Pompás bükkösök, idilli rétek, fehér mészkősziklák, csodás kilátás

A Gerecse legmagasabb csúcsát, a Nagy-Gerecsét megkerülő körtúránkat Héregről indítjuk, az elbűvölő Király-kúti-rét után a Kis-Gerecse látványos mészkősziklái közt kapaszkodunk fel a Serédi-kastélyhoz, majd utunk leglátványosabb pontjához, a káprázatos kilátást nyújtó Kis-Gerecse kőfejtőjéhez teszünk kitérőt. Az Országos Kéktúra útvonalán, a Sandl-hárs mellett érünk a Bánya-hegyre, majd a Halyagos-hegy ízületet próbáló, meredek lejtőjén ereszkedünk vissza a faluba.

Szintkülönbség: 430 m fel, ugyanannyi le.

Héreg, a Fő utca végén lévő temető. Az autóbusz a templom utáni Héreg, felső megállóig közlekedik, onnan 600 m séta a Fő utcán a P és a Z jelzéseken a felső temető. Autóval az M1 autópálya Tatabánya Óváros lehajtójánál jövünk le, az 1-es útra kiérve balra, majd később megint balra Tarján felé, a Tarján utáni falu, Héreg.

Közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, erdészeti utakon. Legnehezebb szakasz, a Halyagos-hegyről levezető Z jelzésű, rendkívül meredek lejtő, főleg nedves, sáros időben nagy kihívást jelent az ereszkedés, túrabot nagy segítség!

Térképkivágat: Gerecse 1:40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/gerecse-turistaterkep-10.html

Héregről, a Fő utca végén lévő, szép fekvésű temető elől indulunk, az erdészházat jobbról megkerülő, P jelzésű, sorompóval lezárt, széles kocsiúton. Negyedóra kényelmes sétával bukkanunk ki a Király-kúti-rét idilli fekvésű tisztásán, balra fordul utunk, és ahol kiszélesedik a rét, ott jobbra kanyarodva vezetnek fel a P jelzések. Magát a forrást a rét bal felső szélén találjuk, a dongaboltozatos foglalású Király-kút a hagyomány szerint Mátyás király kedvenc pihenőhelye volt. A kifolyó eggyel lejjebb található.

A rét felső végén esőbeálló, tűzrakóhely és pihenőpadok szolgálják a kirándulók kényelmét. Elhagyva a rétet, széles, kényelmes utunkon kb. negyedóra sétával egy erdészeti kerítéshez érünk, itt jártunkkor a P jelzésű út következő szakaszát, a Kajmát-tető környékét hatalmas frissen vágott erdőirtás borította, kvázi járhatatlanná és követhetetlenné téve a jelzett utat (2017 október). Valószínű, hogy a későbbiekben megtisztítják az utat a fáktól, addig is, az irtás jobb szélén vezető úton tudjuk kikerülni a kérdéses szakaszt. Kissé később balra fordulva csatlakozunk vissza a P jelzésű útba.

Széles erdészeti földúton érjük el egy kerítés mellett a Nagy-Gerecsére felvezető murvás kocsiút hajtűkanyarját, ahol táblák is igazítanak útba. A jobb oldali ágon megyünk tovább a P jelzéseken. 15 perc alatt érjük el az Országos Kéktúra útvonalát. A P jelzések a jobbra tartó kocsiúton folytatódnak, mi rácsatlakozunk a Kéktúrára, mely balra egy keskeny ösvényen bújik be az erdő fái közé, az útjelzőtábla és a Tájvédelmi Körzet tábla mellett.

Szép szálerdőben, késő tavasszal hatalmas medvehagyma mezők közt emelkedünk, majd meredekebbé váló ösvényünk a Kis-Gerecse mészkősziklás, köves oldalában kapaszkodik tovább. Egy méretes sziklafalba vágott Mária-kegyhelyhez érünk, előtte kellemes, árnyékos pihenőhely. Még egy kis meredek kaptató a mészkősziklák közt, majd keresztezünk egy távvezetéket és kiérünk egy táblás elágazáshoz.

Balra, a K∆ jelzésű út a Nagy-Gerecse tetejére vezet, jobbra egy jelzetlen ösvény indul a Jura-zsomboly felé (jelzőtábla), ne szalasszuk el a kitérőt a Kis-Gerecse kőfejtőjéhez. A jó 600 méteres, jól követhető úton először a Tűzköves-barlang, majd a Jura-zsomboly nyílása mellett megyünk el, majd egy keskenyebb ösvényen érünk ki a Kis-Gerecse kőfejtőjének felső peremére, ahonnan parádés kilátás nyílik a Pisznice vöröses oldalára, a Gerecse lankáira, a távolban még a Duna szalagja is felcsillan. Lent, a kőbánya udvarában hatalmas vörös kőtömbök hevernek, az irdatlan sziklafal tetején korlát fut végig, de azért óvatosan nézelődjünk. A közeli idilli pihenőhelyen szusszanhatunk egyet.

Visszatérve a Kéktúra útvonalára, jobbra térünk és a bekerített hegyoldal felső részén láthatjuk a hajdani hercegprímási üdülő, a Serédi-kastély épületét. Jelenleg ismét egyházi tulajdonban áll, gyermekek üdültetésére használják. Széles szekérúton megyünk tovább, rövidesen egy hatalmas famatuzsálem állít meg, a 200 éves Sandl-hárs. A Kéktúra szekérútján kényelmesen haladunk a Nagy-Gerecse hűvös, északi oldalában, majd lassan délnyugatra forduló utunk csodás bükkszálerdőn vág keresztül. Kiérünk egy bozótos tarvágás területére, ahonnan megkapó látványt nyújtanak a szélén álló méretes bükkfák.

Egy táblás (Fiar-bükk) elágazásnál a Kéktúra balra tér le a tovább K+ jelzésű szekérútról, a vékony ösvény átfúrja magát a sarjerdőn, majd a K∆ jelzés ágazik le balra, a Nagy-Gerecse csúcsa felé. Maradunk a Kéktúra széles, kényelmes földútján, mely a Gerecse és a Bánya-hegy közti völgyben fut, egy kerítés mellett érünk ki végül a bányába vezető üzemi útra, melyet a Z jelzések követnek. Balra fordulunk rajta, de pár lépés után, egy impozáns, göcsörtös, kiszáradt fatörzsnél balra hagyjuk el a bányába vezető üzemi utat.

Átvágunk a szép tisztáson, a tekintélyes tölgyfaóriás (Kéktúra bélyegző) mellett a Tájvédelmi Körzet táblánál újból bemegyünk az erdőbe. Széles földúton vándorlunk egy darabig, a táblás elágazásnál (Halyagos) balra, a Z jelzésre, térünk le a Kéktúra útvonaláról. Eleinte kényelmesen, nagyjából szintet tartva haladunk a Halyagos-hegy oldalában, gyönyörű bükkösben, szanaszét heverő mohos mészkősziklák közt, majd utunk meredekebbre vált, és kemény lejtővel ereszkedünk le a hegyről.

A meredekebb szakaszokon csak fától-fáig, gyökértől-gyökérig tudunk menni, de később enyhül a lejtő, de egy másik meredek szakasz még előttünk van, azután már könnyű terepen, széles úton gyalogolunk, és nemsokára vissza is érünk az erdészház másik oldalán, kiindulási pontunkhoz, a héregi temetőhöz.