Változatos magashegységi gyalogtúra a fogaskerekű felső állomásától a Schneeberg csúcsáig, majd ereszkedés az északi oldalon lévő libegőig

Alsó-Ausztria legmagasabb hegysége, a magyar határhoz legközelebb eső kétezres csúcs, a Schneeberg impozáns tömbjének átszelése az egyik legkedveltebb gyalogtúra a Bécsi-Alpokban. A Puchbergből induló Szalamandra fogaskerekűvel kényelmesen vonatozunk fel a hegy délkeleti letörésén álló hegyi állomásig, majd hamisítatlan alpesi tájon, végig káprázatos kilátást élvezve mászunk fel a legmagasabb csúcsra, a Klosterwappenra. A népszerű Fischer-Hütte melletti Kaiserstein csúcsról ereszkedünk le a hegység oldalában futó Grafensteig-körútra, majd mesebeli erdőkön át érünk a csodás fekvésű Fadensattel nyergében fekvő hüttékhez, ahonnan ülőlifttel vagy gyalogszerrel jutunk le Losenheimbe.

Szintkülönbség: 330 m fel, 1270 m le

A Puchbergből induló Schneebergbahn fogaskerekű hegyi állomása. A puchbergi vasútállomás mellett ingyenes parkolók. Az utazás nem olcsó, 27 €/fő a hegymenet, de NiederÖsterreich Card birtokosok ingyen utazhatnak!  Pár nappal a tervezett utazás előtt online foglaljuk le jegyünket, mert a délelőtti járatok hamar megtelnek! A hivatalos honlapon magyarul is megtalálunk minden fontos információt.  NÖ kártya esetén is le kell foglalni a helyet! A vasút április utolsó hétvégéjétől október utolsó hétvégéjéig közlekedik.

Érkezési pont:

Losenheim, a Salamander libegő alsó állomása, buszmegálló – 1720 sz. autóbusz Puchbergbe, a vasútállomásnál is megáll. Az ülőlift júliustól szeptemberig minden nap üzemel 17 óráig, előtte és utána csak hétvégéken és ünnepnapokon közlekedik. Erre a felvonóra is jó a NÖ-Card!  Libegő menetrend. Jegy: 7,50 €/fő völgymenet.

Közepesen nehéz, magashegységi jellegű gyalogtúra, a nehézséget a magas szintkülönbség okozza lefelé, de kitett, veszélyes szakaszok nincsenek. Csak stabil, szép időben vágjunk neki! Az útvonal végig kitűnően jelzett, kitáblázott. Széles erdészeti utak, ösvények váltogatják egymást. Négy hüttét is érintünk, és az ötödik sincs messze.

A tervezésnél vegyük figyelembe, hogy az utolsó busz Losenheimből 17.15 órakor indul. Hétköznap 16.15-kor, hétvégén 15.15-kor megy még busz vissza Puchberge. Menetrend itt!

Puchbergből a 9 vagy 10.30 órakor induló vonatot válasszuk, így kényelmesen visszaérünk a buszhoz vagy a libegőhöz.

Térképkivágat: WK 022 Semmering Rax Schneeberg 1:50 000 (freytag-berndt), www.freytagberndt.hu

Az 1897-ben üzembe helyezett híres fogaskerekűvel, a teljesen felújított Szalamandra-vonattal 40 perc alatt érünk fel a hegyre 1217 m szintkülönbséget legyőzve. A hegyi állomás a Berghaus Hochschneeberg turistaház épületénél van (1795 m). A hütte nyitvatartása a vonat menetrendjéhez igazodik. Mielőtt elindulunk érdemes a vendéglő oldalához kimenni, ahonnan fantasztikus kilátás nyílik a Puchbergi-medence irányába.

Következő úticélunkhoz, a Damböckhaus-hoz két úton is eljuthatunk, mindkettőt jelzi a Bécsi-Alpok hosszú-távú túraútvonala, a Wiener Alpenbogen, az egyik, kissé nehezebb ösvény északról kerüli meg a Waxriegel tömbjét, a másik, a kényelmesebb pedig délről, ezt az utat hívják „Paradies der Blicke”-nek (A kilátások paradicsoma). Az előbbi út előnye, hogy onnan tehetünk egy kitérőt a Waxriegel kereszttel koronázott csúcsára. A széles, déli út eléréséhez induljunk el a sínek mentén, keresztezzük a síneket, előttünk a vas kaleidoszkóp, melyben a vasút építésének történetéről szóló tárlatot találjuk, a hozzá csatlakozó galérián keresztül tudunk kimenni az ingyenes kiállításokról.

Balra az Erzsébet királyné emlékére állított kápolna áll (Elisabethkirchlein). Játszóterek közt megyünk tovább, a nagy információs táblánál ágazik el a Waxriegelt északról megkerülő ösvény, mi maradunk a széles, murvás sétaúton, melyről csodás kilátás nyílik a Rax és a Semmering vidékére. A nagyjából szintet tartó út széles jobb kanyarral ér ki a Schneeberg platójára, ahonnan már szemügyre vehetjük két legmagasabb csúcsát, a bal oldali Klosterwappent az antennákkal és a jobbra lévő Kaisersteint a Fischerhüttével. A Damböckhaus (1810 m) népszerű hüttéjében ejtőzhetünk egyet a csúcshódítás előtt.

A Zöld sáv jelzésű kocsiúton folytatjuk utunkat, pár perc múlva táblás elágazáshoz érünk, a murvás út (Zöld jelzés) a Fischerhütte felé megy, mi a balra tartó, Sárga jelzésű ösvényt választva kezdjük meg csúcsmászásunkat a Klosterwappenre. A füves aljú utat, fák híján, fapóznákra festett jelzésekkel mutatják, melyek köd esetén igen jó szolgálatot tehetnek. Tulajdonképpen toronyiránt kapaszkodunk az egyre meredekebbé váló úton, megcélozva az előttünk magasodó csúcsot a jellegzetes antennaerdővel. A Klosterwappen (2076 m) tetejéről káprázatos körpanoráma nyílik a Bécsi-Alpok hegyvonulataira. Az adóállomás mellett találjuk a betonból emelt csúcskeresztet, mellette pedig egy padot.

Északi irányban indulunk tovább a gerincen vezető kavicsos kocsiúton a Fischerhütte felé. Le-föl hullámzó utunkról végig szép kilátást élvezve hamarosan Alsó-Ausztria legmagasabban fekvő turistaházához, a Fischerhütte (2049 m) barna zsindelyes épületéhez érünk. A ház mögötti ösvényen mindenképpen tegyünk egy kis kitérőt a Kaiserstein (2061 m) csúcsára, ahonnan szédítő panoráma nyílik a Puchbergi-medencére és a Schneeberg vad sziklavilágára. A kilátóhelytől visszamehetünk a hegyi fogadóig, de közvetlenül nyugatra vezet egy ösvény, melyen 80 m után elérjük a Wiener Alpenbogen útvonalát.

Az elágazásnál a Zöld sáv jelzésű utat válasszuk az Edelweisshütte felé, a jobbra tartó Sárga út a híres Fadensteig, melyen át közvetlenül a sziklafalakon mászva juthatunk le a hegyről. A Zöld jelzések póznákon mutatják a füves hegyháton lefelé vezető utat. Folyamatosan lejtő úton ereszkedünk, balra elhagyjuk a Schauerstein (1870 m) sziklás tömbjét, balra alattunk a Wurzengraben mély árka húzódik, majd elérjük a törpefenyő övezetet, és tovább szerpentinezünk lefelé a törpefenyők közti utcácskákban. Az erdőbe érve balról csatlakozik hozzánk az árokban futó út, jobbra kanyarodunk és pár méter után kiérünk egy táblás kereszteződéshez (1528 m) a Hochschneeberg és a Kuhschneeberg közti nyeregbe. Balra kissé feljebb a Fleischer-emlékművet láthatjuk. Az elágazásnál jobbra fordulunk továbbra is a Sárga jelzéseket követve. Ez az útvonal a Schneberget megkerülő Grafensteig körút Fadenweg nevű szakasza.

Le-föl hullámzó ösvényünk varázslatos, mesebeli fenyvesben vezet, később kibukkanunk egy erdészeti kocsiút kanyarjánál (1473 m), jobbra fordulva rajta, folytatjuk kényelmes ereszkedésünket a Schneeberg oldalában. Elmegyünk a Schwarzkogel impozáns sziklafala mellett, majd több árkon át kanyargó utunkról, egy táblával is jelzett helyen, jobbra térünk le a széles murvás útról egy erdei ösvényre, a Sárga sáv jelzéseket követve. Turistautunk egy darabig párhuzamosan fut a kocsiúttal, majd lassan jobbra fordulva kellemes erdőn keresztül ér ki a Fadensattel csodaszép füves nyergébe. elmegyünk a hajdani Sparbacher Hütte épülete mellett, jobbra a minden nap nyitva tartó Edelweisshütte (1235 m) vendéglőjében szusszanhatunk egyet.

Hétvégén vagy csúcsszezonban kényelmesen lelibeghetünk a hütte alól induló Szalamandra-ülőlifttel Losenheimbe. Gyalog is hamar lent vagyunk, a nyereg gerincén megyünk egészen a táblás elágazásig, szemben az Almreserlhütte épületét láthatjuk. Az elágazásnál jobbra térünk, átmászunk a legelő kerítésén, majd a Sárga sáv jelzésű ösvényen ereszkedünk le nagy kanyarokkal szép erdőn keresztül a losenheimi parkolóig, ahol a buszmegállót is találjuk.