Lenyűgöző panoráma, vadvirágos alpesi rétek, autentikus hütték Spittal házi hegyén

A Dráva parti város, Spittal an der Drau házi hegye, a 2142 m magas Goldeck, a Gail-völgyi Alpok legészakibb csúcsa télen-nyáron népszerű kirándulóhely. A város széléről kabinos felvonóval egészen a csúcs közelébe tudunk felsuhanni, míg a hegy déli oldalába egy fizetős panorámaút vezet. Változatos, kilátásban gazdag körtúrát tehetünk több autentikus hüttét, alpesi gazdaságot is érintve.

Felvonóval: Goldeckbahn, az alsó állomás a Dráva partján, a stadion mellett van, megközelíthető a központból, a Porcia-kastély mellett induló Ortenburger Strassén. Az útvonal ki van táblázva, nagy, ingyenesen használható parkoló. A kétszakaszos kabinos felvonó június elejétől szeptember végéig minden nap 9 és 17 óra között közlekedik, szép időben október első két hétvégéjén is! 20 perces követéssel indulnak a gondolák. Kärnten Card birtokában ingyenes! Díj (retúr): 21,00 € felnőtt, gyerek: 10,50 €. Részletes infó itt!

Autóval: Goldeck Panoramastrasse, Zlan faluból indul a jó minőségű, aszfaltos, fizetős út a Goldeck csúcsa alatti katlanban fekvő Seetal parkolóig (1883 m). A tíz nagy kanyarból álló 14,5 km hosszú út vezetéstechnikailag nem nehéz, útközben több parkolóhelyen is meg lehet állni, a kilátást élvezni. Díj: autó: 14,00 €, motor: 8,00 €, Kärnten Card birtokában ingyenes! Időjárástól függően május elejétől, közepétől október közepéig, végéig van nyitva a panorámaút.

Közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, hegyi ösvényeken. Az Ausztriában megszokott piros-fehér-piros felfestések és az elágazásokban álló, sárga színű útjelzőtáblák segítik a tájékozódást. Természetesen mindkét kiindulópontról kezdhetjük a túrát, talán könnyebb változat az autós opció, mivel a parkoló majdnem a legalacsonyabb ponton fekszik, míg ha felvonóval megyünk, akkor a túra második fele végig emelkedő, főleg a Gusenalm utáni szakasz izzasztó kaptató.

Térképkivágat: WK 221 Liesertal Maltatal Millstatter See 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

Mi a felvonó segítségével jöttünk fel a hegyre, így itt kezdjük a beszámolót. A kétszakaszos kabinos felvonó hegyi állomása a Bergrestaurant Goldeck (2059 m) épületében van, melynek teraszáról is már lenyűgöző panoráma nyílik a városra és a hegyekre. A Goldeck magas adótoronnyal koronázott csúcsát vegyük célba, maga a csúcskereszt, a legmagasabb pont a toronytól balra fekszik. Sportosabb túrázók toronyiránt is mehetnek, a kerítés mellett meredeken emelkedik egy kitaposott út a hegycsúcsra, kényelmesebbek választhatják a murvás, szélesen kanyargó kocsiutat is.

A Goldeck (2142 m) tetejéről nyíló körpanoráma egyszerűen lélegzetelállító, lábunk alatt fekszik a térképszerűen kirajzolódó Spittal városa, ill. a Millstatti-tó víztükre csillan meg, mögötte a füves Millstätter Alpe vonulata és a Nockberge kerek hegyei húzódnak. A horizontot északra az Alpok fő lánca, a Magas-Tauern örök hóval fedett csúcsai zárják. Délre a Latschur-csoport érdekes formájú csúcsai, mögöttük a Karni-Alpok és a Júliai-Alpok csipkés vonulata látszik. Miután kigyönyörködtük magunkat, induljunk el a Goldeck keleti gerincén, megcélozva a Martennock tetején álló óriási keresztet. A 210-es sz. turistaút először levezet egy nyeregbe, egy táblás elágazáshoz, ahol egyenesen megyünk tovább a Martennock irányába a 281-es sz. ösvényen.

Csodás alpesi tájon, végig kitűnő kilátást élvezve gyalogolunk először a gerinc oldalában, majd magán a gerincen. Érdemes néha visszapillantani a Goldeck piramisára, ebből az irányból kifejezetten formás egy csúcs. Az újabb táblás elágazásnál is az egyenes irányt választjuk, innen már csak pár percre vagyunk, kényelmes úton, a Martennock (2039 m) csúcskeresztjéhez. A hegytetőről talán még teljesebb a kilátás Spittalra és a Millstatti-tóra. A délnyugati irányban, a hegyről levezető, jelzetlen, de jól követhető, kitaposott, keskeny ösvényen kezdjük meg ereszkedésünket a Seetal felé. Kellemesen lejtő gyalogutunk keresztezi a 275-ös utat, és idilli, vadvirágos hegyoldalban bukkanunk ki egy murvás kocsiút nagy kanyarulatánál.

A kocsiút következő, éles bal kanyarja után jobbra tér le egy gyalogút, mely közvetlenül levezet a Panorámaút felső parkolójához. A Seetal (1883 m) a fizetős út vége, a régi fogadó jelenleg zárva (2018), ellenben a túlsó oldalon egy vadonatúj épületben a Wieser Hütte várja a kirándulókat, előtte egy kis tóval. A 286-os sz. széles kocsiúton megyünk tovább a Kapeller Alm irányába. A Seetalnock oldalában kanyargó kényelmes murvás úton kb. 1 km után érjük el a rusztikus kis Kapelleralm (1851 m) fából épült épületcsoportját. A május végétől október végéig minden nap nyitva tartó hüttében frissen készült karintiai specialitásokat kóstolhatunk meg, megküldve egy kupica, a környéken készült snapsszal.

Habár a murvás út is a Gusenalmhoz vezet, válasszuk inkább a felette kanyargó 286-os sz. jelzett ösvényt, melyet a Kapelleralmtól kissé feljebb, a kocsiútról balra letérve találjuk meg. Balra mellőzünk egy kis tavat, majd elragadóan szép alpesi tájon le-föl hullámvasutazva, rétek, ligetek közt gyalogolunk, egyre szebb kilátást élvezve a szemközt magasló Staff monumentális sziklafalára. Végül közepes lejtőn ereszkedünk a Gusenalm (1740 m) épületeihez, utunk legalacsonyabb pontjához. Az apró hütte specialitása a karintiai uzsonnás tál, friss sajtokkal, speck-kel (húsos, érlelt szalonna). Csodás kilátás nyílik innen a Latschur-csoport érdekes alakú hegyeire, a Staff, az Eckwand és a Latschur szemet gyönyörködtető csúcsaira.

Pihenjünk egy kiadósat, mivel a következő szakasz lesz utunk legnehezebb része, elsősorban a folyamatos kaptató miatt. A 210-es úton kapaszkodunk fel a Goldeckre, keskeny, de jól követhető ösvényünk eleinte réteken, majd később romantikus fenyőerdőben emelkedik. A Goldeck délnyugati nyúlványán mászunk tovább szép kilátást nyújtó legelőkön, kb. 2015 m magasságban érjük el a Törl nevű nyerget, a táblás elágazásnál egyenesen megyünk tovább megcélozva az előttünk magasló Seetalnock és Goldeck csúcsait. Pár méter után jobbra ágazik le a Seetalnock (2130 m) tetejére vezető ösvény, akiben maradt még elég kraft, meg is mászhatja a pazar panorámájú csúcsot, a jelzett út balról kerüli meg a hegyet, annak oldalában nagyjából szintet tartva ér ki a következő nyeregbe.

Kissé emelkedő, széles úton érkezünk meg a Goldeck csúcsának oldalában fekvő Panoramaalm hüttéjéhez, majd leereszkedünk, vagy a kocsiúton vagy a kanyarjait levágó ösvényen a felvonó hegyi állomásához, kiindulási pontunkhoz.