Fehér sziklaszirtek, parádés kilátás, varázslatos, vadvirágos rétek

A Pilis egyik legszebb hegyvonulata, a Kesztölc felett húzódó Kétágú-hegy vakítóan fehér mészkőszirtekkel koronázott lánca. A bájos fekvésű faluból kiindulva rövid, látványos körtúrát teszünk a káprázatos panorámájú Öreg-szirt tetejére, majd a meredek, sziklás Postás úton ereszkedünk vissza a Sziklák alatti dűlő idilli, vadvirágos rétjein keresztül, az Országos Kéktúra útvonalán a szőlőtermesztéséről is híres faluba.

Kesztölc, faluközpont, Szabadság tér. Buszmegálló, megközelíthetőtömegközlekedéssel Budapestről az esztergomi vonattal Leányvárig, onnan busszal, menetrend itt. Sajnos közvetlen járat nincs. Gépkocsival parkolóhelyet a Szabadság téren találunk.

Közepesen nehéz, változatos, kilátásban gazdag, rövid gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A kirándulás nehézségét az Öreg-szirtre történő kaptató, ill. a meredeken lejtő, sziklás Postás-út adja. A korláttal nem védett Öreg-szirt sziklaletörésénél óvatosan közlekedjünk, gyerekekre fokozottan figyeljünk! Útközben vízvételi lehetőség nincs, vigyünk magunkkal kellő mennyiségű folyadékot, az útvonal jó része napos, nyáron kellemetlenül meleg lehet.

Térképkivágat: Pilis és a Visegrádi-hegység 1:40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/pilis-es-visegradi-hg-turistaterkep-16.html

A Kesztölc központjának számító Szabadság térről indulunk a Zöld sáv jelzéseket követve, melyek a tűzoltóság épülete melletti kis közön hagyják el a főteret. Kiérve az Iskola utcára, jobbra fordulunk, pár ház után balra tér le a jelzett ösvény, mely felvisz a Temető utcára, ahol ismét jobbra tartunk, de szinte mindjárt balra fordulunk a római katolikus templomhoz vezető utcára. A késő barokk stílusban épült Szent Kelemen-templom mögötti temetőkapun át, a szép fekvésű temetőn keresztül vezet a Zöld sáv jelzés. A temetőben lévő kutakból feltölthetjük készleteinket. A hátsó kapun érünk ki egy utcára, melyen jobbra fordulva megyünk el a keresztező aszfaltútig. Szemben Szent Orbán népies barokk szobra áll, előtte balra kanyarodunk a Szőlészeti útra, mely régi szőlők, rétek közt vezet, szép kilátást nyújtva a Kétágú-hegy szirtjeire.

Rövidesen elérjük az Országos Kéktúra útvonalát, jobbra fordulunk el egy dűlőútra, immár a Zöld és a Kék sáv jelzéseket is követve érjük el a gyönyörűen rendben tartott Pálos Gyógy- és Fűszernövénykert katonás rendben sorakozó ültetvényét, ahol pihenőpadokon szusszanhatunk és élvezhetjük a Kétágú-hegyre nyíló csodás panorámát. Induljunk tovább a Kék és a Zöld jelzésű úton a hegy felé, a rét után keskeny ösvényünk befúrja magát a fák közé, de pár lépés után ismét kiérünk a pompás kilátást nyújtó rétekre. Kereszteződéshez érünk, az Országos Kéktúra útvonala jobbra kanyarodik, onnan fogunk majd visszajönni, mi azonban most egyenesen a Zöld sáv jelzésű ösvényen gyalogolunk tovább a Kétágú-hegy irányába.

A valóban két részből álló hegy bal oldali, nyugati, kissé alacsonyabb tömbje a Fehér-szirt, míg a keleti, jobbra fekvő, hosszan elnyúló vonulat az Öreg-szirt nevet viseli. A két csúcs közti nyeregtől kissé jobbra eső sziklacsoportot célozzuk be, közepes emelkedővel mászunk fel egy elágazásig, ahol élesen jobbra felfelé kanyarodik a Zöld sáv jelű út, egyenesen a Zöld □ jelű ösvény, a vadregényes Róth út a Sasfészek kulcsosházhoz, a Fekete-hegyre tart. Mielőtt felkapaszkodnánk az Öreg-szirthez, érdemes a kereszteződéstől egy rövid kitérőt tenni a balra letérő ösvény végén lévő szikla tetejére, ahonnan szép kilátás nyílik Kesztölcre és a Fehér-szirt markáns mészkőszikláira.

A Zöld sáv jelű ösvényünk meredeken kapaszkodik fel a Kétágú-hegyre, útközben, egy bal kanyarnál, jobbra kínálkozik egy kis kitérő egy sziklafal tetején lévő kilátóponthoz. Innen még kb. 100 méterre, egy jelzetlen csapás tér le jobbra, ezt semmiképpen ne hagyjuk ki, pár perc alatt kiérünk túránk leglátványosabb pontjához, az Öreg-szirt fehéren vakító mészkőszikláinak tetejére. Parádés panoráma nyílik a lábaink alatt fekvő Kesztölcre, a Gerecse vonulatára, a Nagy-Gete jellegzetes tömbjére, a Fehér-szirtre, északra jól látszódik az esztergomi bazilika sziluettje és még a Duna szalagja is felcsillan. A sziklák alatt pedig egy kis barlang bejárata tátog. A Pilis egyik legszebb pontján állunk, élvezzük ki a nem mindennapi kilátást.

Menjünk vissza a jelzett turistaútra, forduljunk jobbra, 5 perc séta után újabb, ezúttal a Zöld ∆ jelekkel jelzett ösvény kínál kitérőt a Kétágú-hegy következő varázslatos pontjához. A tisztás széléről, mely a hegy legmagasabb pontjának (504 m) közelében fekszik, mesés panoráma nyílik Kesztölc felé. Pihenőpadon tudunk egyet ejtőzni, élvezve a Pilis eme gyönyörű részét. Visszatérve a Zöld jelű útra, jobbra fordulva folytatjuk utunkat, keleti irányban. A nagyjából szintet tartó széles út a Kétágú-hegy gerincén fut, 15-20 perc kényelmes sétával elágazáshoz érünk, elbúcsúzunk a tovább egyenesen a Pilis-nyeregbe tartó Zöld jelzéstől és élesen jobbra lefelé kanyarodunk a Zöld + jelű ösvényre. Az eleinte enyhén, majd egyre erősebben lejtő, néhol kissé benőtt, de azért jól követhető ösvény a Postás-út, anno Kesztölc és Pilisszentlélek között állítólag erre hordták a postát.

A keskeny kis csapás egy sziklafalnál bukkan ki az erdő fái közül, majd kellemetlenül meredek, köves ösvénnyé válva, impozáns sziklaformációk között, ereszkedik le a hegyről. Útközben szép kilátást élvezhetünk, de azért nézzünk a lábunk elé is a több helyen, csúszós, morzsalékos úton. Elhagyunk egy erdei feszületet, majd bozótos részen vágunk át, végül lejutunk az Országos Kéktúra keresztben futó útvonalára. Válaszúthoz érünk, a Z+ jelű turistaút közvetlenül megy le a faluba, eleinte a Kéktúrán, majd kb. 300 méter múlva élesen jobbra kanyarodva ereszkedik le a klastrompusztai országútra, melyen jobbra kanyarodva ér a faluba. Sokkal szebb útvonal azonban a Kéktúra Sziklák alatti dűlőn végigfutó szakasza, melyre jobbra fordulva térünk rá.

A Kétágú-hegy vonulatának szoknyáján haladó gyepes szintútról remek kilátás nyílik előttünk a Dorogi-medencére, mögöttünk pedig a Csévi-szirtekre, jobbra természetesen végigkísér minket az Öreg-szirt fehér mészkőszikláinak sora, balra pedig a kesztölci szőlők húzódnak. A hangulatos szakasz végül a már ismert elágazáshoz, a Zöld sávhoz ér, ahol balra kanyarodva megyünk a falu felé. A Gyógynövénykert után kiérve a Szőlészeti út aszfaltjára, pár lépést jobbra teszünk meg, majd egyből balra tér le a Kéktúra a Cseresznyés-hát dombjára. Érdemes még egyszer visszatekinteni a szép formájú Kétágú-hegy vonulatára. Nyílegyenes, lejtős úton, akácok, gyümölcsfák között ereszkedünk le a faluba, az Esztergomi utcára.  Itt balra fordulva térünk le a Kéktúra útvonaláról, és pár perc alatt visszasétálunk Kesztölc főterére, kiindulási pontunkra, a Szabadság térre.