Kilátásban gazdag, látványos gyalogtúra a bajor-tiroli határvidéken

A Tirol és Bajororország határán húzódó Chiemgau-i-Alpok egyik legszebb panorámát nyújtó hegycsúcsa, a Fellhorn. Változatos, látványos, egész napos körtúránk a Steinplatte parkolójából kiindulva veszi sorra a környék festői legelőit, erdeit, hegyi tanyáit. Az útvonal a Gletscherblick nevű, kitüntetett prémium túraút egészét magában foglalja.

A túra időtartama: 5,5 óra, pihenők nélkül

Szintkülönbség: 680 m fel, ugyanannyi le.

Steinplatte parkoló (1376 m). Megközelíthető a tiroli Waidring nyugati szélén, a 178-as főútról északra leágazó, 4,5 km hosszú fizetős vámúton, Steinplatte Höhenstrasse. Útdíj: 8,00 €/jármű, a parkolás ingyenes.

Hosszú, különösebb nehézségeket nem tartogató gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, murvás utakon. Az útvonalat végig az Ausztriában szokásos piros-fehér-piros felfestések, számozott utak és a sárga útjelzőtáblák jelzik.

Térképkivágat: WK 301 Kufstein Kaisergebirge 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A Steinplatte fizetős út végén lévő parkolóból indulunk észak felé, de ne a széles, murvás kocsiutat válasszuk, hanem a jobbra mellette futó, hangulatos alpesi tanösvényt. Útjelzőtábla: Brennhütte, Fellhorn. Gyönyörű erdőben kanyarog hangulatos ösvényünk, majd keresztezi a kocsiutat, és festői, virágos réteken, vörösfenyőligetek közt kanyarog egyre feljebb. Egy darabig párhuzamosan, közvetlenül a kocsiút felett haladunk, majd a Brennhütte felé vezető bekötőút elágazásánál kiérünk a széles, murvás útra.

Tehetünk egy kitérőt az idilli fekvésű, kissé lejjebb álló, júniustól október végéig nyitvatartó Brennhüttéhez (1413 m), de folytathatjuk utunkat tovább a széles úton a Durchkaseralm felé is. Amennyiben lemegyünk a hüttéhez, érdemes a hangulatosabb tanösvényen menni, mely a hütte után meredeken emelkedik ki a katlanból, hogy feljebb becsatlakozzon a kocsiútba. Széles legelők közt érkezünk meg a Durchkaseralm (1478 m) házai közé.

Az idilli fekvésű, elszórtan álló házak előtti kereszteződésnél érdemes egy kis kitérőt tennünk a pompás panorámát nyújtó Windbühel (Windbichl) törpefenyővel benőtt, csúcskereszttel koronázott kúpjára (1513 m). Visszatérve a kocsiútra, a Fellhorn irányába megyünk tovább a Durchkaseralm tanyái közt, rövidesen elérjük a prémium túraútvonalat, a Gletscherblick Wanderweg-et. Itt a tábla szerint a Straubinger Haus felé vesszük az irányt.

Alpesi mezők, rétek közt kanyarog mérsékelten emelkedő ösvényünk, nagyjából párhuzamosan egy kocsiúttal, később nyugatnak fordulva kétszer is keresztezve azt. Kiterjedt törpefenyő mezők közt gyalogolunk egyre szebb kilátást élvezve, déli irányban, az út nevéhez híven, szép időben megcsillannak a Magas-Tauern hófödte gleccserei is. Felérünk a Lahnerkogel meredek oldalába, itt egy kis szakaszon drótkötéllel is biztosítva van az út. Az Eggenalmkogel kúpját délről megkerülve szintbe ér utunk, majd a hegy túloldalán lesétálunk a mélyedésben álló Hochtritt Alm épületéhez.

A háztól széles kocsiútra váltunk, felkapaszkodunk egy nyeregbe, ahonnan balra, egy elég nehezen kivehető ösvényre fordulunk, mely legelőkön át kapaszkodik fel a Fellhorn széles tetejére. Még mielőtt elérnénk a legmagasabb pontot, ösvényünk beletorkollik egy jobbról érkező útba, ezen fogunk majd visszamenni. Már előttünk a Fellhorn (1764 m) csúcskeresztje, ahonnan parádés kilátás nyílik a cikk-cakkos Kaisergebirgére, az Unterberghornra, a Loferer Steinberge hatalmas tömbjére, a Steinplatte jellegzetes csúcsára, a horizontot az Alpok fő vonulata, a Magas-Tauern havas lánca zárja.

Miután kigyönyörködtük magunkat a nem mindennapi látványban, induljunk vissza, majd a bal oldali ösvényt választva leereszkedünk a Fellhorn füves platójáról. Útközben szép kilátást élvezünk az előttünk fekvő Eggenalm épületeire. Leérve a házak közé, a legtöbb turista a híres Straubinger Haus (1551 m) hüttét célozza meg. A május közepétől november közepéig minden nap nyitvatartó melegkonyhás hütte helyi jellegzetességeket kínáló vendéglője igen közkedvelt.

A fogadó elől jobbra megyünk felfelé egy ösvényen (Rundweg Gletscherblick), felmegyünk egy szép kilátást nyújtó kis feszülethez, majd enyhén emelkedve felérünk egy nyeregbe, ahonnan észak felé is megnyílik a kilátás, a bajor hegyekre. Meredekebben lejtő utunk hamarosan keresztezi a bajor-tiroli határt, majd egy szép tisztásnál elágazáshoz érünk. A Sulzner Kaser, Hindenburghütte felé, a bal oldali úton megyünk tovább. Hangulatos fenyvesben ereszkedünk meredeken, később enyhül a lejtő, egy Y elágazásnál a jobb oldali úton megyünk tovább. Nedves, zsombékos területen vágunk át, és rövidesen kiérünk a Sulzner Kaser (1239 m) körüli tágas legelőkre.

Egyszerű, sajtokat, hidegtálakat kínáló vendéglátóhely működik a nyári szezonban a Sulzner Kaser főépületében. A ház mögötti aszfaltos útra kiérve, jobbra fordulunk, idilli tájon, virágos réteken, fenyőligetek közt kanyarog kényelmes utunk. A bájos kis Anna-kápolna után leérünk a Hemmersuppenalm épületeihez. Az út széles bal kanyarral megy el a házak mellett, majd egy táblával is jelzett ösvényre térünk le jobbra, Pflegereck felé, 18-as út. Enyhén emelkedve zsombékos, vizes részen vágunk át, majd a legelőről beérünk az erdőbe.

Mérsékelten emelkedő úton, árnyas erdőben gyalogolunk keleti irányban a Gletscherblick útvonalon. Félóra múlva érjük el a Pflegereck erdészház melletti elágazást (1304 m), ahol jobbra fordulunk a Durchkaser Almen irányába. Hangulatos bükkerdőben kapaszkodunk déli irányba. Elérjük az államhatárt jelző oszlopot és visszatérünk Ausztriába. Hangulatos ösvényünk most már csak enyhén emelkedik, mesebeli rétek, vörösfenyőligetek közt járunk. Kiérünk egy hatalmas legelő szélére és már látjuk is a Durchkaser Alm házait.

Széles kocsiútra váltva érjük el a Durchkaser Alm már ismert útelágazását, ahonnan a murvás kocsiúton, végig szép kilátást élvezve a Steinplatte tömbjére, visszaereszkedünk a Steinplatte parkolójába, kiindulási pontunkra.