Körtúra a Bükk-fennsíkon

A Bükk-fennsík klasszikus túracélpontjait fűzi láncra kényelmes, változatos gyalogtúránk. Bánkútról kiindulva Csipkéskút érintésével megyünk a festői fekvésű Jávorkútra, majd a Bükk egyik jelképe, a mesés Nagy-mezőn keresztül az Országos Kéktúra útvonalán, jellegzetes bükki tájon, töbrök, rétek, víznyelők, csodás bükkszálerdők között érünk vissza.

Bánkút, Fehér Sas panzió. Megközelíthető Miskolcról, Lillafüred, majd a Garadna-völgyön át Ómassa felé. A völgyből jobbra ágazik le a Bánkútra vivő, hosszú, nem túl jó állapotú szerpentinút. Eger felől Szilvásvárad után Nagyvisnyóig, majd tovább Mályinka felé. A falun áthajtva az út beletorkollik a Bánkútra futó országútba.

Könnyű, viszonylag hosszú gyalogtúra jelzett turistautakon, ösvényeken, néhol jelzetlen erdészeti betonutakon, murvás utakon. A Nagy-mező környékén ritkás jelzések, jó tájékozódási képesség szükséges. Több helyen utakra dőlt fákat kell kerülgetni (2017), az erdészet és a Nemzeti Park folyamatosan teszi rendbe a Bükk hókár miatt megrongálódott turistaútjait.

Térképkivágat: Bükk 1:40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/bukk-turistaterkep-29.html

Bánkútról, a hajdani turistaház, jelenleg Fehér Sas panzió előtti turistaút-csomópontnál a P és a S jelzésű ösvényen indulunk Jávorkút felé. Kellemes, keskeny ösvényünk fenséges szálbükkösben vezet, keresztezzük a régi bánkúti műutat, majd hamarosan, utunktól balra látjuk a Csipkés-kúti víznyelő mély, sziklás nyílását. Hangulatos völgyben gyalogolunk tovább, és pár perc múlva leérünk a csipkéskúti műútra, melyen balra fordulva, egy éles jobb kanyar után érünk a csipkéskúti csikótelep bejáratához. A S jelzés a kanyarnál balra tér el.

A szilvásváradi ménesgazdasághoz tartozó telep a híres lipicai lovak téli szállásaként működik, nyáron a csikók a Nagy-mezőn legelésznek. A telepet nem lehet látogatni! A széles szekérúton megyünk lefelé a P jelzéseket követve, majd 7-8 perc után hirtelen jobbra tér le a jelzett út egy eléggé benőtt, keskeny ösvényre. Enyhén lejtő utunk gyönyörű bükkerdőben halad, majd beérünk a jávorkúti ősfenyves területére. Az elnevezés kicsit csalóka, hiszen a fenyőfákat 1876-ban telepítették, 1942 óta védett természeti érték.

Az eltelt időben vegyeserdővé alakult fenyvesből kiérünk a jávorkúti országútra, balra fordulunk és pár perc alatt meg is érkezünk a népszerű kirándulóhelyre, Jávorkútra (690 m). A bővizű forrás környékén kiépült hegyi telepet autóval is megközelíthető a Garadna-völgyból. Alternatívaként itt is kezdhetjük a túrát. A hatalmas fenyőfák körüli, számos pihenőpaddal kiépített tisztás eszményi piknikező hely. A Jávorkút Panzióban lévő étterem pedig egész évben várja a kirándulókat.

Visszamegyünk a sorompóig a K, a P és a Z jelzéseken, majd tovább megyünk az aszfaltúton, elhagyjuk a P jelzés leágazását, itt jöttünk ki az ősfenyvesből, és pár perc után a K és a Z jelzés letér a műútról balra. Gyönyörű bükkerdőben, a Nagy-Kőris oldalában tíz perc alatt kijutunk egy erdészeti útra, a csodás Kecskeláb-rét szélére. A Z jelzéseket követve élesen jobbra fordulva hamarosan kiérünk egy esőbeálló házikónál a Bükk-fennsíkot átszelő aszfaltútra. Balra, Szilvásvárad irányába kanyarodunk rajta, jelzett utunk a bitumenút két kanyarját is átvágja, majd kissé később jobbra tér le róla.

Utunk következő szakasza rendkívül hangulatos, idilli tisztásokon, ligeteken vágunk át, töbröket kerülget füves aljú ösvényünk. Több helyen kidőlt fák akadályozzák továbbjutásunkat, figyeljük a Z jelzéseket, egy elágazásnál balra fordulunk, majd kiérünk a Nagy-mező szélére. Pár méter után, jelzés egy fatörzsön, derékszögben jobbra fordulunk el, átvágunk a mezőn, majd jó tájékozódási képességre és egy jó térképre van szükség, hogy a kanyargózó, turistautat tudjuk követni a széles mezőn keresztül.

A Z jelzésű ösvény végül a csipkéskúti ménes nyári istállója mellett bukkan ki a bánkúti műúton. Aki akar, itt rövidíthet jobbra, Bánkút felé a Z+ jelzésen. Mi balra fordulunk a Z jelzésen a műútra, a háromszög alakú elágazásnál jobbra megyünk tovább. Gyönyörű látványt nyújt a széles, tágas Nagy-mező, ha szerencsénk van az itt legelésző lipicai ménest is láthatjuk. Az aszfaltútról hamarosan balra ágazik le a Z jelzésű turistaút, mi azonban maradunk a kerékpárútként is használt, a közforgalom elől elzárt műúton.

Pár perc után kiérünk a Nemzeti Park őrháza előtti kereszteződéshez, ahol jobbra fordulva rövidesen elérjük az Országos Kéktúra útvonalát. Elhagyjuk az aszfaltutat, jobbra fordulunk a murvás útra a K jelzésen a Mély-Sár-völgybe. Fenyves és egy töbrökkel tarkított csodás mező szélén gyalogolunk, majd a jelzések letérnek a dózerútról a Mély-Sár-völgyet követő kellemes, füves gyalogútra. Itt-ott kerülgetni kell az útra dőlt fákat (2017), rövidesen belefutunk a keresztben haladó sífutóútba, jobbra fordulunk, majd a pár méterre lévő táblás elágazásnál érünk vissza az elhagyott murvás útra, melyen balra fordulva folytatjuk kirándulásunkat.

Kényelmesen, nagyjából szintet tartva kanyarog utunk fenyvesek, bükkösök, mezők közt a Semmi-bérc, a Füstös-kő-bérc és a Fodor-hegy között. Gyönyörű, töbrökkel tarkított rét szélén gyalogolunk, majd kiérünk a Faktor-rét szélén lévő útelágazáshoz. Keresztezzük a S+ jelzésű utat, majd pár méterre a Kéktúra élesen jobbra fordul és kiér a mező szélén álló Faktor-réti Madonna arcképes bükkfájához. Tovább, a széles földúton, hamarosan balról a K+ jelzés is csatlakozik hozzánk.

A következő két Y alakú elágazásnál jobbra tartva követjük a Kéktúra útvonalát, később, jobbról a S+ is becsatlakozik, majd a Csalános-tető útjelzőtáblájánál kissé balra tartva vágunk át a csalánosi fenyvesen. Egy tisztás szélén jobbról találkozunk a Z+ jelzésű úttal és kissé balra megyünk tovább, a K, a K+, Z+ és a S+ jeleket követve. Jobbra a Diabáz-barlang lezárt víznyelője látszik, majd fenséges bükkerdőben kapaszkodunk vissza kiindulási pontunkra, Bánkútra