Csúcs trilógia Cseh-Svájc szívében

A Cseh Svájc Nemzeti Park homokkővilágának legjelentősebb kilátószikláit láncra fűző rövid körtúránk Jetřichovicéból, a régió legfontosabb településéről indul. A Kinsky hercegi család tagjairól elnevezett, lenyűgöző körpanorámát nyújtó csúcsok közül elsőként a Mária-sziklára mászunk fel, majd bizarr sziklaalakzatokkal tarkított, mesebeli erdőkön keresztül érünk fel a Wilhelmina-fal tetejére. A harmadik, egyben a legkalandosabban meghódítható sziklatorony, a híres Rudolf-kő, túránk legmagasabb pontja. Kényelmes visszautunk elvarázsolt tájon, különleges sziklaformációk közt, idilli réteken át vezet a faluba.

Szintkülönbség: 270 m fel, ugyanannyi le.

Jetřichovice, parkoló a falu szélén, a Nemzeti Park bejáratánál. Megközelíthető a falu keleti részén bejövő, Rynartice felőli útról, mindjárt az első úton jobbra, aztán 150 m még a kis, szabadon használható parkoló. Vysoká Lipá vagy Všemily felől érkezve, a falu központjában, Rynartice felé, aztán balra letérve érünk a parkolóhoz. Alternatívaként a faluban is meg lehet állni, legcélszerűbb a Nemzeti Park információs pavilon előtti, a jelenleg nem működő Praha Hotel mellett lévő parkoló, ahonnan a Piros, a Zöld és a Sárga jelzésű utca vezet, a Švycarsky dvur étterem mellett a parkolóhoz.

Közepesen nehéz, változatos gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. Sok, de nem jelentős ellenemelkedővel nehezített útvonal, a Mária-sziklára és a Rudolf-kőre vezető szakasz fokozott figyelmet követel, lépcsősorok, sziklába vájt lépcsők, létrák segítségével mászunk fel. A kilátók korláttal védettek, nedves időben a sziklák és a segédeszközök csúszósak lehetnek! Havas, jeges időben más programot válasszunk. Szülői odafigyeléssel túrázásban tapasztalt 8-10 éven felüli gyerekekkel nyugodtan végigjárható túra.

A parkoló mellett egy kellemes, baráti árfekvésű büfé várja a kirándulókat, az Y alakú elágazásnál, a bal oldali aszfaltúton, a Piros és a Zöld sáv jelzéseket követve indulunk le. Utunk a jobbra emelkedő, hajdani Gyermekszanatórium impozáns épülete mellett vezet, majd a Nemzeti Park bejáratát jelző oszloptól, a jobb oldali, Piros jelzésű utat választva megyünk be az erdő fái közé. Eleinte fa lépcsőfokokon emelkedünk, majd később hatalmas sziklatömbök közé érve, kőbe vájt lépcsősorokon, szűk hasadékokon kapaszkodunk egyre feljebb. Az ösvényünktől jobbra elterülő vidék még mindig őrzi a 2006-os nagy tűzvész nyomait, a teljesen leégett erdő azonban már kezd újraéledni, először mohák, zuzmók, fűfélék, majd kisebb cserjék, bokrok jelentek meg, ma már fiatal fákat is megfigyelhetünk a néhol még feketén sötétlő hegyoldalban, melyen csupaszon meredező, felperzselt fatörzsek jelzik a katasztrófa emlékét.

Rövidesen elérjük a Mária-sziklára vezető P∆ jelű ösvényt, melyen balra kanyarodva kezdjük meg kalandos csúcshódításunkat. Homokkőbe vájt lépcsőkön, korláttal védett, hosszú lépcsősorokon, egy szűk, sötét hasadékon keresztül, majd egy kis vashídon át mászunk fel a Mária-szikla (Mariina skála) (428 m) tetején trónoló kis fakunyhóhoz. A lélegzetelállító körpanoráma megéri a fáradságos feljutást, lent a mélyben Jetřichovice házai, legelői, körben pedig a Cseh Svájc jellegzetes sziklatornyai, bástyái kandikálnak ki az erdőből. Jól látszik a falutól balra fekvő Falkenstein sziklaerőd, ill. utunk következő kilátói, a korláttal körülvett Wilhelmina-fal és a mögötte magasló, kunyhóval koronázott Rudolf-kő.

Visszaereszkedünk az elágazáshoz, és balra kanyarodva, továbbra is a P jelzéseket követve folytatjuk túránkat. Le-föl hullámzó utunk végül egy hatalmas sziklafal alatti mélyedésben lévő pihenőhelyhez vezet, melyet a nyugtalanabb időkben rejtekhelyként használtak az idevalósiak, később a favágók raktár helyeként szolgált. Szerpentinúton kapaszkodunk fel a Wilhelmina-fal felé vezető ösvény elágazásáig. A P∆ jelű út először lépcsősorokon emelkedik, majd felérve egy lapos platóra, fiatal nyíresben ér ki a sziklafal tetején kialakított kilátóhoz, a környék XIX. századi ura, Rudolf Kinský herceg feleségéről elnevezett Wilhelmina-falhoz (Vileminína stĕna) (422 m). Pompás panorámát élvezhetünk a korláttal védett kilátóponttól a Mária-sziklára, a falura és a Cseh Svájc homokkő formációira. Az egyik fára függesztett festmény is a herceg szeretett feleségét örökíti meg.

Visszasétálunk az elágazáshoz, majd balra fordulva indulunk, továbbra is a P jelzésű úton maradva. Sziklafalak tövében hullámzik utunk a hangulatos, bükkel kevert fenyvesben, hamarosan elérjük a következő elágazást, a pihenőhellyel is felszerelt Purkarticky les nevű helyet, ahol a Sárga jelzésű út is kiindul. Maradunk a kissé balra tartó P jelzésű úton, melyről már feltűnik a Rudolf-kő gigantikus, megközelíthetetlennek tűnő sziklafala. A sziklák tövében érjük el a szokásos P∆ jelű ösvény leágazását. Túránk legizgalmasabb szakasza következik, először hosszú, meredek falépcsősoron emelkedünk, majd egy meglehetősen kitett szakasz jön egy nagy sziklatömb megkerülésénél. Két vaslétrát küzdünk le, utána sziklába vájt lépcsőkön jutunk egyre feljebb és a csúcs tetején álló kis menedékkunyhót végül drótkötéllel biztosított, a homokkőbe taposott csapáson érjük el.

A Rudolf-kő (Rudolfuv kámen) (484 m) tetejéről nyíló csodás kilátás kiélvezése után óvatosan ereszkedjünk vissza az elágazásig, ahol jobbra tartva kezdjük meg ereszkedésünket a völgybe. Fenséges bükkerdőben, kényelmes ösvényen érünk el egy széles erdészeti utat, melyen kissé jobbra tartva folytatjuk utunkat a P jelzéseket követve. Hamarosan egy jelzőtáblás elágazáshoz érünk (Pohovka 355 m), szépen faragott pihenőpadon ejtőzhetünk egyet, mielőtt továbbindulunk a balra letérő Zöld jelzésű turistaúton Jetřichovice irányába. Lejtős, kanyargós utunk később egy mező szélére visz, ahonnan remek kilátás nyílik a Wilhelmina-falra. Elhagyjuk a széles kocsiutat, kissé balra tartva jelzett ösvényünk betér az erdőbe és gigantikus, bizarr sziklaalakzatok közé ér.

Egy rövidebb falépcsős emelkedő után kiérünk a fák közül, majd a mezőről csodás panoráma nyílik balra, a Wilhelmina-falra és a Mária-szikla tornyára. Elmegyünk egy idilli fekvésű, jellegzetes faházikó mellett, majd utána a széles útról balra tartva, a Z jelzések átvezetnek az erdő széléhez, és pár perc sétával kiérünk a már ismert elágazáshoz, a Nemzeti Park bejáratát jelző oszlophoz. Innen a P és a Z jeleket követve jutunk vissza kiindulási pontunkhoz, a falu szélén fekvő parkolóhoz.