Változatos gyalogtúra a Teplice-i sziklák lenyűgöző világában

Csehország egyik leglátványosabb kirándulóhelye, az Adršpach-Teplice sziklavilág számtalan kitűnő túraútvonalat kínál a közismert két kötelező jellegű körsétán kívül is. A Teplice-i sziklák (Teplické skály) meglátogatását kissé kibővíthetjük egy tökéletes gyalogtúrával, mely keresztülvezet a sziklaváros legismertebb és leglátogatottabb sziklaformációi között a fő turista útvonalon, de utána tovább megy az erdő széléig, ahonnan egy csendes, a tömegtől távol vezető, de rendkívül izgalmas, kilátásban gazdag ösvényen ereszkedik vissza a Farkas-árokba, majd a sziklabirodalom teplicei bejáratához.

A túra hossza: 7,5 km, kitérő a tanösvényen a Nagy Dóm tér sziklakatlanjába, oda-vissza plusz 1,5 km.

Teplice nad Metují, a falu központjától kb. 2 km-re nyugatra, az Adršpach felé tartó út melletti nagy fizetős parkoló. Parkolás (napijegy): szgk.: 50 Kč, motor: 30 Kč

Közepesen nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, néhol lépcsősorok, szűk sziklafolyosók, pallók tarkítják az utat. A hajdani sziklaerődbe hosszú, elég hajmeresztő vaslépcsőkön, létrákon kell felmászni, tériszonyosoknak nem ajánlott, de ez a kitérő kihagyható.

Nyitvatartás:

Május – augusztus: 8.00 – 18.00, ápr., szept., okt.: 9.00 – 17.00, nov. – márc.: 9.30 – 15.30

Belépő: 70 Kč, diák: 35 Kč, családi jegy (2 felnőtt, 2 gyerek): 178 Kč, 6 éven alul ingyenes. Kártyával is lehet fizetni.

A Teplice sziklaváros bejárata melletti nagy parkolóból indulunk, a térséget panziók, éttermek veszik körül. A kassza után a Kék sáv jelzésű kényelmes sétaúton hatolunk egyre beljebb a sűrű fenyőerdőben, bal oldalunkon a valóban köves Skalny-potok (Kő-patak) medre kísér. Átkelünk a patak hídján, majd útelágazáshoz érünk, balra kanyarodunk felfelé a lépcsősoron, továbbra is a Kék jelzéseket követve. Hamarosan megjelennek az első jellegzetes, az erózió által simára csiszolt homokkőtornyok.

Jobbra kis kitérő kínálkozik az egykori, középkori eredetű sziklavárhoz, a sziklatornyok tetejére épült Střmen erődhöz végtelennek látszó, meredek vaslépcsők sorozata vezet, az utolsó szakaszt létrákon kell leküzdenünk. A hajdani várból nem sok minden maradt, de a kilátás fantasztikus. Tovább megyünk a Kék jelzésű, kényelmes, hangulatos úton, egyre nagyobb sziklabástyákat érintünk, egy furcsa képződményhez érünk, az ún. Szikla Kapuhoz, melyen az ide is ellátogató Goethe emléktáblája áll. Gigantikus sziklafalak, tornyok aljában fut utunk, a nevesebb alakzatokat többnyelvű táblával is jelzik, a fantáziának nem sok mindent szab határt.

Kis térségre érünk, ahol faházikó áll a hatalmas sziklafalak árnyékában, itt láthatjuk többek közt a Szikla Menyasszony és az Őrtorony nevű alakzatokat, melyek sok más száz sziklával együtt a sziklamászók kedvelt, nagy kihívást jelentő mászó terepei.  Innen a tanösvény, a fő útvonal egy másfél km-es hurkot tesz meg, érdemes kb. 7-800 métert bemennünk a balra induló ágon egészen a Nagy Dóm Tér gigászi katlanáig, az itt látható sziklák a legmagasabbak és legvadabbak. Részletek, fotók ebben a cikkben.

Az elágazástól a jobb oldali ágon folytatjuk a faháztól túránkat, az esetleges kitérő után. A következő szakasz talán a legizgalmasabb, szűk, napfényt alig látó, mély sziklahasadékba lépünk. A sajátos, hideg, nedves mikroklímának köszönhetően még nyár elején is találunk havat a hosszan tekergőző kanyon alján. A név is innen jön meglehetősen frappánsan, Szibériának hívják ezt a 40-50 m magas sziklák közti, több helyen csak alig egy méter széles kanyont.

Kiérve a legszűkebb részből kitágul a völgy, továbbra is lenyűgöző sziklabástyák között gyalogolunk, majd újabb szűkület után ismét megnyílik a táj, jobbra kecses sziklatű, az Óriás Fogpiszkálója hívja fel a figyelmet. Pihenőpaddal felszerelt elágazáshoz érünk, itt csatlakozik balról a tanösvény hurokútja. Innen a Zöld sáv jelzésű útra váltunk, mely eleinte pallósoron halad  a mesebeli fenyőerdőben, majd kényelmes, széles sétaúton kerülünk egyre kijjebb a sziklák birodalmából. Hamarosan kiérünk egy idilli fekvésű rét szélére, ahol egy nyírfaligetben, a táblával is jelzett útelágazásnál (Záboř, 675 m), élesen jobbra felfelé kanyarodunk a Kék sáv jelzésű turistaútra.

Először felfelé kapaszkodunk a gyökerekkel szabdalt ösvényen, majd újabb sziklacsoportok közt haladunk, le-föl hullámvasutazva a rendkívül változatos terepen. Szikla gombák, hasadékok, kőlabirintusok, pallósorok, lépcsők tarkítják az utat a mesebeli fenyőerdőben. Jó másfél km után jobbra kitérő kínálkozik a pár lépésre fekvő sziklafal tetején lévő kilátóhelyhez, ahonnan parádés panoráma nyílik az alant fekvő sziklatornyokkal tűzdelt völgyre. Visszatérve a Kékkel jelzett utunkra, újabb hasadékon kelünk át, majd erdős rész következik, aztán régi köves útra váltunk és megkezdjük ereszkedésünket a két híres sziklavárost összekötő Farkas-árokba (Vlčí rokle). Impozáns sziklák közt érünk le a csendes völgyecskébe (527 m), ahol jobbra fordulunk a Sárga jelzéseket követve Teplice irányába.

Kényelmes sétaúton, szintet tartva sétálunk vissza a hangulatos völgyben a Sárga jelzéseket követve a másfél km-re lévő bejáratig, ill. a parkolóig. Félúton a patak mellett egy kis forrásnál frissülhetünk fel.