Libegő, barátságos hütték, mesebeli erdők, kilátásban gazdag alpesi legelők

Az Alpok legkeletibb magashegységi vonulata az Alsó-Ausztria és Stájerország határán húzódó Wechsel hegylánca, melynek legmagasabb pontjára, a Hochwechselre (1743 m) legegyszerűbben a Mönichkirchenből induló libegő felső állomásától juthatunk. A Mönichkirchner Schwaig autentikus hüttéitől a Wiener Alpenbogen hosszútávú túraútvonalon mesebeli erdőben, majd végeláthatatlan havasi legelőkön kapaszkodunk fel a pazar kilátást nyújtó csúcsra, melynek tetejét a Wetterkoglerhaus barátságos hüttéje koronázza. Visszafelé a Wechsel déli lejtőin, az idilli Vorauer Schwaig érintésével ereszkedünk az ülőlift hegyi állomásához.

Mönichkirchner Schwaig, a Mönichkirchen am Wechselből induló négyes ülőlift felső állomása. Megközelíthető Szombathely felől Oberwart – Pinkafeld – Friedberg vonalon az 54-es főúton. A libegő alsó állomásánál nagy, ingyenes parkoló. A felvonó április végétől október végéig közlekedik hétvégén és ünnepnapokon, június végétől szeptember végéig minden nap! Pontos menetrend és árak ide kattintvaNiederösterreich Card-dal ingyenes!

Egyszerű, de hosszú gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A Hallerhaus után, a Steinerne Stiege környékén sziklás, közepes emelkedők várnak ránk. A Wechsel legelőin rengeteg szarvasmarha legelészik, fokozott figyelemmel haladjunk el mellettük, semmi esetre ne menjünk közel hozzájuk! Kutyákat csak pórázon vezessük! Egész napra tervezzünk, korai indulás szükséges, az utolsó libegő 17.30-kor megy, ne késsük le! A Wechsel hosszú gerince és csúcsa nagyon szeles tud lenni, szélvédő ruházatot mindenképpen vigyünk magunkkal még akkor is, ha lent a faluban szélcsend van!

Családi programnak is kiváló választás Mönichkirchen, fent több játszótér, vendéglő várja a gyermekes családokat, egy tematikus útvonal, a Schaukelweg pedig különböző hintákkal vonzza a kicsiket. A hegyi állomástól pedig jól kiépített, biztonságos útvonalon kis hegyi kocsikkal, ülő rollerekkel is leszáguldozhatunk a faluba.

Térképkivágat: WK 422 Wechsel Bucklige Welt 1:50 000 (freytag-berndt), www.freytagberndt.hu

A felvonó hegyi állomásától (1174 m) balra indulunk el a széles kocsiúton, a kis víztározó partjához érve a Mönichkirchner Schwaig (szünnap kedd) és az Enzian Berggasthof (minden nap nyitva) között sétálunk. Az itt legelésző barátságos csacsikat szinte mindig láthatjuk. A máshol Alm-nak hívott alpesi gazdaságokat itt a környéken Schwaig néven nevezik. Jobbra mellőzzük a játszóteret és a fogadót és a baloldalon futó sífelvonóval párhuzamos, füves aljú, enyhén emelkedő, széles úton túrázunk tovább. Utunk egészen a Hochwechselig a Wiener Alpenbogen és az alpannonia hosszú távú túraútvonalat követi. A felfestések és a sárga útjelzőtáblák szerencsére meglehetősen gyakori kísérői túránknak.

Útközben egyre szebb, tágasabb panoráma nyílik észak felé, a Hinta-út egyik állomását is érintve lassan elénk tűnik a Hallerhaus (1350 m) barnára pácolt fából ácsolt, rusztikus épülete (szünnap péntek). Az épülettől balra, az erdőbe vezetnek a piros-fehér-piros jelzések, köves, közepesen meredek, romantikus ösvényen, hangulatos fenyvesben érjük el a Stoa Alm „chalet” stílusú, csak a téli szezonban nyitva tartó rönkfákból épült épületét (1430 m), mely elől parádés kilátás nyílik észak felé. Jobbra egy sífelvonó hegyi állomása és egy tározó, a jelzett ösvény pedig balra tér be az erdő fái közé. Meredeken kezdjük meg kapaszkodásunkat a Steinerne Stiege felé, méretes sziklákkal borított, jól követhető csapásunk gyönyörű fenyvesben emelkedik. Később enyhül a kaptató, néhol megnyílik a táj, remek kilátást élvezhetünk kis szusszanás közepette.

Egy hatalmas sziklánál érjük el a Steinerne Stiege (1505 m) legmagasabb pontját, innentől nagyjából szintet tartó, rendkívül kellemes, romantikus ösvényen folytatjuk utunkat a varázslatos, zuzmókkal borított, szinte nordikus jellegű fenyvesben. Később, egy irtás után szélesebb útra váltunk, majd pár perc múlva figyeljünk, mert a széles kocsiútról jobbra tér le a Hochwechselre vezető jelzett turistaút. A táblák kissé feljebb, jobbra vannak az úttól! Köves ösvényen kapaszkodunk ki az erdőből és érjük el a havasi legelők birodalmát. Fák híján a jelzéseket a földön heverő sziklákra festve találjuk. Eleinte délre, majd északra is egyre szebb kilátást élvezve, enyhén emelkedő úton jutunk fel a Niederwechsel, impozáns sziklaalakzattal koronázott tetejére (1669 m).

A sziklák alatt háborús emlékművet láthatunk, a balra, lefelé tartó úton pedig a Vorauer Schwaig irányába rövidíthetjük túránkat esetleges rossz idő esetén. Előttünk már látszik a Hochwechsel csúcsa, megcélozva azt, először enyhén lejtő úton, a tágas gerincen, gránit sziklákkal pettyezett legelőn egy széles nyeregbe jutunk. Később táblás elágazáshoz érünk (1647 m), itt fogunk majd visszafelé jönni. Egyre meredekebbé váló úton, a gerincet követve, lapos sziklák közt kapaszkodunk fel a Hochwechsel (1743 m) tetejére. A lapos platón a Wetterkoglerhaus turistaházban pihenhetjük ki a hegymászás fáradalmait és tankolhatjuk fel szervezetünket. Nyitva: május közepétől november közepéig, szünnap kedd, de júliustól szeptember közepéig minden nap nyitva.

Szép időben lenyűgöző kilátásban gyönyörködhetünk a Fertő-tótól a szlovén határon húzódó Karavankák vonulatáig. Különösen szép panoráma nyílik a Rax és a Schneeberg tömbjére. A stájer oldalról egy murvás, fizetős úton kocsival is fel lehet hajtani a hegytetőre. A kápolna csúcsos, űrhajóra emlékeztető épülete mögött padokat is találunk, ahol piknikezhetünk is, ha kihagyjuk a hüttézést. Induljunk vissza ugyanazon az úton, egészen az első, táblás elágazásig, ahol jobbra térünk le a Vorauer Schwaig irányába. Kellemesen, enyhén lejtő csapáson ereszkedünk a gerincről délkeleti irányban a 924 sz. turistaúton a piros-fehér-piros jelzéseket követve.

Legelőkön, ligetek közt egy itatónál szélesebb útra váltunk, majd egy tanya után, a Niederwechsel déli lejtői húzódó kiterjedt legelővidéken keresztül érünk a Vorauer Schwaig hegyi vendéglőjének épületcsoportjához (1509 m). Nyitva június elejétől szeptember közepéig. Közelében, az út mellett orosz katonai temetőt találunk. A hütte előtt több turistaút is találkozik, mi továbbra is a 924-es utat követjük, mely széles kocsiúton folytatódik tovább, de rövidesen jobbra tér le és vizenyős területen át vezet be a ritkás fenyvesbe. Újabb legelők következnek, majd ismét beérünk a fenyvesbe, párszor keresztezünk egy széles kocsiutat, időnként követjük is azt, a jelzések elég egyértelműen kalauzolnak minket. A Steinerne Stiege déli lejtőin járunk, ösvényünk varázslatos erdőben vezet, később rátérünk egy murvás kocsiútra, melyen jó darabig gyalogolunk.

Jobbra térünk le a kocsiútról egy ösvényre, később, egy kis Madonna-emlékhely után, egy elágazásnál, ahol a balra, a Hallerhaushoz vezető 907-es úttal találkozunk, továbbra is egyenesen megyünk a Studentenkreuz irányába. Erdészeti úton, szintet tartva hamarosan egy szerencsétlenül járt csendőr emlékműje után érünk ki a Studentenkreuz (1182 m) szép fából ácsolt feszületéhez, mellette pihenőpad. Innen balra tartva a széles erdészeti úton jó 10 perc alatt érünk vissza kiindulási pontunkhoz, a Mönichkirchner Schwaig vendéglőihez, ill. a libegő felső állomásához.