Körtúra a Medves bazaltfennsíkján

A Salgótarjántól északkeletre fekvő, geológiai érdekességekben és természeti szépségekben igen gazdag bazaltfennsík, a Medves, látványos Eresztvényi kőbányák tanösvényét járjuk végig a modern Novohrad-Nógrád Geopark látogatóközpontból kiindulva. A különböző bányaudvarok, köztük a lenyűgözően szép Középbánya-tó meglátogatása után a Medves-fennsíkot szeljük át, majd a szép kilátást élvezve a somoskői várra, a kellemes Petőfi sétányon térünk vissza a látogatóközponthoz.

Eresztvény, Novohrad-Nógrád Geopark Látogatóközpont. Megközelíthető a Salgótarjántól északra fekvő Somoskőújfalutól Salgóbányára vezető úton.

Könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. Vízvételi lehetőség csak a túra vége felé, a Losonczy Anna- és a Petőfi-forrásnál. A Medvesen fokozottan figyeljük a jelzéseket, a fátlan fennsíkot több út szeli keresztül-kasul. A bányáknál néhol lépcsősorokat kell leküzdenünk.

A Nógrád Geopark modern látogatóközpontja mellől indulunk, érdemes benézni az épületbe is, büfé, ajándékbolt és kiállítás várja a kirándulókat, a tisztáson pedig pihenőhelyeket, játszóteret találunk. A széles földúton a S és a P+ jelzéseken megyünk északi irányba, már itt feltűnnek a Zöld T jelek, melyek az Eresztvényi Kőbányák geológiai tanösvény útvonalát jelzik, amit mi is követünk. Pár méter után a tanösvény jobbra ágazik le a széles útról, és egy kis lápos tó mellett visz mérsékelt emelkedővel az erdőbe.

Házak közé érünk, majd az út végénél jobbra kanyarodunk, ismét beérünk a fák közé, ösvényünk meredek hegyoldal oldalában halad, a környékre oly jellemző nagy bazaltmezőt keresztezünk, majd egy ponton szép kilátás nyílik a Karancs felé. Szélesebb útba csatlakozunk, és hamarosan kiérünk a Nagy-bánya udvarának felső pereméhez. A pihenőhely és az információs tábla mellől nagyszerű kilátás nyílik a lent fekvő bánya udvarára és falaira. A bazaltkőbányát 1890-ben alapították és az 1980-as évek közepéig működött, kőanyagát macskakőként Budapesten és külföldi nagyvárosokban is felhasználták.

Lépcsősoron ereszkedünk le a rekultivált bányaudvarba, ahol több infó táblát találunk, a jelzéseket követve átmegyünk a meredek kőfalakkal határolt udvar keleti végébe, ahonnan a sziklákba vájt lépcsősoron kapaszkodunk fel a csodás kilátást nyújtó peremre. A tanösvény ezután egy keresztező útba torkollik, melyen balra fordulunk. Mielőtt a széles út egy jobb kanyarral folytatódna, a tanösvény balra tér le, és kijut a Margit-bánya szélére. Korláttal védett lépcsősoron, meredek ösvényen megyünk le a bánya peremén, majd élesen jobbra fordulva érünk a Margit-bánya udvarára, ahol három információs tábla mutatja be a kőbánya történetét, geológiai érdekességeit és a környéket hajdanán behálózó bányavasutat. A széles, kerékpárútként is jelzett szekérúton gyalogolunk tovább dél felé.

Egy romos épület után (információs tábla), pár méterre, figyeljünk a tanösvény jelzéseire, mert egy elágazásnál balra kell letérni a kocsiútról a Közép-bánya felé. Beérünk a bánya gigantikus falakkal keretezett udvarába, és kissé tovább haladva, utunk tán legszebb pontja, a Középbánya-tó víztükre csillog a függőleges sziklafalak közt. Hosszú lépcsősoron jutunk fel a bánya peremére, ahonnan lenyűgöző kilátás nyílik a lent fekvő festői bányatóra. Pár lépés után a tanösvény kivezet a széles kocsiútra, melyen most visszafelé, jobbra kanyarodunk, de néhány méter után élesen balra térünk le róla.

Újabb bánya, a Kis-bánya következik, udvarából balra fordulva, egy nagy sziklakúp mellett kapaszkodunk ki, a zöld T jelzésű tanösvény később egy széles kocsiutat ér el, azon balra fordulva ismét elérjük a kerékpárutat, egyenesen megyünk tovább. Pár perc múlva a tanösvény jobbra tér le az útról, és utunk utolsó kőbányája, az Új-bánya következik. Végigmegyünk a hosszúkás bányaudvar alján, majd a túlsó végén mászunk fel a szélére a köves ösvényen. A tanösvény később elágazáshoz ér, balra fordul, elmegy az István-táró légaknája és egy kopjafa mellett, majd kibukkan egy keresztező, széles kocsiúton, ahol gyakorlatilag véget is ér a tanösvény.

Balra fordulunk a S és P+ jelzésű, ún. Bányász körúton, az út jobb oldalán egy lápos tavat látunk, majd az erdő szélén, a Gyepü nevű nagy mezőt érintve gyalogolunk tovább, keleti irányban. Visszatekintve a Salgót és a Karancsot, előre, kissé jobbra pedig a Szilvás-kő tömbjét látjuk. Egy táblás kereszteződéshez érünk, balra kanyarodunk a P+ jelzésű útra, Somoskő felé. Pár méter után figyeljünk, az Y alakú elágazásnál a szélesebb út jobbra megy, mi válasszuk a balra tartó utat, sajnos fák híján itt jelzéseket sem látunk, és útjelző tábla sincs.

A Medves-fennsíkon járunk, a tágas mező után erdős részen vágunk át, majd erdő szélén gyalogolunk tovább északi irányba. Balra a Leégett Medves széles mezeje, szép kilátás nyílik Salgó várára. P+ jelzésű, széles, kényelmes utunk lassan emelkedve ér a Medves magosa (659 m), már a határon túl emelkedő csúcsa oldalába. Újabb erdős szakasz után ismét tágas mezők következnek, és kiérünk az egykori Medvespuszta ma már alig látható romos épületeihez. Szép kilátást élvezve Somoskő várára, nyílegyenes úton vándorlunk tovább, az enyhén lejtő, széles kocsiúton.

Nagy kanyarokkal ereszkedünk le az erdőbe, az elágazásnál tehetünk egy kitérőt jobbra, a Kőpark tanösvényen. A Z és a tanösvény jelzéseit követve az út széles bal kanyarral ereszkedik le a völgybe, a Kőpark előtt a Z jelzésű út jobbra fordul, mi balra megyünk a Kőparkba vezető ösvényen. A hajdani Magyar-bánya meddőhányóján kialakított kőparkban a környék jellegzetes kőzeteit gyűjtötték össze. A 13 nagyméretű kőzettömbhöz ismertető tábla is tartozik. A parkból ugyanazon az úton térünk vissza a P + jelű úthoz, és a régi kisvasút nyomvonalán folytatjuk túránkat.

Gyönyörű kilátás nyílik a somoskői várra, utunk délnek fordulva éles jobb kanyarhoz ér, mi azonban itt kissé balra tartva térünk le a Z és P+ jelzésű útról, a PO jelzéseket követve. Hamarosan a kellemes Losonczy Anna-pihenőhöz érünk, az azonos nevű, jó vizű forrásnál. Tovább haladva a hajdani kisvasút nyomvonalán Somoskő házai fölé érünk, a kereszteződésnél egyenesen megyünk tovább. Jobbra egy távvezeték nyiladékánál pazar kilátás nyílik a várra. Jobbról a faluból csatlakozik hozzánk a Z és a P+ jelzés, a PO megszűnik.

Az erdő szélén haladó Petőfi sétányról remekül rálátunk Salgó várára, először a Balassi-, majd a Petőfi-forrás melletti pihenőhöz érünk. Később házak mellett megyünk el, majd rövidesen visszaérünk kiindulási pontunkhoz, az eresztvényi látogatóközponthoz.