A Szlovák Paradicsom összes szépségét felvonultató, látványos gyalogtúra

A Szlovák Paradicsom talán leghíresebb látnivalója, a Hernád-áttörés nyugati részét járjuk be Erdőaljáról (Podlesok) kiindulva, a Hernád-torok sziklakapuján át lépünk be a mesebeli kanyonba, majd a kitűnően kiépített, látványos és kalandos parti útvonalon a nagy függőhídig követjük a folyót. A rövid, de meredek, vízesésekben gazdag Vöröskolostor-szakadék szurdokában létrákon, hidakon kapaszkodunk fel a hajdani kolostor romjainál fekvő népszerű turistaházhoz, ahonnan kényelmes erdei utakon ereszkedünk vissza Erdőaljára.

Kiindulópont: Podlesok, Erdőalja, Káposztafalvától (Hrabušice) 3 km-re délre. Nagy parkoló.

Parkolás szgk.: 2,00 €/nap, 14 óra után 1,00 €, motor: 1,50 €, mikrobusz: 3,00 €.

Belépő:

Napijegy felnőtt: 1,50 €, 6-15, 62 év felett: 0,50 €, 6 év alatt, 70 év felett ingyenes. 3 napos jegy: 3,50 /1,00 €, 5 napos jegy: 6,00 /1,50 €. A jegyeket a parkolóban lehet megvenni.

Nehéz gyalogtúra, a Hernád-áttörésben, több helyen lánccal biztosított, kitett, tálcás szakaszok váltogatják egymást, a Kolostor-szakadék igazi szurdoktúra, jelentős szintkülönbséget kell legyőzni a szorosban, az útvonal végig kitűnően jelzett, kitáblázott. Eltévedni szinte lehetetlen, de semmiképpen ne térjünk le a kijelölt útról! Megfelelő ruházat, elsősorban túrabakancs viselése kötelező! Változatos segédeszközöket találunk az út során, vaslétrák, doronglétrahidak, fémtálcák, vaskapcsok, lánccal biztosított szakaszokon kell átküzdeni magunkat. Kizárólag összehajtható, teleszkópos túrabotot vigyünk, hátizsák elengedhetetlen, mindkét kezünket tegyük szabaddá a kapaszkodáshoz. Egyensúlyérzék, szédülésmentesség, biztos lépés nagyon fontos! A szurdok felfelé egyirányú! A Hernád-menti út kétirányú, fokozottan figyeljünk a szemből jövőkre! Semmi esetre se forduljunk vissza a szurdokban, fokozott balesetveszély és az estleges büntetés miatt sem! A visszaút egyenletesen lejtő kényelmes gyalogút. Szép időben, hétvégén nagy tömegre számítsunk, ilyenkor a technikásabb szakaszoknál, hosszabb létráknál sorállás valószínű!

A parkolóból Podlesok kis turistatelepe felé indulunk, a büfénél lévő elágazásnál balra térünk, átmegyünk a hídon, majd a pihenő mellett ismét balra tartva megyünk tovább az aszfaltos úton. A Koliba étteremnél találkozunk a Kék sáv jelzésekkel, ezeket fogjuk követni végig a Hernád mentén is. Elmegyünk a hangulatos Ranč fogadó mellett, majd beérve az erdőbe, jobbról kerüljük meg a Turisticky Raj retró hangulatú üdülőtelepét. A sportpálya után találkozunk a jobbra letérő Zöld jelzéssel, itt fogunk majd visszajönni. Balra kanyarodunk a K és Z jelzésű ösvényre, mely hamarosan sziklák közé ér fel, ahonnan szép kilátás nyílik a lent hömpölygő folyóra, a hídra és a Hernád-torok sziklakapujára.

Leereszkedünk a hídhoz, átkelünk a Hernád felett, a táblás elágazásnál (Hrdlo Hornádu 535 m) jobbra fordulunk a Kék jelzésű parti ösvényre, mely a sziklafalhoz erősített, láncos korláttal biztosított fémjárdákon halad magasan a folyó felett. A sziklák után jelzett csapásunk le-föl hullámzik magasan a part felett, elmegyünk egy kis faházikó mellett, majd leérünk a partra, átbújunk egy sziklakapu alatt és lánccal biztosított, nehéz, sziklás terepen kapaszkodunk. Rövidesen utunk egyik leglátványosabb részéhez érünk a Zöld-hegy alatti sziklafalhoz (Pod Zelenou horu), ahol több méter magasan, az áthajló sziklafalhoz rögzített, lánccal biztosított, fémtálcákon lépdelünk.

Sziklás rész következik, ismét láncba kapaszkodva mászunk fel, fentről szép a kilátás az alattunk hömpölygő Hernádra, majd rövidesen elérünk a Barát-barlangnál (Pri Mníchovej jaskyni) meredező függőleges sziklafalhoz, amit újabb fémtálcákon, meglehetősen kitett részen küzdünk le. Lemászva a folyóhoz egy kényelmesebb szakasz következik, a hídon átkelünk a túlpartra, hangulatos erdei gyalogúton, szépen rálátunk a Hernádra. Később feljebb kapaszkodunk, fahidak, kisebb falétrák jönnek, majd az Örök-eső fölött (Nad Večnym daždom) nevű sziklafalnál újabb fahidak, létrák, láncos szakaszok következnek.

Már látjuk magunk előtt a hidat, de még előtte az izgalmas, Függőhíd fölött (Nad Lanovou lávkou) nevű sziklafalon kell túljutnunk lánccal biztosított fémtálcákon, pallókon, sziklákon. A híd alatt érünk ki a táblás turistaút-csomóponthoz (Kláštorská roklina ústie 520 m). Érdemes kimenni a hosszú, imbolygó függőhídra, nem mindennapi élmény letekinteni a Hernádra, élvezni a természet szépségét az idegborzolóan labilisnak tűnő hídon. Utunkat a Zöld jelzésű úton folytatjuk Kláštorisko felé, A Vöröskolostor-szakadék szurdokán (Kláštorská roklina) közel 250 méter szintet kell legyűrnünk igen rövid táv alatt.

A Vöröskolostor az egyik legrövidebb szurdok a Szlovák Paradicsomban, azonban meredekségével és szépségével felveszi a versenyt a hosszabbakkal. Eleinte az egyre szűkülő kanyonban a patak kövein lépdelve, ill. a partján kapaszkodunk meredeken felfelé, majd a szépséges Felfedezők-vízesése melletti hosszú vaslétra következik, aztán hamarosan még kettő. A gyönyörű, vadregényes szurdokban egymást követik a szebbnél szebb zuhatagok, no meg mellettük, felettük a létrák. Az egyik legimpozánsabb a Szivárvány-vízesés. Szűk egy óra mászás után fel is érünk a fennsíkra, ahol egy szépséges füves réten bukkanunk ki az erdőből. Jobbra látjuk az egykori karthauzi kolostor romjait, szép időben mögötte csodálatosak a Magas-Tátra égbetörő csúcsai.

Az összes túrázó a fennsíkon fekvő turistaház, „hütte” felé igyekszik (Chata na Kláštorisku 770 m), hétvégén, jó időben garantált a telt ház, a gyönyörű kilátást adó teraszon pihizhetünk, kortyolhatjuk csapolt söreinket, ehetjük a gulášt. Visszafelé a Zöld jelzéseken megyünk, elmegyünk a romterület széléig, majd balra tartva folytatjuk utunkat a nagyjából szintet tartó, széles kocsiúton. A következő elágazásnál (Pod Kláštoriskom 765 m) jobbra térünk le a széles útról a Zöld jelzésű ösvényre, mely eleinte mérsékelt, később egy völgy keresztezése után erősebb lejtővel ereszkedik a Hernád völgye felé. Maradhatunk a Sárga jelzéseket kapott széles kocsiúton is, mely ugyancsak Podlesokra megy vissza, a Piros jelzések becsatlakozása után, jelzetlenként szerpentinezik le a turistatelepre. A Zöld jelzésű út pedig végül a Hernád-torok feletti részen torkollik bele a Kék jelzésű, már ismert útvonalba, melyen balra fordulva érünk vissza kiindulási pontunkra, Podlesokra.