Járműparadicsom a Városligetben
A főváros egyik legnépszerűbb múzeuma a városligeti Közlekedési Múzeum, ahol a hazai közlekedés történetét bemutató kiállításon, az elmúlt évszázad összes közlekedési eszközét láthatjuk, a hajóktól kezdve a vonatokon, a villamosokon, az autókon át a kerékpárokig és az űrkabinig. Az örök kedvenc a hatalmas terepasztal sem hiányzik a nagy múltú épületből, mely 2015. április 15.-től három évre bezárja kapuit a nagyszabású Liget Projekt keretében történő teljes felújítás tartamára.
A múzeum rövid története
A múzeum gyökerei egészen 1896-ig, a millenniumi kiállítás évéig nyúlnak vissza, a Városligetben rendezett nagyszabású esemény egyik legsikeresebb kiállítása volt az elsősorban akkor felfutó vasúti közlekedést bemutató gyűjtemény. Az ideiglenesnek szánt kupolás épület, a Városliget legimpozánsabb csarnoka romantikus-eklektikus stílusban épült. A kupola átmérője 26 m, a magassága 67 m volt.
A sikeres millenniumi eseménysorozat után a város úgy döntött, az ideiglenes épületet egy állandó múzeummá alakítja, és 1899. május 1-én megnyílt a Közlekedési Múzeum. A gyűjteményt a technika fejlődésével párhuzamosan fokozatosan gyarapították, a hely később már kicsinek is bizonyult, azonban az 1944-es légi támadások során súlyos bombatalálatokat kapott az épület, és részben elpusztult.
A beomlott kupolát már nem is építették vissza, és csak a 60-as évek elején állították helyre a modern épületet, jóval szerényebb formában, a kor sajátos ízlésének megfelelően. Az 1966-ban megnyitott új múzeum azonban hamarosan túl szűknek bizonyult, így a 80-as évek első felében alakult ki a jelenleg is látható, hosszúkás, meglehetősen kevert stílusú épületegyüttes.
A Liget Projekt keretében 2015. április 15-től a Közlekedési Múzeum is bezárja kapuit, a 7 milliárd forintos beruházás során teljes műemléki felújításon átesett, belül pedig egy modern, a XXI. század igényeinek megfelelő múzeum nyitja meg kapuit 2018-ban.
A múzeum látogatása
A Városliget szélén található múzeumot már messziről felismerhetővé teszi a tetején landoló kétfedeles repülőgép és az épületből kitörni akaró piros dízelmozdony, valamint az előtte parkoló csodaszép gőzmozdony.
A mára kissé megfáradt berendezésű és személyzetű múzeum valóságos kincsesbánya a közlekedési eszközökért rajongó gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt. A bejárattól és a kasszától balra lépünk be az átriumos, galériás hosszúcsarnokba, ahol a látványos vasúti kiállítás tartja fel a legtöbb látogatót. Irányítható terepasztal, gőzösök, hálókocsik, vasútmodellek, egy komplett kis vasútállomás is található a tágas csarnokban.
A földszinten maradva a toldaléképület felé Farkas Bertalant és Fa Nándort is üdvözölhetjük, az épület végében a városi közlekedés történetét ismerhetjük meg a sárga villamosok közt sétálgatva. Az első emelet a különböző időszaki kiállítások színtere, a másodikon a közúti közlekedés története elevenedik meg számos kerékpárral, velocipéddel, hintóval, régi autóval.
A második emeleti galérián a rengeteg hajómodell mellett elsétálva érjük el az óriási terepasztalt, melyet jelenleg általában óránként indítanak be. Miután mindent megnéztünk, amit lehetett ki is próbáltunk, ne felejtsünk el a bejárattól jobbra eső épületrészbe is bemenni, ahol egy csodaszép, régi motorkerékpárokkal szegélyezett folyosón keresztül jutunk be a magyar autóközlekedés nagy csarnokába. 20 eredeti autót állítottak itt ki, köztük két 1890-es évekből származó automobilt, egy Peugeot-t és egy Oldsmobile-t, de látható itt egy taxi Zsiguli is retro környezetben, az első hazánkban készült Opel Astra és egy dögös szovjet ZISZ limuzin.
A múzeumban van büfé, több helyen mosdó, és gyerekek számára kis játszósarok. Sajnos három évig nélkülöznünk kell a kiállítást, de már alig várjuk a modern, remélhetőleg minden igényt kielégítő új múzeumot.