Völgyön, hegyen át a Visegrádi-hegység nyugati részén

A Visegrádi-hegység egy kevésbé járt szegletét járjuk be a Duna parti Pilismarótból kiindulva. A tavakkal tarkított Miklós-deák-völgyben hatolunk be a hegység belsejébe, majd a szép kilátást nyújtó Hirsch-oromra kapaszkodunk fel. A Felső-Ecset-hegyre érve a Pilisszentlélekre nyíló pompás panoráma után a Hoffmann-kunyhóhoz ereszkedünk le, aztán egy ellenemelkedővel érünk fel a Szakó-nyeregbe, ahonnan hosszú vándorlással jutunk vissza a faluba.

Szintkülönbség: 640 m fel, 640 m le

Pilismarót, Köztársaság tér, katolikus templom. A templom mögötti területen lehet parkolni. A busszal érkezők Pilismarót, községháza megállónál szálljanak le. A falu a 11-es főút mentén, Dömös és Esztergom között található.

Könnyű, de hosszú gyalogtúra, helyenként emelkedőkkel. Igazán durva kaptató a Hirsch-orom előtt van. Az Aranka-forráshoz az út részben jelöletlenül halad a fák között. A végén, az ereszkedésnél, a talaj meglehetősen köves, amit ősszel, az avar alatt nehezebb észrevenni, ezért fokozott óvatossággal induljunk neki. Útközben érintünk három forrást, abból a Hoffmann-kút alkalmas vízvételre (legalábbis most az volt).

Térképkivágat: Pilis, Visegrádi-hegység 1: 40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/pilis-es-visegradi-hg-turistaterkep-16.html

A túra leírása:

Pilismarótról indulunk, a katolikus templomnál kell letérni a főútról, a II. világháborús emlékmű mögött, az erre kijelölt parkolóban lehet megállni. Az Ady Endre utcán át sétálunk ki a település házai között.

Dél felé indulunk az erdő irányába, a P és Z jelzéseken. Pár száz méter után a P leválik, és jobbra tart, míg a Z tovább egyenesen. Maradunk a P-n, és az aszfaltos úton hagyjuk el a falu utolsó házait. A Miklós-deák-völgybe beérve, ahol a Malom-patak Somos-árok-beli oldalága kanyarog végig, rövidesen elérünk a Millenniumi Emlékműhöz, amely mellett a Miklós-deák-völgyi tavak találhatóak. A tavak rekonstrukciója 2013-ban fejeződött be, és fő célja az élővilág megóvása mellett, hogy magas vízhozam esetén megóvja a patak faluban futó szakaszát a kiöntéstől.

A tavak után a PO jelzésre térünk, a Kádár-kúthoz. Átkelve egy kisebb vízfolyáson, a piros jelzés hirtelen jobbra tér, fel az erdőbe, egy tisztás szélén haladva. Ezt könnyű eltéveszteni. A kút sajnos nem iható, mert alig csordogál.

Tovább folytatjuk útunkat a piros körön maradva, az Aranka-forráshoz. Hamarosan észrevesszük, hogy a jelzéseket lefestették fehérrel. Ösvény sincs kitaposva, a fák között haladunk tovább, a lefestett jelzéseket követve. Hamarosan átkelünk egy erdészeti úton, és a patak mentén kanyargó kis ösvényen haladunk tovább. Rövidesen maga a forrás is előbukkan, amely inkább állóvíznek mondható már.

Tovább haladunk az ismét megjelenő piros jelzésen, az út az erdőben kanyarog, de tőle jobbra látszik a Hamvaskői-rét is, valamint a Kis- és Nagy Disznó-hegyek.

Kisvártatva elérjük a Hirsch-oromhoz (414m) vezető meredek hegyoldalt. Itt meglehetősen durva, de nem túl hosszú kaptató kezdődik. Fent egy pihenőt találunk, illetve ismét egy Millenniumi Emlékművet. Tiszta időben nagyon szép kilátás nyílik a szemközti hegyekre. A piroson haladunk tovább az Alsó-Ecset-hegyről a Felső-Ecset-hegy felé. Kb 1 km múlva elérünk egy kereszteződéshez, ahol balra fordulunk, itt már a P együtt halad a Z-vel és a Mária-út kék jelzésével. Csodálatos a kilátás innen Pilisszentlélekre és a Fekete-hegyre.

Köves lejtőn ereszkedünk tovább, majd ráfordulunk a Z+-ra, a Szakó-nyereg irányába. A Mária út is velünk tart. Egy jelzés nélküli kereszteződéshez érünk, itt válasszuk a jobb oldali ágat. Ne ijedjünk meg, egy darabig csak a M jelzések láthatóak a szép bükkösben, de később felbukkan ismét a Z+.

Kis idő múlva átkelünk a pilismaróti Malom-patakon, és megpihenhetünk a Hoffmann-kunyhónál. A kunyhó jelenleg szállásként is funkcionál, illetve kibérelhető zártkörű eseményekre.

A jelzések a ház előtt jobbra tartva folytatódnak, kissé talán nehéz észrevenni. Túl sokan nem járhatnak erre, mert az utat benőtte a gyom. A Hoffmann-kutat elérve ismét egy pihenőhelyet találunk. A víz iható és rendesen folyik, de állítólag nincs ez mindig így.

Ezután ismét emelkedő kezdődik, jobbra betérve széles úton megyünk fel a Szakó-nyeregig. Innen balra vezet fel a Z ösvény a Szakó-hegy tetejére, ahonnan szép időben pazar kilátást kapunk a környékbeli hegyekre és a távolban itt-ott a Duna is megcsillan.

Innen ismét meredek ereszkedés kezdődik, majd egy széles útra érünk ki. Innen szintben vagy enyhén ereszkedve haladunk tovább, egy rozsdás kerítés mentén. A rozsdás kaput elérve, azt jobbról kerüljük, még ha nem is látszik a Z, később felbukkan.

Nemsokára átmegyünk egy aszfaltozott úton, majd tovább követjük a jelzéseket lefelé. Az aszfaltos út másodszori érintésével már nem térünk le róla, jobbra fordulva érünk vissza Pilismarótra.