Túlélési praktikák a Gödöllői-dombságban

A Gödöllői-dombság új, 2017-ben kialakított, rendhagyó tanösvénye a bozótmívesség alapjaival ismerteti meg a természetbarátokat, kirándulókat. A 7 állomásos, 1600 m hosszú Bozótmíves-tanösvény a Kerepes, Mogyoród és Gödöllő közti lankás, erdős területen fekszik, a Gödöllői Tájvédelmi Körzetben. A 3-as úttól induló könnyű körtúrán járhatjuk végig a kitűnően kitáblázott, rendkívül hasznos infókkal tájékoztató, hangulatos tanösvényt.

Kiindulópont, megközelítés:

3-as út, Kerepes és Gödöllő között, nagyjából a domb tetején kis parkoló. A záróvonal miatt csak Gödöllő felől lehet lehajtani a bekötőút melletti placcra. Sajnos tábla nem jelzi, egy nagy hirdetőtábla van pont ott.

Alternatív verzió (tömegközlekedés):

Tömegközlekedéssel legcélszerűbb útvonal, Szilasliget HÉV megállótól a sínekkel párhuzamosan haladó Sárga ∆ jelzésű úton 2,3 km után érjük el a tanösvény útvonalát, az újratelepített erdőt védő villanypásztornál, jobbra fordulva megyünk fel a Szár-hegyre, majd visszatérve az elágazáshoz járjuk végig a tanösvényt, az aluljárónál, balra megyünk, a Zöld + jelzéseket követve, mely Mogyoród HÉV megállóig visz. Az össztáv: 5,1 km.

A túra jellege: Könnyű, családi kirándulás, kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken, minden évszakban járható.

A kis parkolóból indulunk a Zöld sáv jelzésű, széles kocsiúton, pár méter után egy Y alakú elágazásnál a jobb oldali ágon megyünk tovább. Hamarosan kereszteződéshez érünk, egyenesen, a bal oldali utat válasszuk, a Sárga ∆ jelzés az úttól kissé távolabb, balra álló fára van felfestve. Lassan emelkedő utunk széles irtáson vág keresztül, mellőzünk egy magaslest, majd bebújunk az erdőbe, és fel is érünk a Szár-hegy (322 m) tetejére, a tanösvény kiindulópontjára.

A kis tisztáson padokat, tűzrakóhelyet találunk, a pihenő a magyar bozótmívesség meghatározó alakjának, Makrai „Ales” Tibornak állít emléket.  A Bozótmíves-tanösvény indító állomása, ill. táblája is itt van, melyről megtudhatjuk mi is ez a tudomány. A bozótmívesség, angolul Bushcraft, az ősi, hagyományos, természetben való „túlélés” különböző technikáinak, fogásainak mai korba ültetett változata. Kerepes város és a Pilisi Parkerdőgazdaság támogatásával 2017 nyarán alakította ki a Magyar Bozótmíves Egyesület a 7 állomásból álló, csinos kis fatáblákkal jelölt, informatív tanösvényt.

A több helyen játékos feladatokkal is gazdagított állomásokon rendkívül hasznos praktikákat ismerhetünk meg, a tűzgyújtástól a menedéképítésen át a vadonban való tájékozódásig, emellett a környékre jellemző flóráról és faunáról is kapunk fényképes, közérthető információkat. A tanösvény fatábláit és a Sárga ∆ jeleket követve ereszkedünk le a Szár-hegyről, egy villanypásztorral védett újratelepített erdőrészhez jutunk le. A S ∆ jelek itt balra fordulnak el, Szilasliget felé, ha HÉV-vel jöttünk, akkor itt tudunk becsatlakozni a tanösvény útvonalába. Jobbra kanyarodunk, szép kilátás nyílik a hegyoldalból Mogyoród és a Hungaroring irányába, beérünk az erdőbe és pár méter után balra térünk le a széles útról egy keskeny ösvényre.

A 4-es állomás mellett pihenőhelyen fújhatjuk ki a túra fáradalmait, majd hangulatos ösvényünk levezet egy keresztben futó szélesebb útra, melyen jobbra fordulva, a sínekkel párhuzamosan érünk le a tanösvény végére. Amennyiben a HÉV-hez igyekszünk, forduljunk balra, a Z+ jelzésű útra, mely átvezet az aluljárón, és egészen a mogyoródi állomásig visz minket. A 3-as út felé pedig jobbra kanyarodjunk, ez szintén a Zöld + jelzésű út. Innen még kb. másfél kilométer kényelmes séta a 3-as út melletti parkoló, kiindulási pontunk.