál jobbra kanyarodunk a Donau Radweg tábláit követve Rossatz, Melk irányába. A kiépített kerékpárút egy ideig követi a Duna déli partján futó országutat, majd balra letér, végigvezet a csendes Hundsheim falucska főutcáján. Újfent kivezet utunk az országútra, a Duna menti úton kerekezünk, egy pihenőpadtól csodás panoráma nyílik a túlparti Unterloiben-ra.

A következő pár kilométeren a forgalmas országút padkáján kialakított, csak burkolati jellel elválasztott kerékpárúton kerekezünk, óvatosan hajtsunk itt. A magas sziklafalak és a folyó közti szakasz után a kiépített aszfaltos kerékpárút jobbra tér le az országúttól, lemegy a folyópartra, Rossatzbachnál egy folyóparti kemping mellett érünk ki a túlparti Dürnsteinbe tartó komp állomásához. Érdemes egyet szusszannunk valamelyik padon, a kilátás Dürnsteinre, az apátságra, a felette trónoló várromokra és a hegyekre elképesztő élmény.

A következő negyedóra a Rossatz dunai lapályán lévő sárgabarack és almafaültetvények közti kellemes, szintet tartó, gyér forgalmú utakon kanyarogva telik el. Átkerekezünk a pár házból álló Rührsdorf falucskán, majd kiérünk a Weissenkirchenbe tartó komp déli oldalon lévő állomásához, St. Lorenzbe. A román és gótikus stílusú, érdekes, kőből épült, piramis alakú tornyú kis templom előtti Duna parton áll a meghökkentő, Wachau-i Orr c. szobor, mely egy földből kinövő hatalmas emberi orrot ábrázol, az orrlyukakba be is tudunk menni. A folyó túloldalán fekvő Weissenkirchen és a körülötte lévő szőlődombok, hegyek látványa tényleg lélegzetelállító.

Arnsdorfig, a következő településig a kerékpárút az országút mellett, egy széles járdán fut, a hegyek itt elég közel futnak le a Dunához. Még mielőtt beérnénk a több részből álló Arnsdorf faluba, kerékpárutunk jobbra lekanyarodik a Duna felé az országút mellől. Közvetlenül a Duna partján kerekezünk, gyönyörű kilátást élvezve a már ismerős középkori erődtemplomra, a Michaelerberg sziklás aljában fekvő Szent Mihály-templomra, majd az elragadó fekvésű Spitz-re. Pár perc múlva elérjük a komp állomását, ahonnan kényelmesen visszajutunk, kiindulási pontunkra, Spitz városába. A komp, a Wachaura jellemzően ún. köteles komp, a folyó két oldalán álló acéltornyokat összekötő acélsodronyon csörlő segítségével húzzák át a komphajót a túlpartra.