Égbenyúló sziklatornyok, gigantikus homokkőbástyák

Csehország egyik legszebb és legkülönlegesebb tája az Adršpach-Teplice-i sziklavárosok lenyűgöző vidéke. Északkelet-Csehországban, a lengyel határhoz közeli homokkő birodalom két, egymástól jól elkülöníthető sziklavárosainak egyike, a Teplice mellett fekvő Teplické skální mĕsto, azaz a Teplicei sziklaváros. A kettő közül ez a kevésbé látogatott, bár ugyanolyan lenyűgöző sziklaformációkkal büszkélkedhető homokkő vidék. Egy kicsivel többet kell gyalogolni, mint az adršpach-i szikláknál, ellenben a tömeg is jóval kezelhetőbb.

Kiindulópont: Teplice nad Metují, a falu központjától kb. 2 km-re nyugatra, az Adršpach felé tartó út melletti nagy fizetős parkoló. Parkolás (napijegy): szgk.: 50 Kč, motor: 30 Kč

Könnyű gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, néhol lépcsősorok, szűk sziklafolyosók, pallók tarkítják az utat. A hajdani sziklaerődbe hosszú, elég hajmeresztő vaslépcsőkön, létrákon kell felmászni, tériszonyosoknak nem ajánlott, de ez a kitérő kihagyható.

Nyitvatartás:

Május – augusztus: 8.00 – 18.00, ápr., szept., okt.: 9.00 – 17.00, nov. – márc.: 9.30 – 15.30

Belépő: 70 Kč, diák: 35 Kč, családi jegy (2 felnőtt, 2 gyerek): 178 Kč, 6 éven alul ingyenes. Kártyával is lehet fizetni.

A parkolót néhány panzió és étterem szegélyezi, pár lépésre van a Teplické skaly, a sziklaváros bejárata a kassza épületével. A bemutató ösvényt végig Kék sáv felfestésekkel jelzik, az első pár száz méteres szakaszt kellemes sétaúton, hangulatos fenyőerdőben, a Skalní potok (Kő-patak) valóban köves völgyében tesszük meg. Az útjelzőtáblás elágazásnál balra fordulunk a Kék jelzéseket követve, a Sárga jelzésű út a Farkas-árkon keresztül az adršpach-i sziklákhoz visz.

A völgyből kikapaszkodva már megjelennek az első nagyobb homokkőtornyok, majd megérkezünk a Střmen hegyi erődhöz vezető, hosszú vaslépcsősor aljára. A középkori eredetű sziklaerődhöz végeláthatatlan hosszúságú lépcsősorok vezetnek fel, az utolsó szakasz egy meredek vaslétra. A magas sziklák tetejére épült hajdani várnak nem sok nyomát látjuk, de a kilátás a sziklabástyák tetejéről magával ragadó.

Miután lemásztunk az erődből, tovább folytatva utunkat, kényelmes kockaköves úton érünk a következő érdekes sziklaalakzathoz, a Szikla Kapuhoz, melyen Goethe 1790-es látogatása emlékére készült táblát helyeztek el. A bal oldali sziklába az 1824-es évszámot vésték, ebben az évben hetekig tartó, óriási erdőtűz emésztette el a környék erdeit, így elsőként feltárva az addig járhatatlan sziklalabirintust.

A különböző fantázianevű sziklaformációkra többnyelvű kis táblácskák hívják fel a figyelmet, többek közt elmegyünk a jellegzetes alakú Fejsze, majd a híres Szikla Menyasszony mellett. Hosszú lépcsősor következik, mely felvezet egy kis térségre ahol egy faházikót találunk, a felette magasló Őrtorony nevű teljesen sima falú szikla a sziklamászók egyik nagy kihívása.

A ház előtt kétfelé válik az út, innen indul a kb. 2 km hosszú kör, mely a sziklaváros legszebb részeit köti össze. Induljunk el a bal oldali ágon, a lépcsősorok mellett hatalmas, függőleges sziklafalak mellett megyünk el, és rövidesen gigantikus, lenyűgöző szépségű sziklakatlanba jutunk, a Nagy Dóm Térre. Ez a sziklaváros talán legszebb része, utunk néhol szűk hasadékokon fúrja át magát, 70 m magas sziklatornyok árnyékában, függőleges sziklafalak tövében lépcsőzünk egyre beljebb a sajátságos sziklabirodalomban.

A Kék jelzésű hurokút éles jobb kanyarjánál érjük el utunk legmagasabb pontját, innen homokos talajú lépcsősorokon, jellegzetes sziklabástyák aljában ereszkedünk vissza a fő útvonalra. Az elágazásnál pihenőpadokon szusszanhatunk egyet megcsodálva a híres sziklatűt, az Óriás Fogpiszkálóját. Innen balra fordulva a Zöld jelzésű útra tehetünk egy nagyobb túrát, mely a sziklaváros csendesebb, de nagyon látványos részén vezet keresztül. Részletek itt! Jobbra fordulunk a Kék jelzésű útra, kényelmes pallósoron gyalogolunk, majd bal oldalon hamarosan feltűnik az impozáns Jegesmedve sziklaalakzat.

Kőből rakott sziklakapu jelzi a teplicei sziklaváros egyik legkülönlegesebb látványosságát, a Szibéria fantázianevű szűk, sötét sziklakanyont, mely 40-50 m magas, mohos sziklafalak közti, több helyen csak egy méter szélességű félelmetes hasadék. Pallókon járjuk be a sokszor nyáron is havas, napfényt alig látó kanyont, a hőmérséklet még a legforróbb napokon is alacsony, mintha egy hűtőszekrénybe lépnénk be.

A hasadékból kilépve pár perc alatt leérünk az elágazáshoz, a faházzal, ahonnan a már ismert útvonalon sétálunk vissza kiindulási pontunkra.