Az Alpok-Adria Trail túraútvonal első szakasza

Ausztria legmagasabb csúcsa, a Grossglockner lábánál húzódó Pasterze gleccserhez ereszkedünk le a híres panorámaút Franz-Josefs-Höhe (Ferenc József-magaslat) kilátóplatformjától, majd az örök jég és a gleccsermorénák világából látványos turistautakon haladunk egyre zöldebb, virágosabb, barátságosabb alpesi tájon, zúgó vízeséseket érintve a népszerű üdülőhelyig, a karintiai Heiligenblutig. A Hohe Tauern Nemzeti Park e klasszikus, népszerű túrája egyben a hosszútávú túraútvonal, az Alpok Adria Trail első etappja is.

Szintkülönbség: 1050 m le, 250 m fel.

Franz-Josefs-Höhe, a Grossglockner Hochalpenstrasse Gletscherstrasse leágazása végén lévő kilátóhely. Megközelíthető Heiligenblutból, a Hunguest Hotel elől menetrend szerinti autóbusz közlekedik a Franz-Josefs-Höhéig naponta háromszor, 9.25, 10.30, 14.00 órakor. (szombaton csak 9.25-kor!) a nyári szezonban. A Hunguest Hotel előtt nagy, ingyenes parkoló. A falu központjában fizetős parkolóhelyek.

Cél: Heiligenblut, Hunguest Hotel. Variáció: Heiligenblut, központ, Landhotel Post.

Közepesen nehéz gyalogtúra, az első szakasz magashegységi környezetben halad sziklás terepen, biztos lépés szükségeltetik. A végig jól jelzett útvonalat az Ausztriában szokásos piros-fehér-piros felfestések, számozott utak és a sárga útjelzőtáblák valamint az Alpe Adria Trail plakettjei jelzik. Optimális időszak: június végétől szeptember közepéig.

Térképkivágat: WK 120 Grossglockner Sonnblick 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

Kiindulópontunkat, a Grossglockner panorámaúton lévő Franz-Josefs-Höhét legcélszerűbb a Heiligenblutból menetrend szerint közlekedő autóbusszal elérni. A Hunguest Hotel előtti megállóból indul a busz, kb. félóra alatt van fent a magaslaton. A szálloda előtt nagy, ingyenes parkoló. Az autóbusz keresztülmegy a falu központján, ott is van megálló, és a túrát a falu központjában is befejezhetjük.

A Ferenc-József-magaslat (Franz-Josefs-Höhe) (2370 m), a csónak installáció előtti ovális alakú kilátóplatformjától, a Gletscherbahn sikló felső állomásától balra induló lépcsős ösvényen indulunk lefelé a gleccserhez. Természetesen megspórolhatunk egy kis lépcsőzést a sikló használatával (egy út 6 euro). A sziklafalba vágott, köves, lépcsős szerpentinúton kb. negyedóra alatt leérünk a sikló alsó állomásához. Érdekes, hogy az 1963-ban épült Gletscherbahn alsó állomása, akkor éppen az örök jég, a gleccser jégnyelvének széle mellé épült, a globális felmelegedésnek köszönhetően ma már jócskán lejjebb, a távolban csillog a jégfolyam.

A további szakaszon nagy kék táblák jelzik, hogy az adott évben meddig húzódott a gleccser. A meredek, gleccser vájta sziklafalba vágott lépcsősoron ereszkedünk egyre lejjebb. Elhagyjuk az 1970-es állapotot jelző táblát, majd az 1985-ös szintet jelző mellett, útelágazáshoz érünk. Jobbra ágazik le a Hofmannsweg, melyen a jó 80 méterrel lejjebb fekvő gleccser széléig mehetünk. A törmeléktől piszkosszürke gleccser testközelből történő megfigyelése életre szóló, feledhetetlen élmény.

A jelenleg kb. 8 km hosszú Pasterze a Keleti-Alpok leghosszabb gleccsere, bár az elmúlt 120 évben tömegének egyharmadát vesztette el. A jégnyelv vége kb. 900 éves és évenként 10-20 métert húzódik hátrébb az olvadás miatt. A gleccser közvetlen környéke igazi kietlen, holdbéli, morénák szegélyezte táj, a gleccsertó partjáig nyugodtan lemehetünk, a gleccser jegére azonban vezető nélkül ne merészkedjünk rá.

Visszakapaszkodunk a táblás elágazásig, és folytatjuk túránkat lefelé, Heiligenblut irányába az Alpe Adria Trail és a Gletscherweg Pasterze útvonalon. A gleccsertó, a Sandersee partjára vezető szakasz már nem olyan meredek, de néhol nehéz terepen, nagy, lapos sziklákon át vezet. Kietlen, kopár, zord, holdbéli tájon, gleccsermorénákon keresztül jutunk le a gleccsertó folyószerűen összeszűkülő partjára. Sziklás ösvényünk hamarosan felkapaszkodik egy nagy törmelékhalomra, majd a túlpartján meredeken ereszkedünk le az itt már kerek tó alakú Sandersee partjára. A vegetáció lassan előtűnik, egyre zöldebb, virágosabb a táj, itt-ott kis hegyi patakokat keresztezünk.

Megkerüljük a tavat, és hamarosan túránk egyik legizgalmasabb, leglátványosabb pontjához érünk, a híres függőhídhoz, mely az itt születő Möll folyó zuhataga felett vezet át. A nem mindennapi élmény kiélvezése után ösvényünk, távolodva a parttól felkapaszkodik az Elisabethfelsen (2156 m) sziklás oldalába. Felérve a nyeregbe, számos „kőember” társaságában élvezhetjük a pazar kilátást, mind visszatekintve a Sandersee-re és a Grossglocknerre, mind előre, a lábunk alatt fekvő Margaritze-víztározóra. Barátságosabb tájon, virágos mezők, és elszórtan álló vörösfenyők mellett ereszkedünk le a Margaritze-víztározó (2000 m) partjára.

A Margaritzenstausee déli partján futó ösvényünkről csodás kilátás nyílik a szemben tornyosuló Racherin csúcsára, a meredek hegyoldalba vágott Grossglockner panorámaútra. Átmegyünk egy patakon, utunk északnak fordulva követi a partot, majd a gát előtt táblás útelágazáshoz érünk. Az Alpok Adria útvonalon, Heiligenblut irányába tartó ösvényünk felkapaszkodik egy füves hegyhátra, ahonnan parádés panoráma nyílik a tározóra, jó időben a Grossglocknerre.

Felérve a magaslatra, ereszkedni kezdünk, csodaszép, idilli legelőkön át, majd hamarosan elérjük az erdőhatárt, fenséges vörösfenyők közt gyalogolunk kényelmesen lejtő, füves ösvényünkön. Magasan a balra lévő Möll-szurdok felett hullámvasutazunk, gyönyörű kilátást élvezve a kanyon túloldalán tornyosuló hegyekre. Hamarosan leérünk a haragosan zúgó Leiterbach patakhoz, a rajta átvezető fahíd előtt táblás útelágazás. Heiligenblut felé megyünk továbbra is, átmegyünk a hídon, majd pár perces sétával a Trogalm egyszerű, kőépületéhez érünk.

A szokásos sárga útjelzőtáblával jelzett elágazásnál balra térünk le egy keskeny ösvényre (702B), Bricciuskapelle, Heiligenblut irányába, az Alpok Adria Trail-en. Vörösfenyőerdőben, meredeken szerpentinezik lefelé a jól kitaposott, keskeny kis csapás. Először halljuk, majd rövidesen már látjuk is a Leiterfall robajló vízesését. A zuhatag meredek peremén ereszkedünk le végül az aljában, a patakon átívelő fahídig. A túloldalon kissé emelkedve megyünk tovább, majd utunk újra lejteni kezd, átmegyünk a Möll felett egy hídon, majd kereszteződéshez érünk.

Egyenesen, a kiszélesedő kocsiúton, a völgy túloldalán fekvő Briccius-kápolna (1629 m) kis fehér épületét célozzuk meg. A kápolnától nem messze fekvő kis faházban információs táblák ismertetnek meg a Briccius legenda történetével, eredetével.  Széles földúton, festői tájon, legelők, virágos rétek közt érünk a Sattelalm vendéglőhöz (1606 m). Pár percre, az út mellett egy fából épült Skywalk nyúlik ki merészen a Möll völgye fölé. A kilátóból csodálatos panoráma nyílik Heiligenblutra, a völgyre és a környező hegyekre.

Pár méter után a kocsiút éles jobb kanyarjánál táblás elágazáshoz érünk, válasszuk a látványosabb Haritzersteig-ot Heiligenblut irányába. Alacsony fakapun indulunk a meredek hegyoldalba vágott, függőleges sziklafalak alatt vezető, látványos ösvényen. Hamarosan egy széles kocsiút hajtűkanyarjánál lyukadunk ki, itt jobbra lefelé vesszük az irányt, de pár lépésre a Haritzersteig keskeny ösvénye balra tér le a lefelé kanyargó útról. Amennyiben a Hunguest Hotel Heiligenblut a célunk, úgy a széles kocsiúton menjünk lefelé. Ha pedig a falu központjába igyekszünk, akkor válasszuk a balra tartó Haritzersteig keskeny csapását.

A kocsiúton lefelé haladva egy nagy bal, majd jobb kanyar után sorompóhoz érünk, itt a jobbra leágazó ösvényen érünk le egy másik kocsiútra, melyen balra fordulva bukkanunk ki az eszményi környezetben fekvő Kräuterwandstüberl fogadóig (2017-ben zárva). Innen a jó minőségű, gyér forgalmú aszfaltúton ereszkedünk le Heiligenblut Winkl településrészén át, idilli rétek, legelők, tanyák közt egy kápolnáig, majd tovább, a Möll hídját őrző Wolfgang-kápolnáig. A folyó túlpartján elmegyünk a Gössnitzfallhoz vezető Silva Mystica tanösvény indító állomása mellett, majd ismét keresztezzük a Möll folyót, az ADEG szupermarketnél egyenesen megyünk tovább és pár perc alatt visszaérünk a Hunguest Hotel Heiligenblut elé.

Variáció: Amennyiben a falu központi terére igyekszünk, akkor a Haritzersteig ösvényén folytassuk túránkat az elágazástól. Az Alpok Adria Trail útvonala is erre vezet. Erdős hegyoldalban ereszkedünk kényelmesen, átmegyünk egy hídon egy zúgó hegyi patak felett, majd még egy patak következik, végül üdezöld legelőkön vágunk át, majd kiérünk egy aszfaltos útra. Folyamatosan lejtő, kényelmes utunk egy másik út hajtűkanyarjához ér, a jobb oldali, lefelé tartó úton elmegyünk a Lärchenhof szálló mellett, majd a Heiligenblut központjában lévő Landhotel Post szálló közelében érünk vissza kiindulási pontunkra.