Vadregényes völgyek, idilli legelők, elnéptelenedett falvak, csodás kilátás

A Keleti-Mecsek csodáinak felfedezésére az erdőrengeteg közepén megbújó, egykor teljesen elnéptelenedett Püspökszentlászlóból indulunk. A szépen felújított püspöki kastély és arborétum megtekintése után a másik, újra élettel teli, egykor német lakosokkal benépesült Kisújbánya felé vesszük az irányt. A falu feletti, csodás kilátást nyújtó, idilli legelőkön keresztül mászunk fel a Cigány-hegyi kilátóba, ahonnan a Mecsek legnagyobb részére nyílik széles panoráma. Visszafelé a Dél-Dunántúli Kéktúra útvonalán jutunk a vadregényes Hidasi-völgybe, majd forrásokban végig gazdag túránk a Kis-Tóti-völgyben visz vissza Püspökszentlászlóra.

A túra időtartama: 3,5 óra, nagyobb pihenők, megállók nélkül

Püspökszentlászló, a falu nyugati szélén fekvő parkoló. Tovább a településre csak engedéllyel lehet behajtani! Hosszúhetényből, a Fő utcáról a Trianon emlékműnél kell jobbra letérni a Kossuth Lajos utcára, tábla jelzi az irányt, a falu utolsó házától az aszfaltút kőzúzalékos, meglehetősen kátyús, de jól járható földútra vált, ezen még jó másfél km-t kell zötykölődni Püspökszentlászlóig. Tömegközlekedés nincs, a Hosszúhetény kultúrház buszmegállótól gyalog 3 km túránk kiindulópontja.

Könnyű, közepesen hosszú gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, földutakon, kevés, nem jelentős szintkülönbséggel. Útközben három forrásból is tudunk vízhez jutni. Kitérési opció Kisújbányára, ahol étkezési lehetőség is van. (Klumpás-tanya)

Térképkivágat: Mecsek 1:40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/mecsek-turistaterkep-15.html

A falu szélén kialakított, Zichy-kereszt melletti kis parkolóban hagyhatjuk a kocsit, innen indulunk az egyetlen, a fő utcán át a Püspökszentlászló másik végén fekvő kastélyig. Érdekes módon jobbra lent a patak meredek völgyét követő utca egyetlen oldalán, az északin áll az összes ház. Az eredetileg az Árpád-korban alapított falu a török hódoltság idején elnéptelenedett, majd az 1700-as években főként német telepesekkel éledt újjá. Elnevezését a legenda szerint Szent László királyunkról kapta, aki egy alkalommal a környéken vadászott, közben nagy vihar tört ki a Zengő felett, a király kíséretével együtt egy közeli remetebarlangban lelt menedéket. Hálából kis kápolnát építtetett a remeték számára, mely a település alapja lett.

A nehezen megközelíthető, kövezett út nélküli kis település a II. világháború után szép lassan teljesen kihalt, az utóbbi években több házat is megvettek, felújítottak, nyaralóként vagy vendégházként használják őket. A legnagyobb épület a falu közepe táján fekvő, a jezsuita rendhez tartozó Életrendezés Háza, melyben különböző lelkigyakorlatokat, elvonulásokat tartanak. A kanyargó utca jobb oldalán kis harangláb mellett megyünk el, majd már látjuk is a falucska túlsó szélén álló, az arborétum faóriásai ölelésében megbújó komplexumot, a kastélyt és a vele egybeépült templomot. A hajdani püspöki nyári rezidenciáról ide kattintva tudhatunk meg többet.

A kert kapuja előtt balra a Hettyey-forrás vizéből frissülhetünk fel. A K□ jelzésű úton a kastély épülete mögött folytatjuk túránk, pár lépés után balra felfelé tehetünk egy kis kitérőt a Szent László-szoborhoz. Az arborétum kerítésénél jobbról csatlakozik hozzánk a S jelzés, a K□ jobbra tart. Enyhén emelkedő gyalogutunk kis, csörgedező patak mellett halad, gyönyörű bükkerdőben, hangulatos völgyecskében érünk egyre feljebb. Keresztezzük egy erdészeti aszfaltút hajtűkanyarját, majd a Diós-kút friss forrásvize késztet kis pihenőre.

A Hárs-tető kúpját balról kerüljük meg, majd felérünk egy nyeregbe, ahol a Z jelzésű turistautat keresztezzük. Egyenesen, továbbra is a S jelzéseket követve megyünk tovább Kisújbánya felé. Pár perc kényelmes sétával érünk ki a fák közül, a Kisújbánya feletti tágas legelőkre. Széles, szintet tartó szekérutunkon szép kilátást élvezve érünk el a jobbra, erdős részen fekvő régi kisújbányai temetőhöz, ahová mindenképpen érdemes benézni. Néhol több mint százéves, hasonló stílusú kőkeresztek többnyire német, gótbetűs feliratokkal, egy-két sírból már méretes fatörzsek nőttek ki, elgondolkodtató látvány a kissé misztikus környezetben fekvő, festői sírkert.

Térjünk vissza a S jelzésű kocsiútra, északnak megyünk tovább, átvágunk a Miske-tetőn (475m), ahonnan Kisújbánya felé és a másik oldalra, nyugati irányba is csodás panoráma nyílik. A rétek végén, egy nyeregben, utunk beletorkollik a Kisújbányára vezető aszfaltos bekötőútba, a keresztező Kéktúra útvonalába. Innen tehetünk kitérőt jobbra lefelé a faluba. Amennyiben kihagyjuk a falut, menjünk egyenesen, tovább a S jelű úton, a Cigány-hegy felé. Közepesen emelkedő, széles, kőtörmelékes úton, néhol termetes bükkfák közt kapaszkodunk fel a pár percre lévő Cigány-hegyi kilátóhoz.

A Cigány-hegy (524 m) tetején felállított torony mindig nyitva áll a kirándulók előtt, tetejéről szép kilátás nyílik szinte az egész Mecsekre. Délre a Zengő és a Hármas-hegy uralja a látképet, nyugatra a TV-toronnyal ékesített Misina és a Tubes vonulata zárja a horizontot, keletre és északra a Keleti-Mecsek erdőrengetege húzódik. Térjünk vissza a S jelzésű széles útra, melyen balra fordulva leérünk egy elágazáshoz. Élesen balra, a K+ jelű széles, traktorok által szabdalt erdészeti földútra fordulunk, melyen szerencsére hamar kiérünk a kisújbányai aszfaltútra.

Jobbra kanyarodunk a Dél-Dunántúli, Rockenbauer Pál Kéktúra útvonalára, mely egy darabon még az aszfaltcsíkot követi, de pár méter után egy jelzőtáblánál hirtelen lefordul balra. Keskeny, de jól követhető gyalogösvényen ereszkedünk le egy csodás bükkerdővel keretezett patakvölgybe. A kanyargó patak medrét követve rövidesen újból kiérünk a kisújbányai bekötőútra, melyen balra fordulunk. Egy darabon a Z jelzések is kísérik utunkat, de pár méter után az út éles bal kanyarjánál, a Kéktúra jobbra tér le az aszfaltútról. A Kéktúra útjelzőoszlopa és egy fokozottan védett természeti terület tábla is segíti a helyes útvonalat.

Túránk talán legromantikusabb szakasza következik, belépünk a varázslatos Hidasi-völgybe. A lustán kanyargó patak mentén vezet vadregényes utunk, kibukkanunk egy rétre, melynek túlvégében magasles figyel. Átvágunk a mezőn, majd kissé balra tartva elágazáshoz érünk. Elbúcsúzunk a Hidasi-völgyben folytatódó Kéktúrától, balra, a Z+ jelzéseket követve kis gázlón kelünk át a patakon, majd a túlparton, a széles földútról pár lépés után balra fordulunk le a Z+ jelzéseket követve egy keskeny ösvényre.

Átkelünk egy kis vízéren, majd jobbra ZO jelzés kínál pár méteres kitérőt a remek vizű Betyár-forráshoz. A frissítő után visszasétálunk a Z+ jelű úthoz, jobbra fordulva folytatjuk túránk, közepesen emelkedő úton rövidesen kiérünk Pusztabányára, a hajdani üveghutához. Balra kulcsosház, előttünk erdei pihenő, kiérünk a már ismert kisújbányai bekötőútra, a turistaút-csomópontnál egyenesen megyünk tovább, immár a K∆ jelzésű úton. Jobbra, a rekonstruált üveghuta építménye, mellette régészeti feltáróhely.

Utunk következő szakasza az Üvegesek útja tanösvényt követi, szép völgyön ereszkedünk, elérjük a Daragói-Nagy-forrás a vízmű által körülzárt kútját, majd a csodaszép Kis-Tóti-völgy alján folytatjuk utunkat. A patak medrében több helyen is láthatunk a Mecsekre oly jellemző sziklalépcsőket. Újabb, vízmű által lezárt forrás, a Bába-kút mellett megyünk el, utunkat több helyen is elönti a patak, majd vadregényes környezetben érünk ki később a völgyből. K∆ jelzésű utunk kissé balra tartva jön ki a völgyből, felérünk a Püspökszentlászló környéki legelőkre. Szép kilátást élvezve, kényelmes, füves aljú úton érünk vissza a faluba, pont a Zichy-kereszt melletti parkolóhoz, kiindulási pontunkhoz.