Teraszos szőlők, vadregényes völgy, csodás kilátás, igazi Wachau élmény

A Wachau egyik legszebb településéből, Spitz an der Donauból indulunk a fantasztikus kilátást nyújtó Buschandlwand sziklafalának tetején lévő kilátóhoz, a Gruberwartéhoz. A jellegzetes bortermelő falu feletti teraszos szőlők szélén álló Rotes Tor-tól nyíló lenyűgöző panoráma kiélvezése után leereszkedünk a Mieslingtal völgyébe, majd a Mosinggraben vadregényes, nyirkos, mohos sziklák által határolt árkán át emelkedünk egyre feljebb. A Buschandlwand csúcsától szép bükkerdőben ereszkedünk az Atzberg oldalában vissza a völgybe majd a faluba.

Kiindulópont: Spitz an der Donau, vasútállomás. Ingyenes parkolóhelyek.

A túra jellege: Közepesen hosszú, könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, aszfaltos utakon. A viszonylag nagy szintkülönbség egyenletesen oszlik el a táv alatt, ezért nem túl megerőltető. A túra remekül kombinálható a Michaelerberg panorámaútjával.

Térképkivágat: WK 071 Wachau 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A vasútállomástól a falu felé indulunk a Bahnhofstrassén, mely a kompkikötőből jövő Rollfährestrasséba torkollik, balra a következő saroknál egy Spar szupermarketet láthatunk, ahol be is vásárolhatunk a túrára. Amúgy a kereszteződésnél jobbra felfelé megyünk a Hauptstrassén, mely rövidesen a Marktstrassében folytatódva éri el a hatalmas, gótikus eredetű St. Mauritius-plébániatemplom előtti hangulatos Kirchenplatzot. Érdemes benézni az általában nyitva tartó templomba is. Különösen érdekes a szentély kanyarulata a főhajóhoz képest és a gyönyörű gótikus hálóboltozatok.

A térről tovább észak felé megyünk a Rote-Tor-Gassén, itt már látjuk is a Wachau Világörökségösvény (Welterbesteig) jellegzetes fehér színű, hullám alakú felfestéseit is. A következő elágazásnál kissé jobbra tartunk, majd pár lépés után a Welterbesteig és a Weinwanderweg tábláit követve jobbra kanyarodunk egy kis utcácskára, mely kiér a házak közül és szép szőlőteraszok között emelkedik egyre feljebb a végeláthatatlan szőlőtőkékkel telepített hegyoldalban. Egy kis faházikó, a Hiatahütte mellett szusszanhatunk egyet, innen utunk egyre meredekebbé válva, terméskőből rakott falak mentén kapaszkodik fel a Rotes Tor (Vörös Kapu) (295 m) építményéig.

A kapunál asztalok, pihenőpadok várnak és fantasztikus kilátás a Dunára, a Spitz környéki szőlőkre. A túloldalon, a táblák (Welterbesteig) iránymutatását követve, a félig jobbra lefelé vezető úton térünk be az erdőbe és ereszkedünk le a Mieslingtal völgyébe. Leérve, kis fahídon kelünk át a patak felett, a völgyben futó aszfaltos úton balra fordulva folytatjuk túránkat. A Miesling-patak völgyében futó, jelenleg csendes, forgalommentes út a középkorban fontos kereskedelmi útvonalnak számított. Jó negyedóra múlva forráshoz érünk, miután feltöltöttük készleteinket a friss, hideg forrásvízből, még kb. 600 métert haladunk a kényelmes, árnyékos aszfaltúton, majd Piros sávval jelzett utunk jobbra tér le.

Vizenyős területen, nagy lapulevelek közt érünk be a romantikus Mosinggraben árokba, kis sellőkön, zubogókon csobog utunk mellett a patak, félhomályos, mesebeli erdőben emelkedünk egyre feljebb. Hatalmas, mohos sziklafalak alatt járunk, kidőlt fákat kerülgetünk. Ösvényünk kissé távolodva a pataktól felér az elhagyottnak tűnő Mosinghof épületcsoportjához. Még az épületek előtt a Sárga jelzésű útra kanyarodunk fel, élesen jobbra.

Közepesen meredek ösvényünk eleinte fenyvesben, majd bükkerdőben emelkedik, keresztezünk egy széles erdészeti utat, majd nagyjából szintet tartva érünk ki egy szélesebb útra, melyen balra fordulva követjük tovább a S jelzéseket. Széles kocsiúton érjük el a következő, táblás kereszteződést, ahol élesen jobbra fordulunk, most már a Kék jelzések is csatlakoznak a Sárga mellé. Kb. 600 métert sétálunk az enyhén emelkedő úton déli irányba, mikor jobbra kanyarodunk a Sárga jelzésű úton felfelé. Figyeljünk nagyon, a Buschandlwand tábla egy fára van erősítve.

Utunk jobb oldaláról nyílik az ösvény a hegy csúcsát alkotó sziklafalhoz, melynek tetején csúcskereszt magaslik (741 m). Kissé lejjebb, a Gruberwarte fából ácsolt kilátó teraszáról gyönyörködhetünk a panorámában, mélyen alattunk kanyarog a Duna, kitűnően be lehet látni a völgyébe. Északra a Waldviertel dimbes-dombos tája látszik. Visszatérve S jelű ösvényünkre, jobbra fordulva kezdjük meg ereszkedésünket a hegyről. Széles, erdős hegyháton ereszkedünk kényelmesen, majd egy elágazásnál jobbra fordulva megyünk tovább. Pár perc múlva a S jelzések élesen balra, déli irányba tartanak, utunk meredekebbé válik, gyönyörű bükkerdőben ereszkedünk az Atzberg oldalában.

Széles szekérutunkról később keskeny erdei útra térünk, fokozatosan szintet vesztve jutunk egyre lejjebb. Ösvényünk meredekebbé válik, majd egy éles bal kanyarnál megnyílik a táj, egy pihenőpadtól fenséges kilátás nyílik a Duna felé. A kanyar után pár méterre elágazáshoz érünk (Buschandlwand 409 m), itt csatlakozunk rá a Wachau Világörökségösvényre, melynek fehér hullám alakú felfestését követjük jobbra. Rövidesen leérünk egy széles erdészeti útra, melyen balra fordulva szerpentinezünk le a hegyoldalban.

Leérünk a már ismerős aszfaltútra, a Mieslingtalba, most kb. 100 méterrel lejjebb, mint amikor a Rotes Tortól jöttünk lefelé és balra fordulunk rajta. Az árnyas völgyben vezető úton rövidesen elérjük Spitz szélső házait, és kiérünk a Hotel Mariandl mellett a Kremser Strasséra, melyen jobbra tartva pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkhoz, a vasútállomáshoz.