Látványos körtúra a Nockberge egyik legszebb hegyére

A karintiai Nockberge hegység szívében elterülő Pfannock igazán különleges hegy, délről nézve koporsó alakú, nyugatról szabályos csúcsnak tűnik. A Bad Kleinkirchheim melletti Nationalparkbahn felvonóval könnyítjük meg túránkat, felső állomásától, a Brunnachhöhétől varázslatos alpesi tájon, virágzó réteken, legelőkön, bizarr sziklaalakzatok közt, mesés vörösfenyőligetekben hódítjuk meg a páratlan kilátást nyújtó hegycsúcsot. Visszaúton pedig autentikus hüttékben szusszanhatunk egyet helyi ételek kóstolgatásával.

Szintkülönbség: 540 m fel, ugyanannyi le.

Bad Kleinkkirchheim, St. Oswald településrész, Nationalparkbahn felvonó hegyi állomása. Megközelíthető Bad Kleinkirchheimből, a település főutcájáról, a központban ágazik le a St.Oswald felé vezető út (St. Oswalder Strasse), 5 km a felvonó alsó állomásánál lévő nagy, ingyenes parkoló. Jelzőtáblák is jelzik az irányt: Nationalparkbahn Brunnach.

Közepes nehézségű, magashegységi jellegű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A Pfannock csúcsára meredek, köves, fárasztó emelkedő. A többi szakasz nem különösebben nehéz. Az útvonalat végig az Ausztriában szokásos piros-fehér-piros felfestések, számozott utak és a sárga útjelzőtáblák jelzik. Figyeljünk arra, hogy ne késsük le az utolsó felvonót a völgybe! 16.30-kor lezárják a drótkötélpályát! Május végétől november elsejéig közlekedik általában a lift, de időjárásfüggő. Elő- és utószezonban nem működik minden nap, informálódjunk a honlapjukon: https://www.badkleinkirchheim.com/de-DE/sommer-geniessen/tarife-oeffnungszeiten-sommer

Kärnten Card-dal ingyenes! www.kaerntencard.at

Térképkivágat: WK 221 Liesertal Maltatal 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A jelenleg Bioszféra Parkként működő Nockberge régi státuszára, a Nemzeti Parkra ma már csak a St. Oswaldból a Brunnachhöhére futó Nationalparkbahn Brunnach felvonó neve utal. A kiskabinos drótkötélpálya 1330 méterről indul, és 1900 méteren van a felső állomása, mellette a Nock IN nevű étterem modern épületét látjuk, remek elhelyezkedésű, napos, tágas, pihenőágyakkal felszerelt terasszal. Miután kigyönyörködtük magunkat a nem mindennapi kilátásban, az állomás mögötti sárga útjelzőtábla szerint induljunk el a 161-es úton a Pfannock irányába.

Széles, szintet tartó, egyenes, murvás úton haladunk ritkás fenyőligetek közt, hamarosan Y alakú elágazáshoz érünk, a jobb oldali ágon megyünk tovább, a másikon fogunk majd visszajönni. Innentől utunk nagy része követi a helyi turistairoda által kialakított Nock/art művészeti koncepciójú útvonalainak egyikét, a Bioszféra Park Körutat követi, melyet az útelágazásokban felállított oszlopokon lévő kék táblácska jelez.

Kényelmes, széles utunk egyenesen halad a Brunnachhöhe gerincén, mely tulajdonképpen a szemben magasodó Mallnock délnyugati, hosszú nyúlványa. Felérünk egy kis magaslatra (1970 m), melyen modern stílusú pihenőpadon szusszanhatunk egyet élvezve a parádés kilátást. Jól látszik innen utunk célpontja, a kissé koporsóra hajazó Pfannock csúcsa, attól balra a Predigerstuhl sziklás, lapos tömbje, majd a Rosennock jellegzetes halmai. Visszafelé tekintve végiglátunk az eddig megtett úton, a felvonó hegyi állomására és tovább is tartó hosszú hegyhátra.

Tovább indulunk egyenesen a Mallnock hatalmas, zöld halma felé, kissé emelkedve érünk el egy nyeregbe, a Brunnachgatter (2020 m) táblával jelölt elágazásába. Itt találkozunk egy másik Nock/art körúttal, a Mallnock Alpinrunde útvonalával, a 161-es út a Mallnockra kapaszkodik tovább, mi a kissé balra tartó, a Mallnock füves, nyugati oldalában, szintben haladó, kényelmes ösvényen megyünk tovább a Pfannock irányába, a 15-ös jelű turistaúton.

Az útról gyönyörű kilátás nyílik az előttünk tornyosuló Pfannock-ra, a mellette lévő Predigerstuhlra és a Rosennock jellegzetes csúcsaira. A következő útelágazás az Oberer Bocksattelban van, egy kis dombon különleges, vörös színű sziklaformációkat látunk, ez a Rote Burg. A környékbeli tehenek előszeretettel pihennek a sziklák körül. Felmegyünk a dombra, balra mellőzzük a vörös sziklákat, majd leereszkedünk az Oswalder Bocksattel (1958 m) nyergében lévő táblás útelágazáshoz. Keresztezzük a 122-es turistautat, majd a Pfannock irányába, meredeken felfelé vezető sziklás ösvényen kapaszkodunk tovább.

Száz méteres tereplépcsőt kell legyőznünk meglehetősen sziklás talajon, cirbolya- és törpefenyők között. Felérve, elénk tárul a Pfannock alatt fekvő tengerszemek, a Pfannseen (2065 m) tavak látványa. Folytatjuk a csúcstámadást, elmegyünk jobbról a tavak mellett és egy újabb 100 méter szint vár ránk a Pfannock és a Kleiner Pfannock csúcsa közti nyeregig (2160 m). Felérve már testközelből látjuk úti célunkat, jobbra fordulunk, és a meredek, keskeny gerincösvényen felmászunk a Pfannock nagy sziklatömbökkel tarkított tetejére (2254 m). A szép kovácsoltvas csúcskereszt mellől elképesztően szép kilátás nyílik a Nockbergére, a távolban az Alacsony- és a Magas-Tauern vonulatára, dél felé pedig a Karavankákra és a Júliai-Alpok csipkézett láncára.

Ugyanazon az úton ereszkedünk vissza a nyeregbe, viszont most egyenesen megyünk, megcélozzuk a szemben magasodó kistestvért, a Kleiner Pfannockot (2180 m). A hegytetőről gyönyörűen látszik következő célpontunk, a mélyben fekvő Erlacher Bockhütte épülete és a felvonónk hegyi állomása, a hosszan elnyúló Brunnachhöhén. Pár lépést visszasétélunk az úton, majd balra, a piros-fehér felfestéseket követve megkezdjük meredek ereszkedésünk a hegyről. Pár perc alatt leérünk egy bizarr sziklaformációkban bővelkedő nyeregbe, az Erlacher Bockschartéba (2060 m).

Utunk, a 14-es jelzésű itt balra, délnek fordul, hamarosan elágazáshoz érünk, egyenesen megyünk tovább lefelé, az Erlacher Bockhütte irányába. Kényelmesen lejtő, füves úton jutunk le a csodás környezetben fekvő, méltán népszerű Erlacher Bockhüttéhez (1930 m). A jól megérdemelt pihenő után a 13-as úton, délkeleti irányban folytatjuk túránkat, felkapaszkodunk az Arkersattel nyergébe (1950 m), ahonnan tehetünk egy kis kitérőt a jobb oldali ösvényen a törpefenyves borította Arkerkopf (1970 m) szép kilátást nyújtó, csúcskereszttel koronázott tetejére.

Az Arkersattel túloldalán ereszkedünk le a már jól látható, St. Oswalder Bockhütte (1845 m) bájos kis, fából épült épületéhez. Rátérünk a széles, murvás kocsiútra, melyen kényelmesen, mesebeli vörösfenyő ligeteken át sétálunk vissza kiindulási pontunkra, a Nationalparkbahn Brunnach felső állomásához.

Tipp: a túrát remekül lehet kombinálni a Predigerstuhl megmászásával!