Változatos kirándulás a Bécsi-Alpok egyik legváltozatosabb magashegységén

A Rax, mágikus hívószó a Bécsi-Alpokat szerető turistáknak, számtalan jobbnál-jobb túraútvonalon fedezhetjük fel a meredek sziklafalak által határolt hullámos, szubarktikus jellegű fennsíkot, melyen barátságos hütték sorakoznak. A Rax nyugati platójának talán legkedveltebb gyalogtúrája nagyrészt a Wiener Alpenbogen útvonalát követi, az autóval megközelíthető Preiner Gscheid hágótól kapaszkodunk fel a meredély szélén álló Karl-Ludwig-Haushoz, majd a kietlen fennsíkon átvágva érünk a sasfészekként trónoló Habsburghaushoz, ahonnan egy kisebb nyergen át, a Neue Seehütte érintésével ereszkedünk vissza.

Preiner Gscheid, Alsó-Ausztria és Stájerország határán fekvő nyereg ingyenes parkolóval, Prein an der Rax falutól 6 km-re nyugatra.

Egész napos, közepes nehézségű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A szeles és kopár fennsíkon szél- és napvédelemről gondoskodjunk! Elegendő folyadékot vigyünk magunkkal, a hüttékben vizet csak pénzért kapunk! A platón a jelzések a sziklákra vannak festve, ill. póznák jelölik az utat. Zivataros időben más programot válasszunk!

Térképkivágat: WK 022 Semmering Rax Schneeberg 1:50 000 (freytag-berndt), www.freytagberndt.hu

A Preiner Gscheid-nyereg (1070 m) parkolójából indulunk, balra megyünk el az Edelweisshütte épülete mellett, majd az információs pont alatt. A Piros sáv jelzésű 829 sz. turistautat követjük a Habsburghaus irányába, mely közepesen meredeken emelkedik egy széles mezősávban. Többször keresztezzük a Waxriegelhaus felé tartó, murvás kocsiutat, útközben sűrűn találunk útjelzőtáblákat, majd felérünk a tágas Siebenbrunnenwiese mezején lévő turistaút-csomóponthoz (1340 m).

Itt csatlakozunk a Wiener Alpenbogen túraútvonalához, melyet egészen a Neue Seehüttéig követünk. A meredek réten keresztül a Karl-Ludwig-Haus, Schlangenweg irányába kapaszkodunk tovább. A mező felső szélénél érjük el a tulajdonképpeni Schlangenweg (Kígyó-út) ösvényt, mely a legkényelmesebb és legegyszerűbb útvonal a Rax fennsíkjára. Nevéhez hűen az út kígyószerűen szerpentinezik egyre feljebb, törpefenyők közt a Siebenbrunn-katlanban. Egyre szebb kilátást élvezve, már a törpefenyő övezeten túl elágazáshoz érünk. Két opció közül választhatunk, jobbra a hosszabb, de könnyebb út vezet a Törl hágójához, ahonnan balra a Karl-Ludwig-Haushoz, jobbra pedig tovább a Habsburghaushoz mehetünk. Balra a rövidebb, de meredekebb verzió közvetlenül a Karl-Ludwig-Haushoz visz fel. Nyugodtan választhatjuk a nehezebb variációt, nem olyan vészes, a kitettebb helyeken korláttal, drótkötéllel védett köves ösvényen pár perc alatt felérünk a hüttéhez.

A Karl-Ludwig-Haus (1804 m) bio ételeket és italokat kínáló barátságos fogadójában, szép időben a csodás kilátással kecsegtető teraszán szusszanhatunk egyet. Nem messze egy kis hegyi kápolna, a Raxkircherl áll. Szép idő esetén tehetünk egy kitérőt a Rax legmagasabb pontja, a Heukuppe tetejére (2007 m). A hüttétől a Wiener Alpenbogen és a 01 sz. úton ereszkedünk le a Heukuppe és a Predigtstuhl közti Siebenbrunn-nyeregbe, a Törl turistaút-csomópontjához (1760 m). A Habsburghaus irányába megyünk a Piros sáv jelzésű, széles, köves úton a Predigtstuhl nyugati oldalában, balra, mélyen lent a Taupental legelői, gazdaságai sorakoznak. Nagyjából szintet tartva érünk a következő elágazáshoz (1781 m), ahonnan a kissé balra tartó Kék sáv jelzésű úton folytatjuk túránkat a Habsburghaus felé. Törpefenyő foltok közt, néhány árkon keresztül vezet széles, köves utunk, egyre közelebb kerülünk a már látható Habsburghaus épületéhez.

A május közepétől október közepéig minden nap nyitvatartó Habsburghaus (1785 m) a Rax fennsíkjának északnyugati meredek letörése szélén áll, szép időben gyönyörű kilátás nyílik előle főleg nyugati irányba. A hüttétől továbbra is a Wiener Alpenbogen útvonalát követjük, a piros-fehér-piros felfestéseket figyelve felkapaszkodunk egy mészkősziklás magaslaton álló kereszthez, a Jahnkreuz-hoz. A kereszttől remekül rálátunk a Habsburghaus sasfészekként trónoló épületére. Utunk folyamatosan emelkedve halad a Dreimarkstein oldalában, sziklás, karsztos területen gyalogolunk törpefenyő ligetek közt. Hamarosan felérünk túránk legmagasabb pontjára (1895 m), innen eleinte kissé lejtős, sziklás úton megyünk tovább, mellőzünk néhány elágazást, majd leérünk a Trinksteinsattel-be (1850 m), a Dreimarkstein és a Predigtstuhl közti nyeregbe.

Jobbra egy kis magaslaton áll a Raxgmoa-Hütte és a Hans-Nemecek-Hütte egybeépült házikója. Az előbbi egy szükséghelyzetben használatos menedékház, míg az utóbbi a hegyi mentők szolgálati háza. A nyeregből meredeken ereszkedünk a piros-fehér jelzésű, sziklás csapáson, hamarosan meg is pillantjuk következő célunkat, az impozáns Preiner Wand előtt fekvő Neue Seehütte épületét. Leérve a nyeregbe (Seesattel 1652 m), az elágazásnál jobbra fordulunk a hütte felé, a Wiener Alpenbogen útvonala innen a Preiner Wand tömbjén keresztül folytatódik az Ottohaus felé. A májustól november elsejéig minden nap nyitva tartó Neue Seehütte (1643 m) szép időben rendkívül népszerű, a Rax túloldaláról, a felvonó hegyi állomásától való könnyű megközelíthetőségének köszönhetően.

A hütte épületétől a Sárga sáv jelzésű Göbl-Kühn-Steig útvonalán ereszkedünk le a Rax fennsíkjáról. A terasztól egyenesen megyünk tovább, először enyhén emelkedve jutunk fel egy hegyhátra törpefenyők között, ahonnan parádés kilátás nyílik a Preiner Wand simára gyalult sziklakolosszusára. Folyamatosan ereszkedünk a látványos vonalvezetésű ösvényen, végig kitűnő panorámát élvezve. Lassan leérünk az erdőhatárig, ritkás, mesebeli fenyvesben vesztünk gyorsan szintet, majd elágazáshoz érünk, ahol jobbra tartunk a Waxriegelhaus felé. Itt már újból elérjük a Wiener Alpenbogent, és pár perc alatt ki is érünk az egész évben, minden nap nyitvatartó Waxriegelhaus (1361 m) épületéhez.

A jól megérdemelt pihenő után lefelé induljunk tovább a nagy kanyart leíró, széles kocsiúton, de pár méter után hirtelen balra mutatnak a Zöld sáv jelzések, a 829 sz. turistaút bebújik az erdő fái közé és meredeken ereszkedik a romantikus hangulatú fenyvesben. Lejjebb érve keresztezünk egy patakot, balra nem messze a Helenenquelle forrása, és kibukkanunk egy murvás erdészeti út kanyarjában. Tartsunk balra lefelé az úton és pár méter után találkozunk a már ismert, mezősávban futó piros jelzésű úttal, melyen balra kanyarodva 10-15 perc alatt leérünk kiindulási pontunkhoz, a Preiner Gscheid nyergébe.