Izgalmas mászóutak a Hohe Wand nyugati oldalában

A Hohe Wand kevésbé ismert és közel sem annyira látványos, erdős nyugati oldalát két sziklahasadék szakítja meg, a Grosse és a Kleine Klause szurdoka. Mindkettőben élvezetes, változatos eszközökkel biztosított mászóút vezet egészen a Hohe Wand platójáig. Rövid, de kihívásokkal teli körtúránk során a Kleine Klauséban kiépített Naturfruendesteig létrákkal, mászókapcsokkal, lépcsősorokkal, láncokkal gazdagon felszerelt útvonalán kapaszkodunk fel a pazar panorámájú Waldeggerhausig, majd a viszonylag könnyebben járható, de szintén látványos Grosse Klause Waldeggersteig mászóútján ereszkedünk vissza. A túra slusszpoénja a vadromantikus Dürnsteiner Wasserfall zuhatagának meglátogatása.

Szintkülönbség: 600 m

Az egykori Nazwirt fogadó melletti parkoló a Dürnbachtalban. Megközelíthető az A2 autópálya Wöllersdorf lehajtójától a 21-es úton nyuganak, majd Waldeggnél balra Dürnbach felé.

Rövid, de fárasztó, nehéz túra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, biztosított mászóutakon. A Naturfreundesteig jelenti a nagyobb kihívást, függőleges sziklafalak mászókapcsokkal, létrák, láncos szakaszok váltogatják egymást. A lefelé vezető, hosszú létrákkal tarkított Waldeggersteig könnyebben járható, de itt is elengedhetetlen a biztos lépés, szédülésmenteség!

Térképkivágat: WK 012 Hohe Wand Schneebergland 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A hajdani Nazwirt fogadó melletti parkolóból indulunk, az út túloldalán lévő épület bal oldalán lévő, piros és sárga jelzésű kőlépcsőn megyünk fel. Beérve az erdőbe, egy táblás elágazásnál jobbra kanyarodunk a Kleine Klause felé. Piros sávval jelzett ösvényünk néhány ház feletti mezőn vág át, majd ismét beérve az erdőbe, egy tanya kerítése mellett haladva fut tovább. Széles kocsiútra érünk, melyen jobbra fordulva, az erdő szélén, pár perc alatt kereszteződéshez érünk.

A felfestett jelzéseket követve balra fordulunk, egy kerítés mellett megyünk felfelé, majd egy árokban gyalogolunk tovább, immár három jelzés, Piros, Sárga és Zöld is mutatja az utat. Az erdővel benőtt árok felső részén jobbra leválik a piros jelzésű út, majd kissé feljebb, egy sziklafal tövében jobbra kanyarodunk a Sárga jelzéseket követve. A balra térő Zöld jelzésű Krumme Ries ösvény a hegyoldalban, közvetlenül a Waldeggerhaushoz vezet.

A Sárga jelű, Kleine Klauséba tartó út egy sziklafal aljában vezet, majd rövidesen beleütközik egy függőleges, áthághatatlannak látszó falba. A falra egy felfelé mutató sárga nyíl jelzi az irányt, a sziklára szegezve Naturfreundesteig feliratú tábla mutatja, jó helyen járunk. Megdöbbenve konstatáljuk, hogy a falba erősített vas mászókapcsokon folytatódik az út az ég felé.

Felmászunk a kapcsokon, szűk hasadékba érünk, majd egy kis sík rész után újabb fal, melyet ezúttal egy hosszú létra segítségével küzdjük le, majd feljebb a falhoz erősített fogantyúk, kapcsok következnek. Meglepően gyorsan nyerünk szintet, ijesztő sziklafalak közt kapaszkodunk egyre magasabbra. Átmászunk néhány tereplépcsőn, majd sziklagörgeteges, meredek, erdős árokban kaptatunk tovább. Változatos akadályokat, kőtömböket, kidőlt fatörzseket leküzdve végül simább terepre érünk.

Jobbról csatlakozik hozzánk a Piros jelzésű út, egyenesen tovább pedig kijutunk a Hohe Wand fennsíkján futó aszfaltútra. Balra fordulunk, a Kék jelzéseket követve, a lejtős úton gyalogolunk, már látszik is a Waldeggerhaus sárgára festett épülete a szemközti hegyen. Hamarosan elérjük a házhoz vezető bekötőutat, ezen pár métert megtéve balra ágazik le a jelzett gyalogút, melyen felkapaszkodunk a Waldeggerhaus (1002 m) előtti tisztásra, ahonnan csodás kilátás nyílik a Schneeberg vidékére, a miesenbachi tájra és a Hohe Wand fennsíkjára.

A házias konyhát vivő, családi tulajdonban álló, szállást is kínáló Waldeggerhaus egész évben várja a turistákat, csütörtök kivételével. A háztól a Kék jelzésű ösvényen folytatjuk tovább túránkat, rövid erdős rész után balra egy tisztás szélén megnyílik a táj, gyönyörű kilátást kínálva nyugat felé. Lejtős ösvényünk ritkás erdőben kanyarog lefelé, negyedóra múlva elágazáshoz érünk. Balra, a Sárga jelzésű Stangelsteinweg kínál rövidítési lehetőséget Dürnbach felé, mi jobbra tartunk a Kék jelű úton a Grosse Klause irányába.

Csodás bükkerdőben ereszkedünk tovább, lejutunk egy táblás kereszteződéshez, ahol balra fordulunk a Grosse Klause felé, továbbra is a Kék jelzéseken. Eleinte kényelmes terepen lejt az út, de rövidesen beérünk a szurdokba, itt kezdődik az izgalmas Waldeggersteig. Mindjárt egy vaslétrával indítunk, majd jön még két hosszabb létra, majd lejjebb egy sziklaüreg felett egy merész létra kombináció, igen hosszú vaslétrával. Meredeken ereszkedünk a száraz árokban, nagy sziklatömbök közt, később kicsit enyhül a lejtő, majd amikor már azt hisszük túl vagyunk a nehezén, jön még egy hosszú, a felső végén drótkötéllel biztosított szakaszból álló vaslétra.

Lemászva már csak egy rövidebb lejtős erdei út és le is érünk a dürnbachi országútra. Balra fordulva, pár perc alatt visszagyalogolhatunk a parkolóba, de érdemes még egy kis kitérőt tenni a nem messze található, romantikus Dürnbacher Wasserfall zuhatagjához. Jobbra kanyarodunk az aszfaltúton, kb. 150 méter után élesen balra térünk le az országútról egy táblával is jelzett bekötőútra. Az utacska végén gyalogútra váltunk, kis hídon átmegyünk a patakon, majd a balra, a túlparton folytatódó sétaúton megyünk a csodaszép, romantikus völgyben.

A Sárga jelzésű út szorosan követi a sziklafalak alatt kanyargó patakot, majd fapallókon, hidakon keresztül közelítjük meg a bájos vízesést. A tábla szerint 1896-ban épült ki a vízesés környéki sétaút. A zuhatag után sárga jelzésű ösvényünk emelkedni kezd, kivezet a völgyből és kiér a dürnbachi országútra, melyen jobbra fordulva pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra, a hajdani Nazwirt fogadó melletti parkolóba.