A természet és a technika példás összhangja, a Semmering vasútvonal

Az UNESCO Világörökség részeként védett Semmering-vasút mentén kanyargó túraútvonal (Bahnwanderweg) leglátványosabb része egyben a Bécsi-Alpok legszebb helyeit láncra fűző Wiener Alpenbogen egyik legnépszerűbb szakasza. A világ első hegyi vasútjaként, 1854-ben átadott, merész vonalvezetésű, viaduktokkal, alagutakkal tűzdelt Semmering-vasút mellett kialakított turistaúton, káprázatos kilátást élvezve fedezzük fel a természet és a technika mesteri és festői egységbe olvadását.

A túra hossza: 9,8 km (Semmering és Breitenstein között), 14,8 km (Klamm vasútállomásig)

A túra időtartama: 3,5 óra Breitensteinig, plusz 1,5 óra Klammig.

Szintkülönbség: 240 m fel, 340 m le, a hosszabb variáció: 360 m fel, 560 m le.

A túra jellege:

Az első szakasz, Adlitzgrabenig kényelmes sétaút, a Kalte Rinne viaduktig keskenyebb, néhol meredek ösvény, Breitensteinig aszfaltút, a vasútállomáshoz közepes kaptató. A túrát meg tudjuk hosszabbítani egészen Klamm vasútállomásig, azonban, legalább 2019 őszéig, a viaduktok felújítása miatt az eredeti útvonalat lezárták, táblákkal kijelölt kerülőúton tudunk Kreuzbergen keresztül Klammig gyalogolni.

Kiindulópont:

Semmering vasútállomás, megközelíthető a S6 gyorsforgalmi útról Maria Schutz kihajtónál Semmering felé, még a hágó előtt jobbra a Bahnhofstrassén az állomásig. Breitenstein állomást az S6-ról Gloggnitznál letérve, Schottwien-en keresztül az Adlitzgrabenen át érjük el. Mindkét állomásnál ingyenesen lehet parkolni.

 A visszautat természetesen vonattal tesszük meg, sajnos Breitenstein és Klamm állomáson csak a helyi vonatok állnak meg, ezért alaposan tervezzük meg a kirándulást, mivel ritkán járnak a szerelvények. Az aktuális menetrendet ide kattintva tanulmányozhatjuk. Hétvégén valamivel gyakrabban közlekednek vonatok. Érdemes Breitenstein állomáson parkolni, és Semmeringre vonattal menni, majd onnan visszagyalogolni, így nem kell a túrát a menetrendhez igazítani, stresszmentesen sétálhatunk vissza a kocsihoz.

semmering-vasut-terkep.jpg

Térképkivágat: WK 022 Semmering Rax Schneeberg 1:50 000 (freytag-berndt), www.freytagberndt.hu

A túra leírása

Mielőtt elindulunk érdemes megnézni a Semmering vasútállomás épületében, két szobában berendezett, a hegyi vasút építésének történetéről szóló kis kiállítást megnézni, ill. a turista információs irodában tájékozódni az esetleges lezárásokról, alternatív útvonalakról. A parkoló és az állomás közti lépcsősoron megyünk fel a felső útra, ahol jobbra fordulva, a bordóra festett korláttal védett gyalogúton sétálunk a vasútvonallal párhuzamosan. Utunkat sárga színű jelzőtáblák Bahnwanderweg felirattal és egy kis gőzös ábrájával kísérik, a Wiener Alpenbogen kék jelzéseivel is találkozunk egészen a Kalte Rinne viaduktig. A tematikus útvonalon több helyen olvashatunk a kihelyezett információs táblákon, német és angol nyelven is a vasút építésének történetéről, műszaki jellegzetességekről, a tájról, a  vidékről.

A kavicsos sétaúton hamarosan elérjük a mini vasútállomás játszóteret, majd a piros sávval is jelzett út átbújik az alagútba igyekvő vasúti sínpár alatt. A hegyoldalban vezető, kellemes, árnyas sétaúton (Schulweg) jutunk ki a Wolfsbergkogel megállóhely melletti aszfaltos útra, melyen balra kanyarodva megyünk át az alagút felett, majd jobbra térünk le róla egy gyalogútra. Előttünk az 1909-ben átadott Kurhaus monumentális, sok teraszos, hajdani gyógyszállója, mely egyike az első, vasbetonból készült polgári épületeknek. A magaslati gyógy hotelként funkcionáló Kurhaus háborús időkben a hadsereg tisztjeinek szanatóriumaként működött, a második világháborút követően a szovjet megszálló hatalom használta 1955-ig, majd 1988-as bezárásáig az állami és szövetségi hivatalokban dolgozók üdülőhelyeként működtették. A szebb napokat is látott gigantikus épületben néha különböző kulturális rendezvényeket tartanak.

Ösvényünk kiér a Kurhaus melletti parkolóba, a táblákkal is jelzett, piros jelzésű turistaút enyhén emelkedve kapaszkodik fel a Doppelreiter Kogel (919 m) csúcsán álló kilátótoronyhoz (Doppelreiterwarte). A felső szintről lenyűgöző körpanoráma tárul elénk, délre a Semmering-hágó a patinás villáival, a Hirschenkogel, a Sonnwendstein csúcsa, északra a vasútvonal viaduktjai, az Adlitzgraben feletti hatalmas sziklafalak, mögöttük a Rax impozáns vonulata. A kilátó mögötti lépcsősoron megyünk le egy keresztező gyalogútra, melyen balra fordulva kanyarodunk vissza a Kurhaus irányába a hegyoldalban.

A keskeny ösvény egészen a parkoló közelébe visz, de ott jobbra térünk a 20-Schilling-Blick irányába. A híres kilátópont nevét az 1968-ban forgalomba hozott 20 Schillinges bankjegyről kapta, melynek hátoldalán volt az innen készült kép a Semmering vasút irányába. A panoráma valóban tökéletes, gyönyörűen látszanak a vasútvonal legjellegzetesebb pontjai, a híres viaduktok, a függőleges sziklafalba vájt galériák, a horizontot pedig a Rax fenséges hegylánca zárja. A kilátóhely alatt remekül pozícionált pihenőpadokon ejtőzhetünk vagy akár piknikezhetünk.

Utunk élesen balra kanyarodva folytatódik a Wolfsbergkogel oldalában, kiér a Kurhausstrasséra, ahol egyből jobbra fordulunk egy gyalogútra (jelzőtábla: Bahnhof Breitenstein), mely balra tartva ér ki a Gläserstrasse aszfaltjára, pont az 1913-ben, jellegzetes Semmering-i stílusban épült Villa Daheim nyaralója fölé. Balra fordulunk, de pár méter után jobbra térünk le az aszfaltról egy sétaútra, mely pár perc alatt kivezet az Adlitzgrabenstrasséra. Jobbra kanyarodunk, de pár lépés után, a magas kéményes épületnél (Golfhaus Geiger), jobbra térünk le a műútról. A Weberkogelstrassén, pont egy alagút bejárata felett jutunk ki az Ausschank Hinterholz, szép időben nyitva tartó kiméréséhez, majd a széles kocsiút erdőn átvágva ér ki a Fleischmann-hídnak is nevezett Untere Adlitzgraben Viadukthoz.

Az aszfaltútra érve átmegyünk az impozáns viadukt alatt, a túloldalon egy rekonstruált kis vasúti munkás telepet találunk a vasút építésének korszakából, követjük hegynek fel az országutat, majd egy útjelzőtáblánál (Bahnwanderweg: Breitenstein, WAB: Prein) jobbra térünk le. Az út visszavisz a sínekhez, egy pihenőnél meredeken, a síneket védő drótháló felett vezető, cikk-cakkban emelkedő ösvényre térünk. A magasan a sínek feletti ösvényről gyönyörű kilátás nyílik az Alsó-Adlitzgraben-Viaduktra, látványos, magasan a sínek felett vezető ösvényünk egy kilátópont után élesen balra kanyarodik és kiér egy szélesebb erdészeti útra, melyen jobbra fordulunk. Egy éles kanyar után balra térünk le egy gyalogútra Breitenstein irányába, rövidesen elénk tárul a leghíresebb híd, a Kalte Rinne Viadukt lenyűgöző látványa.

Lefelé gyalogolva érintjük az egykori bakterházban berendezett, a vasút tervezőjéről és építtetőjéről, Carl von Ghegáról elnevezett kis múzeumot. Nyitva hétvégéken és ünnepnapokon. Kavicsos úton ereszkedünk le az aszfaltútra, innen a Wiener Alpenbogen útvonala balra felfelé tér le a Bahnwanderweg-ről, a Falkenstein és a Luckerte Wand felé. Itt jobbra megyünk az aszfaltúton, mely átvezet az impozáns Kalte Rinne Viadukt alatt. A 10 hatalmas felső és 5 alsó ívből álló, 46 m magas, 184 m hosszú viadukt a legismertebb és legnagyobb völgyhíd a Semmering vasútvonalon. Az építmény túloldalán több információs tábla és egy kis kiállítás is található. Az Adlitzgraben völgyében, aszfaltúton folytatjuk utunkat a gigászi Polleroswand sziklafala alatt, festői fekvésű focipálya mellett érünk be Breitenstein házai közé. A Blunzenwirt fogadó melletti útkereszteződésnél balra fordulunk, majd rövidesen újból balra térünk le a vasútállomás felé. Átmegyünk a hídon és rögtön utána, egy információs táblánál élesen balra ágazik le a jelzett turistaút. A keskeny ösvény felszerpentinezik az aszfaltútra, melyen balra felfelé kanyarodva érünk a kis település, Breitenstein központjába, a tanácsház és a modern templom közelébe.

A templom feletti részen egy gyalogútra térünk jobbra, mely aluljárón keresztül vezet át a sínek alatt a Breitenstein vasútállomáshoz és az előtte lévő kis parkolóhoz. Amennyiben tovább folytatjuk vándorlásunkat a Bahnwanderweg útvonalán, még a templom előtti elágazásnál térjünk jobbra a Lindenstrassére, a Zöld jelzést és az útjelzőtábla iránymutatását követve. A házak közül kiérve, az aszfaltos út gyalogútra vált és rövidesen kiér az Untere Bahnstrasse kanyarulatába, melyen egyenesen megyünk tovább. A következő táblás elágazásnál (Bahnwanderweg: Bahnhof Klamm) jobbra tartunk az Untere Bahnstrassén, mely enyhén emelkedve kapaszkodik fel a Weinzettlwand idilli, legelőkkel, ligetekkel borított fennsíkjára. Visszafelé tekintve gyönyörű kilátás nyílik Breitensteinre és az Adlitzgrabenre.

Rövidesen újból kiérünk egy aszfaltos útra, a Karl-Schubert-Strasséra, melyen jobbra fordulva megyünk tovább. A következő Y alakú elágazásnál táblák figyelmeztetnek (2018 nyár), hogy az eredeti útvonalat építési munkálatok miatt lezárták, így csak kerülő úton tudunk Klamm állomásig menni. A viaduktok felújítása előre láthatólag 2019 őszéig tart, addig Kreuzbergen keresztül egy szép, kilátásban gazdag útra terelik át a turista forgalmat, melyre innen, kissé balra tartva, tovább a Karl-Schubert-Strassén mehetünk. Kreuzbergtől a Piros sáv jelzésű turistaúton jutunk Klamm vasútállomás közelébe. Az eredeti Bahnwanderweg Zöld sáv jelzéssel folytatódik a jobb oldali ágon, az aszfaltcsík végétől széles kocsiút vezet  párhuzamosan a sínpárral, majd murvás útra váltva bújik át a sínek alatt.

Az aluljáró után rögtön balra tér le egy legelőn átvágó ösvény, mely először a Gamperl-, majd a Wagnergrabenviaduktot érintve fut be a kis Klamm településre. A gótikus eredetű templom mögötti dombon egy hajdani vár impozáns romjai trónolnak festői képet nyújtva. A templom előtti kereszteződésnél balra fordulunk, de pár lépés után a jelzett, kitáblázott út jobbra tér a Deiningerweg földútjára. Egy Y alakú elágazásnál a jobb oldali ág szép ösvénye vezet ki Klamm vasútállomásához.