Panoráma a Dachsteintől a Júliai-Alpokig, a Nockberge délnyugati csúcsáról

Karintia második legnagyobb tava, a Millstatti-tó északi partja felett húzódó, a 2000 méter magasságot is meghaladó fűvel borított, szelíd hegyvonulat, a Millstätter Alpe legnyugatibb csúcsa, a Tschiernock, melynek tetejéről gyönyörű kilátás nyílik a tartomány hegyvilágára, az Alpok örök hóval fedett, fő vonulatára. Az oldalában fekvő, fizetős úton megközelíthető Hansbauerhüttétől, rövid változatos körtúrán járjuk be a meseszép fenyőligetekkel, vadvirágos alpesi rétekkel tűzdelt hegyet.

Hansbauerhütte, 1700 m. Autóval megközelíthető a Millstatti-tó nyugati végében lévő Seebodentől. A település központjából, a körforgalomnál Treffling felé, majd át a falun a Tschiernock Panoramastrasse táblákat követve. A május közepétől október közepéig használható fizetős út keskeny, aszfaltos és nagyon kanyargós, óvatosan vezessünk rajta! Díj: 7 €, Millstätter See Inclusive Card-dal ingyenes! A vendégkártyát a legtöbb tó környéki szállás ingyenesen adja a vendégeknek. A hütte előtt lehet parkolni.

Rövid, nem túl megerőltető gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken, murvás kocsiúton. Az útvonalat piros-fehér-piros felfestések és a sárga színű útjelzőtáblák jelölik. Zivataros időben ne vágjunk neki! A legelőkön tartsunk tisztes távolságot a szarvasmarháktól! Fent a hegyen gyakoriak az erős széllökések, ennek megfelelően válasszuk meg ruhatárunkat az útra.

Térképkivágat: WK 221 Liesertal Maltatal Millstatter See 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

Az általában minden nap délután 6-ig nyitvatartó Alpengasthof Hansbauerhütte (1700 m) regionális specialitásokat kínáló, meleg konyhával is felszerelt vendéglője mellől indulunk körtúránkra. A hütte teraszáról Seeboden és Spittal felé kínálkozik szép kilátás, a háttérben a Goldeck tömbjével. A gyalogúton rövidesen táblás elágazáshoz érünk, ahol balra fordulunk a Tschiernock felé. A 11-es sz. turistaút egyben a hosszútávú Alpok-Adria útvonal szakasza, de a tó legszebb részeit összekötő Millstätter See Höhensteig első etappja is. Kényelmes, széles szekérutunk idilli alpesi tájon, vadvirágos rétek, vörösfenyő ligetek közt szerpentinezik felfelé a Tschiernock oldalában.

Már az erdőhatár felett, kb. 1900 m magasságban érjük el a pogány hagyományoknak szentelt Steinerne Tisch (Kő Asztal) márványból készült asztallapját. Kicsit feljebb, az elágazásnál balra kanyarodunk a jelzett turistaútra (Gamsbründlweg), mely hamarosan egy forrás mellett visz el, majd egy kerítés mellett egy újabb táblánál jobbra fordulva kapaszkodunk fel a csúcskereszttel koronázott Tschiernock (2088 m) tetejére. A jellegzetes kerek hegyeiről ismert Nockberge hegység legdélnyugatibb hegyén állunk, nyugatra a Lieser völgyében fekvő Gmünd városka, mögötte a vízeséseiről híres Malta-völgy, a horizontot az Alpok fő vonulata, a Magas-Tauern hófedte hegyóriásai, a Sonnblick, a Hochalmspitze és társaik zárják. Szép időben, északra egészen a Dachsteinig ellátni, északnyugatra a Nockberge tipikus „nock”-jai, füves hegyei hullámzanak. Lent a mélyben megcsillan a Millstatti-tó nyugati vége, mögötte a Goldeck, még messzebb a Karni-Alpok lánca, de még a Júliai-Alpok csipkézett hegyóriásait is megfigyelhetjük. Keletre a tó felett húzódó Millstätter Alpe hosszú, lapos gerince látszódik.

Nehéz elszakadni a lélegzetelállító panorámától, folytassuk utunkat tovább délkeletnek, a Tschiernock gerincén vezető köves úton, a kerítés mellett. Leérünk egy nyeregbe, a táblás elágazásnál egyenesen megyünk tovább a Hochpalfennock irányába. A következő táblás elágazásnál, ahol egy örökpanorámás pihenőpadon ejtőzhetünk egyet, megint csak egyenesen a Millstätter See Höhensteig-ot és az Alpe Adria Trail útvonalát választjuk. Szép vonalvezetésű, kellemes hegyi ösvényünk most közvetlenül a gerinc déli oldalán vezet, a sorban következő, táblás elágazásnál jobbra kanyarodva hagyjuk el a vonulat tetején vezető turistautat és megkezdjük ereszkedésünket a Sommeregger Hütte felé. Idilli legelőkön keresztül pár perc alatt leérünk a keresztben futó 12-es sz. turistaútra, melyen jobbra fordulunk.

Enyhén lejtő, kellemes ösvényünk pont az erdőhatár felett tart nyugati irányba, majd beérünk a fenyvesbe és egy újabb elágazásnál jobbra tartunk. Nagy kanyarokkal ereszkedünk a Tschiernock, a Hochpalfennock és a Tschierweger Nock hegyek karéjában fekvő Sommeregger Hütte (1698 m) épületcsoportjához. A minden nap nyitvatartó vendéglő tipikus karintiai fogásokkal várja a kirándulókat. A Jagasteig köti össze a két hüttét, induljunk vissza a kényelmes gyalogúton a Hansbauerhütte felé. Útközben egy magasles mellett megyünk el, majd egy látványos teraszos házakból álló üdülőtelepet mellőzünk, átmegyünk a legelőt védő kapun és kiérünk egy elágazáshoz. Innen balra tartunk a már ismert úton és pár perc alatt visszaérünk a Hansbauerhüttéhez, kiindulási pontunkhoz.