Goetheweg, parádés túraútvonal a Tirol fővárosa feletti hegyláncon

Az Innsbruck környéki hegyvilág egyik leglátványosabb és legnépszerűbb túraútvonala a város északi oldalán húzódó Nordkette csipkézett hegyláncán futó Goethe-út. A felvonóval könnyen elérhető Hafelekar csúcsáról indul a jól kiépített, merész vonalvezetésű panoráma ösvény, mely több nyergen át vezetve, szédítő panorámát nyújt a mélyben fekvő metropolisra, ill. a Karwendel hegység lenyűgöző, szikár karsztvilágára. Egészen a festői sziklakatlanban fekvő autentikus Pfeishüttéig gyalogolunk, majd ugyanazon az úton térünk vissza a felvonó hegyi állomásához.

Bergstation Nordkettenbahn, a Hafelekar-felvonó hegyi állomása. Megközelíthető Innsbruck belvárosából a több szakaszban közlekedő felvonóval.

Közepesen nehéz, alpesi, magashegységi környezetben futó gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, jól kiépített, biztosított szakaszokkal, több helyen köves, sziklás talajon. A nehézséget a folyamatos ellenemelkedők, ill. a néhol meglehetősen kitett, de drótkötéllel biztosított szakaszok jelentik. Biztos lépés, szédülésmentesség ajánlott, tériszonyosok jól gondolják át a túrát. Közelgő rossz idő, elsősorban zivatar esetén más programot válasszunk. Ha útközben tör ránk az égzengés, húzzuk meg magunkat a hüttében. Visszafelé a fogadótól közel 400 méter szintkülönbséget kell legyőznünk felfelé! A túra tervezésénél vegyük figyelembe a felvonó menetrendjét, ne késsük le az utolsó járatot! Legalább 3 órával a lift zárása előtt induljunk vissza a hüttétől! Gyakorlottabb, jó kondícióval rendelkező túrázók a hüttétől közvetlenül is leereszkedhetnek Innsbruck felé! Lásd itt.

Felvonó:

Innsbrucker Nordkettenbahnen, három különböző felvonó, ill. vasút megy a hegyre. A város központjából, a Kongresszusi Központtól indul a modern, designos Hungerburgbahn, mely részben alagutakon keresztül fut fel a Hungerburg nevű városrészhez. Innen a Seegrubenbahn kabinos felvonó közlekedik az 1906 m magasságban fekvő Seegrube fogadóig. Újabb átszállással, a Hafelekarbahn kabinos lift repít fel a csúcs alatti platóra. Természetesen kihagyhatjuk a Hungerburgbahnt, busszal és autóval is fel tudunk menni a város északi oldalán fekvő teraszon épült városrészhez, a Seegrubenbahn alsó állomásához. A belvárosból a J jelzésű autóbusz visz fel Hungerburgba, a végállomáson szálljunk ki.

A jegy nem olcsó, a teljes szakaszra, oda-vissza 34,50 €, gyerek 20,70 €. Kicsit spórolhatunk, ha busszal megyünk fel Hungerburgba, de a legjobb megoldás a 24, 48 vagy 72 órás Innsbruck Card megvásárlása, mellyel „ingyenesen” használhatjuk a felvonókat és a tömegközlekedést is, ráadásul szinte az összes városi látványosság belépődíját megtakaríthatjuk! A város környéki többi felvonóra is érvényes a kártya! Infó: www.innsbruck.info

A felvonók minden nap, egész évben közlekednek, a Hafelekarbahn áprilisban és novemberben tart egy kis szünetet, de a hó miatt a túraútvonal általában csak júniustól októberig járható biztonsággal! A felső felvonót 17 órakor zárják!

Részletes információ a felvonó honlapján!

A Hafelekarbahn hegyi állomásától (2269 m) indulunk, miután megcsodáltuk a lenyűgöző kilátást a mélyben, térképszerűen kirajzolódó Innsbruckra és a környező hegyek fantasztikus világára. Az állomás épületében a Karstube vendéglőt találjuk, érdemes a környéken egy kicsit barangolni, az északi oldalra, a Karwendel karsztvidékére is nagyszerű panoráma nyílik. A legtöbb turista először a Hafelekar csúcsának vág neki, tegyünk mi is így, a ház mögötti kereszteződésnél, az útjelzőtábla irányát figyelembe véve, sziklába vájt, lépcsős szerpentinúton kapaszkodunk fel a csúcskereszttel koronázott Hafelekarspitze (2334 m) tökéletes körpanorámát kínáló tetejére.

Alattunk Innsbruck az Inn völgyével, mögötte a Stubaier és a Zillertaler Alpok havas vonulata húzódik, északra a kietlen Karwendel hegység fehéren vakító, csipkés láncai sorakoznak. A csúcsról nem kell az állomásig visszamenni, közvetlenül a kereszt alatt, élesen jobbra lefelé térünk egy ösvényre, mely a Hafelekarspitze északi oldalában kanyarog le keleti irányban, a déli oldalban futó Goethe-útra. Elérjük a 219 sz. Goetheweg turistautat, más néven Hermann-Buhl-Weg, melyen balra tartunk. Látványos vonalvezetésű ösvényünk többnyire a gerinc fő vonalát követi, eleinte a déli oldalban halad, parádés kilátást nyújtva az Inn völgyére. A kitettebb szakaszokon mindenhol drótkötelek növelik a biztonságérzetet.

Leérünk a széles, füves, általában birkák által benépesített Gleirschjöchl kb. 2200 m magasan fekvő nyergébe, majd az előttünk magasodó Gleirschspitze meredek, déli oldalában folytatjuk utunkat a 219-es Goetheweg útvonalán. Kényelmes utunk rövidesen emelkedni kezd, a Mühlkarscharte (2243 m) nyergébe kapaszkodunk fel, ahol áttérünk a gerinc északi, kietlen oldalára. Ezen a hűvösebb szakaszon még júniusban is találhatunk hófoltokat. Jól látszik utunk következő része a Mandlspitze nyugati oldalában. Egy drótkötéllel biztosított sziklás szakasz után a Zugspitzblick kilátóhelyhez érünk, ahonnan, nevéhez méltóan, szép időben látható Németország legmagasabb hegycsúcsa, a Zugspitze.

Látványos, de nem veszélyes törmelékmezőn keresztül vágunk át, majd rövid, de kemény kaptatóval szerpentinezünk fel a Mandlscharte nyeregbe (2277 m). A túloldalon, továbbra is a 219-es Goethe-utat követve, meredeken ereszkedünk le a Pfeis nevű katlanba, előttünk a lenyűgöző látványt nyújtó Rumer Spitze sziklapiramisa. Ahogy egyre lejjebb érünk, úgy zöldül a táj, a táblás elágazásnál balra fordulva, a Pfeishütte felé megyünk tovább a 219-es úton. Törpefenyős övezetbe érünk, ösvényünk kényelmesebbé válik. A környéken szerencsétlenül járt hegymászók emlékkője után már látjuk is a fogadó zöld színű tetejét. A Pfeishütte (1922 m) június közepétől október közepéig minden nap várja a turistákat autentikus tiroli fogásaival.

A hüttétől több választási lehetőségünk is van a túra folytatására. Mivel a fogadó egy katlanban van, nem ússzuk meg a jelentősebb ellenemelkedőket sem! A legegyszerűbb és legkevésbé megerőltető változat, az ugyanazon az úton történő visszaút a Hafelekar-felvonó hegyi állomásához. A legnehezebb szakasz a Mandlschartéba való felkapaszkodás, természetesen az út végén már nem megyünk fel a Hafelekar csúcsára, hanem a déli oldalában vezető Goethe-úton térünk vissza kiindulópontunkra.

Sportosabb túrázók gyalogszerrel is leereszkedhetnek Innsbruckba, pontosabban Hungerburgba, ahonnan busszal lehet lemenni a belvárosba. Ebben az esetben a Kreuzjöchl hágón át vezet az út a Vintlalm, a Rumer Alm és az Arzler Alm érintésével Hungerburgba. Az útvonal részletei ide kattintva érhetőek el. Keleti irányban pedig a Stempeljoch hágón át, a csodás Halltal völgyön keresztül túrázhatunk tovább, de, mivel itt a végpont már jóval távolabb esik Innsbrucktól, ez a variáció alaposabb szervezést igényel.