Bad Kleinkirchheim házi hegye, fantasztikus kilátással

A Wöllaner Nock a karintiai Nockberge régió egyik legnépszerűbb hegycsúcsa, köszönhetően a térség turisztikai központjának tekinthető, télen-nyáron közkedvelt üdülőhelyről, Bad Kleinkirchheimből induló kabinos felvonónak, a Kaiserburgbahn-nak, mellyel percek alatt felérünk a széles, füves fennsíkú Wöllaner Nock sziklás északi kiszögellésére, a Kaiserburgra.  A hegyi állomástól kellemes sétákat tehetünk a minden irányban lenyűgöző panorámát kínáló hegy kényelmes turistaútjain.

Szintkülönbség: 390 m fel, ugyanannyi le.

Kiindulópont: Bad Kleinkirchheim, Kaiserburgbahn, hegyi állomás

A túra jellege: Könnyű gyalogtúra, jól jelzett turistautakon, rövid szakaszon murvás utakon. A felvonó menetrendjére figyeljünk, nehogy a hegyen maradjunk.

Térképkivágat: WK 221 Liesertal Maltatal 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

Az alábbi túraútvonal nagyrészt a helyi turista iroda által kialakított és remekül jelzett Wöllaner Nock-Alpinrunde egy kissé rövidített változata, melyet faoszlopokon lévő narancssárga (Nock/art) feliratokkal jeleznek. Természetesen az Ausztriában megszokott piros-fehér felfestések a túraútvonal egészén megtalálhatóak. Az Alpinrunde útvonala kb. 1,5 kilométerrel hosszabb, szintkülönbségben is több mint 150 méterrel több, mivel egészen a Geigerhüttéig ereszkedik le, majd onnan kapaszkodik vissza a csúcsra.

Bad Kleinkirchheimből a nyári szezonban június közepétől általában október elejéig közlekedő, kiskabinos Kaiserburgbahn felső, hegyi állomásától indulunk. Infó a felvonóról: https://www.badkleinkirchheim.com/de-DE/sommer-geniessen/tarife-oeffnungszeiten-sommer

Utolsó lefelé tartó járat 16.30!! A drótkötélpálya Kärnten Card-dal ingyenes! http://www.kaerntencard.at/

A meglehetősen ormótlan, modern, csupa beton állomás épületében éttermet is találunk (Bergrestaurant Kaiserburg). Mindenképpen érdemes, túra előtt vagy után, a névadó Kaiserburg (2055 m) szikláihoz, a csúcskereszthez kisétálni, mely tulajdonképpen a Wöllaner Nock északi orma. A kilátás fenomenális, északi irányban a lábunk alatt fekszik a völgyben Bad Kleinkirchheim, és mögötte a Nockberge régió szinte összes hegyét jól látni.

A Kaiserburgról, ill. a hegyi állomástól jól látható a Wöllaner Nock (2145 m) széles, kopár csúcsa, melyre enyhén emelkedő, murvás út vezet fel. Egy elágazásnál, a hegy tetejére futó, középső utat választva hamarosan fel is érünk a Wöllaner Nock csúcskereszttel és számtalan, lapos kőből épített „kőemberrel” díszített, köves, lapos tetejére. A 360 fokos körpanoráma egészen lenyűgöző, déli irányban a Júliai-Alpok csipkés hegylánca és a Karavankák vonulata zárja a horizontot, északnak a Nockberge jellegzetes hegyei, távolban pedig a Hohe Tauern hófödte lánca vehető ki.

Dél felé folytatjuk utunkat a 164-es számú turistaúton, mely egyben a Nock/art és az Alpok-Adria útvonal része is. Előttünk a Vorderer Wöllaner Nock széles, lapos háta a Wöllaner Nock déli nyúlványa. Közepes lejtőn pár perc alatt leérünk a két hegy közti nyeregbe, majd enyhe emelkedőn megyünk fel a Vorderer Wöllaner Nock (2090 m) csúcskereszttel tarkított tetejére. Miután kigyönyörködtük magunkat a Júliai-Alpok és a Gerlitzen látványában, keleti irányban, továbbra is a 164-es, ill. a Nock/art úton, kezdjük meg ereszkedésünket a hegy meredek legelőin keresztül.

Hosszú kerítés kíséri utunkat, majd kb. 1850 méteren leérünk egy jó minőségű murvás út éles kanyarjához. Innen a Nock/art Wöllaner Nock-Alpinrunde útvonala jobbra továbbra is lefelé folytatódik a murvás úton, mi balra megyünk a Wöllaner Nock oldalába vágott széles, enyhén emelkedő 09 jelű turistaúton. Ez az út az Arriachból egészen a Walderhüttéig tartó fizetős magánút (Wöllaner Alpenstrasse), melyen személyautók is közlekedhetnek. Amennyiben nem akarjuk a felvonót használni, kocsival fel tudunk menni a Walderhüttéig (1960 m), és onnan kiindulva is végig lehet járni a körutat. Az előnye, hogy nem kell tartanunk magunkat a fél 5-ös visszaúthoz a felvonóval.

Utunk a Walderhütte mögött folytatódik egy szintet tartó, kényelmes, széles, füves úton. A Wöllaner Nock keleti nyúlványa, a Pfaffeneck déli oldalában haladunk, és rövidesen kiérünk a gerincre. Újból találkozunk a hegyháton futó Nock/art túraútvonallal, élesen balra fordulunk a Wöllaner Nock felé. Legelőkön át megyünk fel a Pfaffeneck (2046 m) kis kiemelkedésére, majd elhagyva azt útelágazáshoz érünk, balra a lent látható Walderhüttéhez visz egy út, majd pár méterrel odébb, jobbra térünk le egy, a Wöllaner Nock oldalában futó keskeny kis ösvényre.

A jól járható csapás rövidesen beletorkollik a már ismert, Kaiserburghoz vezető széles útba, melyen jobbra fordulva pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkhoz, a Kaiserburgbahn hegyi állomásához.