Lélegzetelállító, csipkés hegyek, elbűvölő alpesi rétek

A Dolomitok egyik klasszikus, kihagyhatatlan családi túrája a Monte Seura káprázatos kilátást nyújtó csúcsáról indul, a Langkofel gigászi sziklatornyai alatt futó panorámaútról a mesebeli Confinboden alpesi rétjeire ereszkedünk, majd visszasétálunk a Monte Pana kalandösvényére. A rövid, látványos túrán a Dolomitok szinte összes szépsége felsorakozik, a kiindulási pontot pedig libegővel tudjuk kényelmesen megközelíteni.

A túra időtartama: 3 óra, kényelmes tempóban

Szintkülönbség: 170 m fel, 580 m lefelé

Monte PanaSt. Christina, Grödner Tal (Val Gardena). Megközelíthető autóval és felvonóval is. Autóval a St. Christinán átvezető főútról St. Ulrich felől, a központ irányába térjünk le, még a falu alatt átvezető alagút előtt. Az első körforgalomnál jobbra a Monte Panára vezető szerpentinúton pár perc alatt felérünk a nagy parkolókhoz. A parkoló fizetős, de kora délutántól ingyenes.

Felvonó:

St. Christina központjából a Monte Pana-ra vezető út mellett van az alsó állomás. Üzemidő: jún. közepétől szept. közepéig, 8.30 – 17.30. 12.15-13.15 ebédszünet! Jegy: egy út: 8,00 €, retúr: 15,00 €.

Monte Pana állomástól ülőlift közlekedik a Monte Seura tetejére, jún. közepétől szept. végéig: 8.30-17.30, júniusban és szeptemberben 17.00 órakor zár. Jegy: Fel: 10,00 €, gyerek (4-8): 5,00 €, (8-16): 7,00 €, 3 év alatt ingyen.

Könnyű, családi kirándulás kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A Langkofel oldalában néhol drótkötéllel biztosított szakasz, nem vészes, de a kisebb gyerekek kezét, a biztonság kedvéért azért fogjuk.

A Mont de Seura ülőlift hegyi állomásától indulunk (2042 m), az 526B jelű turistautat követjük a Langkofelhütte irányába. A Monte Seuráról káprázatos panoráma nyílik a Grödner Tal-ra, a túloldalán magasló hegyek vonulatára, a Geisler-csoportra, a Secedára, Raschötzre. Kelet felé a Sella-csoport tömbje, délre pedig a Langkofel (Sassolungo) impozáns sziklacsipkéi tornyosulnak. Balra lent, a festői fekvésű Cason menedékház látható, az állomástól pár lépésre lévő elágazásnál jobbra tartunk, a kényelmes út egy füves hegyháton vág át, előttünk a Langkofel (3181 m) dolomit sziklái meredeznek.

Jobbra, a Piz Ciaulonch (2124 m) füves kúpja magaslik, felérünk nyergébe, majd feljutunk a Langkofel tömbjét megkerülő, híres panorámaúthoz, az 526-os sz. turistaúthoz. A táblás útelágazástól gyönyörű kilátás nyílik nyugatra a Seiser Alm legelőire és a Schlern sziklabástyáira. Jobbra fordulunk, a Langkofelhütte felé, sziklás részen ereszkedünk, a meredek, drótkötéllel biztosított szakasz a túra legnehezebb pontja. Közvetlenül a Langkofel sziklafalai alatt vezet a hegyoldalba vágott, látványos ösvényünk. A sziklás, omladékos részt elhagyva, kizöldül a táj, a meredek, füves oldalban haladunk tovább.

A következő, táblás útelágazásnál az 525-ös út balra ágazik le, és meredeken szerpentinezik fel a 200 méterrel magasabban fekvő Langkofelhüttéhez. Egyenesen megyünk tovább és pár méter után újabb elágazáshoz érünk, itt jobbra kanyarodunk le az 525-ös útra, Monte Pana irányába. Hangulatos vörösfenyőligetekben szerpentinezünk a hegyről, lejjebb világos fenyőerdőben ereszkedünk tovább. Leérünk egy széles erdei útra, melyre kissé jobbra fordulva megyünk a Santner Weg nevű útvonalon (525).

A széles, kavicsos út levisz a Confinboden (Plan de Cunfin) valószerűtlenül szép tisztására, a hosszúkás üdezöld alpesi rét háttere a Langkofel és a Plattkofel cikk-cakkos vonulata. Mesebeli táj ez, gyönyörű fenyőligetek, harsogóan zöld mezők, fehér dolomit sziklák szolgáltatják a kulisszát. Széles, kényelmes kocsiutunk erdőbe ér, majd újabb tisztásokat keresztez, rövidesen elérjük a 30.sz. utat, melyen jobbra fordulunk Monte Pana felé. Szintet tartó kocsiutunk hangulatos fenyvesekben vezet vissza a Monte Pana nagy parkolójához, kiindulási pontunkhoz, a libegő állomásához. Gyerekekkel óriási élmény a PanaRaida, a kalandos, játékos élményösvény végigjárása, itt írtunk róla részletesebben.