Szigetként tornyosuló mészkőhegy várrommal a dél-morva borvidék közepén

A Világörökség részeként védett Lednice-Valtice kultúrtáj természeti nevezetessége a Pálava régió, melynek leglátványosabb része a Pavlovi-hegység (Pavlovské vrchy) várromokkal koronázott mészkőtömbje, mely partra vetett bálnaként magasodik a festői víztározók sora felett. A dél-morva borvidék népszerű településéről, Pavlovból hódítjuk meg a hegység legmagasabb pontját, a Dĕvínt, felkapaszkodunk a káprázatos kilátást nyújtó várromokhoz, majd a hegy eszményi fekvésű füves oldalában érjük el a hegytetőt. A Dĕvín túlsó oldalán látványos, bizarr mészkő sziklaformációk mellett túrázunk, végül szőlők közt érünk vissza a borkóstoló helyektől hemzsegő bájos kis faluba, Pavlovba.

A lednicei kastélyhoz és környékére, Európa kertjébe, a kirandulastippek.hu szakmai támogatásával, a Traveller.hu utazási iroda három napos, csoportos kirándulást szervez.

Mérsékelten nehéz gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. Vízvételi lehetőség útközben nincs, Pavlovban számos kis borkóstoló helyen ismerkedhetünk a dél-morva borokkal.

Pavlov, Mikulovtól 10 km-re északra. A falu központjában több helyen is találunk parkolót, a templom környékén vagy kissé feljebb a Podhradní utca végén legcélszerűbb leparkolni. A parkolás ingyenes a faluban.

Pavlov központjából, a templom előtti térről indulunk, itt találjuk az információs irodát is. Északnyugati irányba, a Podhradní utcán, a Z jelzéseket követve megyünk az enyhén emelkedő aszfalton. Néhány borozót elhagyva, a felső parkoló felett, felérünk a falu szélére, majd jobbra tartó utunkon, szőlőtáblák közt, szép kilátást élvezve a lent csillogó víztározóra, egy szép, oszlopos szent szoborhoz érünk. Itt pihenőpadokon fújhatjuk ki magunkat, a panoráma a várra, a falura, a tóra marasztaló élmény.

Tovább indulva a Z jelzésű, széles földúton hamarosan beérünk az árnyas erdőbe, folyamatosan emelkedő utunk elágazáshoz ér, balra fordulunk, immár a P jelzés is tárul hozzánk, és pár perc alatt felérünk a romokhoz vezető lépcsős ösvényhez. A XIII. századi, gótikus eredetű Divčí hrad romjai a Pavlovi-hegység legmagasabb csúcsa, a Dĕvín északi előkúpján tornyosulnak. A pár emeletnyi magasságban megmaradt falak, bástyák közül bámulatos kilátás nyílik a lent sorakozó falvakra, a Nové Mlyni víztározókra és a Pálava hegyeire.

A várhoz vezető lépcsősor közepe táján, ha lefelé megyünk, balra egy jelzetlen ösvény vezet ki egy hatalmas sziklára épült, különálló bástyához, ahonnan remekül rálátunk a várfalakra és a falura. Visszamegyünk a lépcsők alján lévő elágazáshoz, és a bal oldali ágon indulva a P és a Z jelzéseken hamarosan kiérünk a várhegy és a Dĕvín közti nyeregben lévő turistaút-csomóponthoz (420 m). Három irányba ágazik el az út, a középsőt, a P jelzésűt válasszuk, mely mérsékelten emelkedve, útközben több helyen is parádés kilátást nyújtva vezet a hegy teteje felé.

A következő elágazásnál mindenképpen menjünk ki jobbra, a P∆ jelű ösvényen a lenyűgöző panorámájú, meredek füves hegyoldalba, mely a siklóernyősök kedvelt starthelyének számít. Miután kigyönyörködtük magunkat, visszamegyünk a P jelű ösvényre, és most egyenesen a Z jelzésű utat követve kapaszkodunk fel a Dĕvín (554 m) adótoronnyal csúfított tetejére, ahonnan elsősorban nyugatra és délre nyílik szép kilátás.  A csúcsról déli irányban, a Z jelzésen ereszkedünk le, mely a Pod Dĕvínem jelzőtáblánál (496 m) csatlakozik vissza a P jelű turistaútba, melyen jobbra fordulunk.

A csodaszép füves hegyháton már ki-kibukkannak a vakítóan fehér mészkősziklák, egy kanyarnál mesés panoráma nyílik a lent fekvő sziklakilátóra és a mészkőfalakra. Leereszkedünk a kis kilátóhelyre, majd köves, lépcsős, széles úton jutunk le a következő elágazáshoz, ahol élesen jobbra fordulunk a Z jelzésű útra. Az erdőből kiérünk egy meseszép vadgesztenyefa ligetbe, melynek jobb oldalán törnek az égbe a fehér mészkőfalak. Az enyhén emelkedő út táblás elágazáshoz ér (Nad Souteskou 407 m). Balra felfelé folytatjuk túránkat a Z és a K jelzésen. Kellemes, árnyas úton eleinte felfelé, majd lefelé gyalogolunk és pár perc alatt kibukkanunk egy gigászi sziklafalnál.

A Martinka nevű mészkőszikla keskeny hasadékába egy brutális kőtömb, a Špunt szorult be, lélegzetelállító látványt nyújtva. A bátrabbak be is tudnak menni a szűk szorosba, pont a megakadt szikla alá. A sziklafal melletti elágazásnál, a kissé balra, felfelé tartó K jelzésű ösvényen folytatjuk utunkat. A Dĕvín nyugati oldalában járunk, idilli réteken keresztül, pazar panorámát élvezve, kényelmesen túrázunk. Balra monumentális sziklatornyok, érdekes formációk láthatók. Fenyőerdő szélén, üdezöld tisztásokon át futó ösvényünkről hamarosan már a szemközti hegyen álló Syrotči hrad vár romjait is látjuk. Jobbra lent egy kápolna romjait hagyjuk el, majd lépcsős úton ereszkedünk egyre lejjebb.

Egy oszlopos szent szobornál szőlők közé érünk, utunk kivezet a Klentnice falu szélén lévő országúthoz, ahol balra fordulunk az aszfaltcsík melletti földútra, melyen a P jelzéseket követve haladunk az országúttal párhuzamosan egy darabig. A tanösvény tájékoztató táblájánál P jelű utunk balra tér be az erdő fái közé. Pár perc alatt felérünk egy tisztásra, a Soutĕska (340 m) nevű elágazáshoz, ahol pihenőpadokat és esőbeállót is találunk. Jobbra fordulunk a Z jelzésű turistaútra, mely enyhén emelkedve hangulatos erdőben kanyarog.

A Dĕvín keleti oldalában futó utunk a mészkősziklás, füves oldal és az erdő között fut, helyenként szép kilátást nyújtva a lenti tájra. A következő táblás elágazásnál (Nad schody 390 m) választhatunk, hogy a rövidebb, S jelzésű úton megyünk vissza a faluba vagy a tovább egyenesen, végig szép kilátást nyújtó Z jelzésen megyünk vissza a vár hegyének nyergéig, ahonnan a már ismert úton érünk vissza Pavlovba. A S jelzésű, lépcsős út meredeken fut lefelé árnyas erdőn át a hegyről, míg le nem ér az országúthoz. Balra, Pavlov felé tartunk a műúttal párhuzamosan futó dűlőúton, szőlőtáblák mellett. A falu szélén rátérünk az aszfaltútra és a S jelzéseket követve jutunk vissza kiindulási pontunkhoz, a templom előtti térhez.