Csodás kilátóhegy Stájerország legnagyobb alpesi legelőjén

A kelet-stájerországi Almenland Naturpark kiterjedt havasi rétjei, az idilli, füves hegykúpok tökéletes túra célpontokat kínálnak még a kevésbé gyakorlottabb turistáknak is. Az egyik legnépszerűbb, családi kirándulásnak is remek körtúra az Almenland keleti felének legmagasabb csúcsára, a fantasztikus kilátást nyújtó Plankogel tetejére visz. A békésen legelésző tehenek a Sommeralm üdén zöldellő legelőin, a Stoaköglhütte ősi, autentikus vendéglője, a büszke fenyvesek, a csodás panoráma sokáig megmaradó emlékei e kirándulásnak.

Kiindulópont: Stoaköglhütte, a Teichalm és Brandlucken közti országúton. Parkolóhelyek.

Rövid, könnyű körtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A Plankogelre vezető út rövid, de meredek kapaszkodó, ill. lejtő.

Térképkivágat: WK 130 Grazer Bergland Almenland 1:50 000 (freytag&berndt), www.freytagberndt.hu

Az Almenland vidék egyik legnépszerűbb, legautentikusabb vendéglője, a 250 éves Stoaköglhütte mellől indulunk. Mindenképpen érdemes túra előtt vagy után kiülni a szép kilátást nyújtó teraszra vagy beülni a régi épületbe, a cserépkályhás, rusztikus belső, az Almenland gasztronómiai jellegzetességeit felsorakoztató, kiadós fogások, a frissen csapolt sör méltó koronázása kirándulásunknak. A piros-fehér-piros jelzésű, 745-ös turistaúton indulunk a Plankogel felé, széles, fűvel borított úton. Visszafelé szép kilátás nyílik a Streber Kogelre és oldalában az érdekes, négyszögletű kerek erdőre.

Egy táblás útcsomópontnál keresztezünk egy kocsiutat, és kissé jobbra térünk le az egyenesen tovább futó 745-ös útról. Keskeny ösvényünk kerítés mellett meredeken emelkedik a Plankogel (1531 m) teteje felé. Megcélozzuk a már jól látható csúcskeresztet, ahonnan káprázatos kilátás nyílik északon egészen a Rax és a Schneeberg vonulatáig, északnyugaton a Hochschwab tömbje is látszik szép időben. Délre és nyugatra az Almenland végeláthatatlanul hullámzó legelői, kúpjai sorakoznak.

A csúcsról déli irányba megyünk lefelé, a szélerőmű hatalmas szélkerekét célozzuk meg a kitaposott, meredeken lejtő csapáson. Leérünk az országút felett, azzal párhuzamosan futó 745-ös turistaútra, melyen jobbra fordulunk a Sommeralm felé, de pár lépés után, a keresztező, erőműhöz vezető üzemi betonútra kanyarodunk jobbra, a szélkerék felé. Elérve az erőmű kerítését, jobbra fordulunk egy kis ösvényre, mely kivezet a keresztben futó 745, 730 és 06 sz. turistaútra, melyen jobbra fordulva eszményi vidéken, buján zöldellő havasi legelőkön, szép kilátást élvezve gyalogolunk eleinte nagyjából szintet tartva, később enyhén, folyamatosan lejtve.

Egy völgyfőben keresztezünk egy patakot, mellette kereszt, majd erdő szélén erünk el a következő táblás elágazásig (Kerschbaumgatterl). Jobbra megyünk, át a kerítés kapuján, szép, füves aljú úton, először még a legelőn, majd beérünk egy hangulatos erdőbe. Kiérve a fák közül, egy réten, az elágazásnál jobbra tartunk, széles, kényelmes, szintet tartó kocsiutunk nagy kanyarokkal kerüli meg a Plankogel erdős északi oldalát, útközben több helyen is szép panoráma nyílik az északra húzódó hegyekre. A Nestl Satterl elágazásnál balra Gasen felé megy az út, mi maradunk a jobbra tartó, széles kocsiúton, melyen pár perc múlva kiérünk az erdőből és kibukkanunk a Stoaköglhütte melletti parkolónál, kiindulási pontunknál.