Csúcshódítás és kellemes séta a havasi cirbolyák panorámaútján

Az Innsbrucktól délkeletre magasodó Tuxer Alpen egyik markáns hegycsúcsa a 2677 m magas Glungezer, melynek tetejéről elképesztő panoráma nyílik az Inn széles völgyére, a Karwendel merészen csipkézett mészkőláncaira és az Alpok örök hóval borított fő vonulatára. Az új felvonó több mint 2000 m magasra repít fel, a barátságos Tulfeinalm közelébe, majd a méltán népszerű panoráma ösvényen, a havasi cirbolyák útján (Zirbenweg) túrázunk a Patscherkofel nyergéig, ahonnan megkezdjük kapaszkodásunkat a Glungezer Hüttével és csúcskereszttel koronázott hegytetőre.

A Glungezerbahn felvonó hegyi állomása. A kétszakaszos lift Tulfes faluból indul, megközelíthető Innsbruck felől az A12 autópályán keletre, a Hall-Mitte lehajtónál jövünk le a sztrádáról, majd a táblákat követve 10-15 perc alatt érünk fel Tulfesbe, a felvonó, Glungezerbahn, jól ki van táblázva. A parkolót az utasok ingyen használhatják.

Felvonó:

Glungezerbahn: a két szakaszból álló felvonó alsó felét 2018-ban újjáépítették, a kétszemélyes ülőlifteket modern 10 személyes kabinokra cserélték. A 2019-es nyári szezonra már üzemel az új szakasz is. A középső állomástól (Halsmarter) libegő jár a Tulfeinalmtól nem messze fekvő hegyi állomásig. A felvonó üzemidejéről és a jegyárakról a Glungezerbahn honlapján találunk naprakész infókat. Amennyiben Innsbruckban tartózkodunk pár napig, a legjobb megoldás a 24, 48 vagy 72 órás Innsbruck Card megvásárlása, mellyel „ingyenesen” használhatjuk a felvonókat és a tömegközlekedést is, ráadásul szinte az összes városi látványosság belépődíját megtakaríthatjuk! A város környéki többi felvonóra is érvényes a kártya! Infó: www.innsbruck.info

Közepesen nehéz, magashegységi jellegű gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, hegyi ösvényeken. Az útvonal általában június végétől hómentes, a Glungezerhütte környékén még nyár közepén is találunk kiterjedt hófoltokat. A hegyre vezető út sziklás, de jól járható, meredek szerpentin. A lefelé futó ösvény térdízület próbáló, erős lejtő. Instabil, zivataros időben ne induljunk útnak! Az út az Ausztriában szokásos piros-fehér-piros felfestésekkel, ill. a sárga színű útjelzőtáblákkal jelölt.

A Glungezerbahn hegyi állomásától indulunk a Glungezer északi oldalában fekvő, nagy teraszos Tulfeinalm (2035 m) kb. 300 méterre fekvő fogadójáig. A hütte elől elragadó kilátás nyílik az Inn széles völgyére, Innsbruckra és a Karwendel csipkés hegyláncaira. Az épülettől a 350. sz. turistautat követve, átmegyünk egy sífelvonó alatt, majd széles kanyarral érünk ki egy modern kis kápolna mellett a Zirbenweg (Cirbolya-út) bejáratát jelző fakapuhoz. Egy fából készült itatókút (ivóvíz) mellett, egy ősöreg havasi cirbolya mellett kellemes pihenőhelyet találunk. A havasi cirbolyafenyő igen jól bírja a hideget és a viharoknak is ellenáll, az Alpokban főleg a magasabb, 1500 m feletti övezetben gyakori. Magas, jellegzetes, sűrű, kúp alakú koronájú fenyő, tűlevelei hosszúak, jellemzőek a több száz éves példányok is, itt a tanösvényen is láthatunk igazi famatuzsálemeket, melyek gyakran magányosan meredeznek ki a törpefenyők tengeréből.

Köves, széles ösvényünk enyhén le-föl hullámozva halad nagyjából az erdőhatár szintjén, csodás kilátást nyújtva a mélyben fekvő Inn völgyére és a szemközti mészkőcsúcsokra. Cirbolyaligetek közt, vadvirágos havasi réteken gyalogolunk, több helyen is találunk pihenőpadokat, a tanösvény információs tábláin pedig sok érdekességet megtudhatnak a németül tudó túrázók a környék növény- és állatvilágáról. Jól követhető utunk időnként hatalmas, zuzmó lepte sziklák közt kanyarog, erdős, törpefenyős, legelős szakaszok váltogatják egymást. Elmegyünk a Rote Wand sziklafala alatt, majd a Neunerspitze csúcsa alatt tekergőzik ösvényünk. Az elágazásoknál mindig a 350-es számú Zirbenweg útvonalat kövessük.

A 48-as sz. turistaút leágazása után még egy darabig a Cirbolya-úton maradunk, majd a délnek kanyarodó ösvény táblás elágazáshoz ér, itt balra tartunk a 46. sz. Glungezer Höhenweg turistaúton. Romantikus gyalogúton, egy sziklás völgyecske felett túrázunk tovább, majd szerpentinúton kapaszkodunk feljebb az egyre sziklásabbá váló vidéken. Hatalmas sziklatömböket mászunk meg, útközben egy szikla aljában emlékhelynél szusszanhatunk egy kicsit. Visszafelé tekintve gyönyörűen rálátunk az adótornyokkal koronázott Patscherkofel csúcsára. Előttünk pedig a Viggarspitze csúcskereszttel ékesített, szabályos kúpja uralja a látképet.

Kb. 2200 m magasságba érve, a sportosabb túrázók tehetnek egy kitérőt a Viggarspitze (2306 m) csúcsára egy nem túl nehéz, de meredek ösvényen. A csúcs déli oldalában egy hatalmas sziklaomláson vergődünk át, előre a kilátás egyre nagyszerűbb a Tuxi-Alpok komor hegyvonulata irányába. A következő elágazásnál, továbbra is a Glungezer felé, az egyenesen tartó 46-os úton megyünk, jobbra a Meissner Haus felé ereszkedik le a másik turistaút. Jobbról megkerüljük a Viggarspitzét, folyamatosan emelkedő utunk kissé megenyhül, balra szép kilátás nyílik a szabályos kúp alakú Neunerspitzére, ahova úgyszintén lehet egy hosszabb kitérőt tenni.

Igazi szubarktikus jellegű tájon vándorlunk, méretes, zuzmó lepte sziklatömbök közt, jóval az erdőhatár felett. Lassan megpillantjuk célpontunkat, az előttünk magasodó Glungezer sötét tömbjét. Mérsékelten, de folyamatosan emelkedő utunk már a csúcs alatt elágazáshoz ér, egyenesen megyünk tovább, fárasztó kapaszkodás kezdődik a sziklás, kanyargós ösvényen. Meg-megpihenve érdemes visszanézni az egyre szebb kilátás kedvéért. A meredek kősivatag tetejére érve végre felérünk a Glungezer és a Sonnenspitze közti kis sziklakatlanban fekvő Glungezerhütte épületéhez. A ház előtti mélyedésben késő nyárig meglévő hatalmas hófolton vágunk át, majd a fém bivak mellett balra fordulunk a keskeny, sziklás ösvényre, melyen felkapaszkodunk a Sonnenspitze (2639 m) szédítő panorámát kínáló csúcsára.

A Sonnenspitze kissé előrébb, az Inn völgye felé helyezkedik el, mint a Glungezer, így Innsbruck felé jóval pazarabb a kilátás, semmiképpen ne hagyjuk ki a kis kitérőt a csúcskereszthez. Miután kigyönyörködtük magunkat, térjünk vissza egy kis pihenőre a Glungezerhütte (2610 m) tiroli jellegzetességeket kínáló vendéglőjébe. A hütte mögül induló sziklás ösvényen kapaszkodunk fel a Glungezer (2677 m) nem túl szép csúcsára, a hegytetőn adótornyok, katonai létesítmények, helikopter leszállók találhatók a kötelező csúcskereszt mellett. A kilátás viszont fantasztikus, új perspektívában látjuk a Sonnenspitzét és a Tuxer Alpen hegyóriásait, a távolban a Zillertaler Alpen havas vonulata is jól látszódik szép időben. Északra pedig az Inn völgye és a Karwendel kietlen hegyláncai vonzzák a tekintetet.

A kereszttől még egy kicsit déli irányba megyünk, majd a katonai helikopter leszállóhely mellett balra kanyarodunk le a 333. sz. turistaútra a Tulfeinalm felé. A Glungezer északkeleti, kopár, oldalában szerpentinezünk lefelé, végig parádés kilátást élvezve az Inn völgyére és a Karwendel hegységre. Egy-két helyen drótkötéllel biztosított szakaszok is vannak, de egyáltalán nincsenek kitett részek, a térdízületeket viszont próbára teszi a folyamatos lejtő. Az ösvény néha elveszik a sziklák tengerében, de a piros-fehér felfestések gyakoriak és nem lehet elvéteni az útvonalat. Egyre közelebb kerülünk a Schartenkogel kúpja előtt fekvő Tulfeinjöchl nyereghez, érdekes sziklaformációk mellett megyünk el, a táj is kezd zöldülni, ahogy egyre lejjebb érünk.

A Glungezerhütte teherfelvonója mellett érünk végül le a Tulfeinjöchl (2278 m) útelágazásába, ahonnan a széles, murvás kocsiúton folytatjuk utunkat le a hegyről. Átmegyünk egy sílift alatt és kényelmes, lejtős szerpentinúton kanyargunk lefelé tágas legelőkön keresztül. Rövidesen már látjuk lent a hüttét, idilli alpesi réteken át ereszkedünk vissza a Tulfeinalm (2035 m) épületéhez, ahonnan a már ismert úton megyünk vissza kiindulási pontunkra, a Glungezerbahn hegyi állomásához.