Kelet-Stájerország legszebb kerékpáros túrája

Kelet-Stájerország számos kitűnő kerékpárúttal áll a túrázók rendelkezésére, a két legfontosabb hosszútávú útvonal a Rába, ill. a Feistritz völgyében halad. A kettő közül tán a Feistritztal kerékpárút kínál több természeti szépséget, elsősorban az itt bemutatott, Anger és Herberstein közti szakasz látványos. Természetesen gyakorlott túrázók az egész útvonalat végigjárhatják, a teljes szakasz 85 km, Rattentől Fürstenfeldig tart. Családoknak, műkedvelőknek az itt leírt útvonalat ajánljuk, akár egy fürdőzéssel a Stubenberg-tóban és egy látogatással a Herberstein kastély állatkertjében, tökéletes egész napos program, még a visszatekerésre is marad idő és energia.

A túra hossza: 15 km Anger – Herberstein kastély, összesen 30 km

A túra időtartama:

4 óra oda-vissza tiszta menetidő, pihenőkkel, látnivalókkal, fürdőzéssel nyugodtan számolhatunk egész napos kirándulásra

Szintkülönbség: 340 m fel, 380 m le

Anger, Bahnhofstrasse, a 72-es főút felüljárója alatt ingyenes parkolók. Buszmegálló is van itt.

Kerékpárkölcsönzés:

Hotel Angererhof, Anger, Bahnhofstrasse 16., E-Bike-ok nagy választéka. Közvetlenül a kisvasút állomásával szemben.

Freizeitpark Praunegger, Strandbad Stubenbergsee; Segelschule Reiger, Stubenbergsee Dammstrasse (a gáton)

Kerékpárszerviz:

Bikeshop Schmuck, Anger, Oberfeistritz 98.; KFZ Werkstätte Plazotta, Anger, Anger 54; E-Bike Schmiede Bikee, Stubenberg 231

Közepesen nehéz kerékpártúra, E-bike-kal könnyű, túlnyomórészt jó minőségű murvás vagy földutakon, ill. aszfaltúton. Az útvonal szinte teljes egészében forgalomtól elzárt vagy minimális, helyi lakosok által járt utakon halad, kitűnően jelzett, kitáblázott. A Stubenberg-tótól Herbersteinig meredekebb emelkedő. A folyóvölgyben néhány helyen, fahidakon keresztezzük a Feistritzot, magas vízállás esetén nem vagy nehezen járható!

A bájos kis Anger faluból indulunk, a felüljáró alatti parkolóból, vagy a Bahnhofstrassén megyünk a vasútállomás felé és a Sparnál jobbra megyünk a Pettauer Strassén, vagy egyből rácsatlakozunk az R8 jelű Feistritztalradweg-re, a Breitenauweg-re, majd az utolsó háznál balra kanyarodva megyünk át az országút alatti aluljárón és a Spar és a középiskola épülete közti közön érünk ki a Pettauer Strasséra. Elgurulunk a sportpálya mellett, balra az Angerer Hof szálló nagy épülete, ha itt béreljük a kerékpárt, természetesen azonnal rácsatlakozhatunk az R8 útra.

Gondozott családi házak közt gurulunk az aszfaltos utcán, majd mielőtt ráfordul az utca az országútra, balra térünk le róla. Gyümölcsösök mellett tekerünk, időközben mellénk szegődik a kisvasút sínpárja, visszatekintve szép kilátást élvezhetünk Angerre és környékére. Átmegyünk az országút alatt, Oberfeistritzbe érünk, néhány kis üzem mellett haladva érünk ki egy nagyobb útra, jobbra fordulva keresztezzük a folyót a hídon, aztán egyből balra mutatnak a táblák egy földútra. Átszelünk egy nagy rétet, majd az újabb aluljáró után jobbra egy bizarr látnivalón akad meg szemünk. Az Ausztrójai faló hatalmas építményét csodálhatjuk meg, ott jártunkkor csak kívülről tudtuk körbejárni a jószágot, elméletileg a fejében kilátót is kialakítottak, de egyelőre zárva tart. A világ legnagyobb falova 2000-ben még a Guinness rekordok könyvébe is bekerült, a 18 m magas, 20 m hosszú alkotás valóban nagyon impresszív.

Visszamegyünk az R8 kerékpárútra, mely mostantól szorosan követi a Feistritz partját, annál is inkább mert beszűkül a völgy, hegyek közé érünk, jól esik az árnyék a kellemes bicikliúton. A kisvasút látványos viaduktja alatt tekerünk át, majd erdőn-mezőn át, végig a folyó mentén megyünk a jó minőségű murvás úton egészen Unterfeistritz település széléig. Kiérünk az országútra, balra fordulunk rajta a folyón átívelő hídon, majd a kijelölt gyalogátkelőhelyen kelünk át a másik oldalra, és a folyó mellett folytatódó kerékpárúton tekerünk tovább. A kellemes, mezők mellett vezető út egy keresztező aszfaltútnál ér véget, itt jobbra fordulva keresztezzük a folyó két ágát, majd balra kanyarodva követjük tovább a Feistritzot.

Hangulatos folyó parti utunk rövidesen egy erőmű nagy turbinája mellett megy el, majd beérünk a Feistritz szurdokába, a leglátványosabb szakasz következik. Egy alacsony fahídon váltunk át a másik partra, pár perc tekerés után újból keresztezzük a folyót és elérjük a Stubenbergklamm vízerőmű régi épületét. Az általában nyitva tartó épületben szemügyre vehetjük a régi turbinákat, kis kiállítást is kialakítottak a vízi erőművek működéséről. Pihenőhelyen szusszanhatunk egyet, ivóvíz kútból tölthetjük fel kulacsainkat.  Az erőmű után fahídon kelünk át a folyó déli oldalára, sziklafalak alatt tekerünk és pár perc múlva kiérünk a Feistritz vadregényes szurdokából.

A keresztező aszfaltútra érve balra kanyarodunk, átmegyünk a hídon és rögtön jobbra látjuk a Stubenberg-tó főbejárati kapuját. A tavat teljes egészében kerítés veszi körül, belépővel látogatható a strand és a szabadidőközpont is. A régióban megszálló vendégek ingyen kapják a Genuss Card vendégkártyát, mellyel szabadon látogathatják a fürdőtavat. A tóról részletesen itt írunk.

Amennyiben időzünk a tónál, 3 km-es jó minőségű aszfalton kényelmesen körbe is tekerhetjük, a keleti oldalon lévő bejáratnál is kimehetünk, ahol egyből jobbra fordulva csatlakozunk rá az R 8 útvonalára. Ha nem megyünk be, akkor a Feistritztalradweg a szabadidőközpont kerítése mellett megy el, majd a tó keleti partján, éttermek, szállodák közt kerüli meg a tavat. A JUFA hotel után, a parkoló szélén élesen balra fordul a kerékpárút és az erdő szélén, nagy kanyarokkal, meredeken kapaszkodik fel a dombra. Az országút mellé érve érünk el a Herberstein kastély előtti nagy parkolóhoz. A park kerítése mellett tekerünk fel a bejáratig. A kassza utáni területen találunk kerékpárparkolót. A gyönyörű reneszánsz kastély parkjában népszerű állatkertet alakítottak ki. Részletes leírás ebben a cikkünkben.

Az R8 Feistritz-völgyi kerékpárút természetesen folytatódik tovább, a kastély és állatkert látogatás után a már ismert kerékpárúton tekerhetünk vissza Angerba, kiindulási pontunkra.