Látványos, kilátásban gazdag túra izgalmas sziklamászással fűszerezve

A Chiemsee felett magasló Chiemgaui-Alpok legjellegzetesebb és legnépszerűbb hegylánca, a Kampenwand fehéren ragyogó, csipkézett mészkőtornyainak vonulata.  Az Aschauból induló kiskabinos felvonóval megyünk fel a hegy nyugati oldalára, ahonnan kilátásban gazdag sétaúton jutunk a festői környezetben fekvő Steinlingalmig. A hatalmas kereszttel ékesített keleti csúcsra izgalmas mászóúton kapaszkodunk fel, majd idilli alpesi legelőkön át ereszkedünk vissza Aschauba, a völgyi állomásra.

A túra időtartama: 3,5 óra, pihenők nélkül

Kiindulópont: Aschau im Chiemgau, Kampenwandseilbahn alsó állomás. Nagy parkoló.

Felvonó:

Kampenwandseilbahn, alsó állomás: Aschau im Chiemgau, a falu déli szélén, Hohenaschau településrészen, a messziről látható Hohenaschau várkastély mellett. Jól kitáblázott útvonal, nagy parkoló.

Üzemidő: minden nap közlekedik, május – június és szeptember közepétől november elejéig: 9.00 – 17.00, július – szept. közepe: 9.00 – 18.00. November elejétől karácsonyig és áprilisban felülvizsgálati munkák miatt csak hétvégén, szép időben.

Díj: elő- és utószezon: csak fel: 12,50 €, gyerek (5-15): 6,50 €. Júliustól szept. közepéig: 15,00 €, gyerek: 7,50 €. Kedvezmény a korai indulásra 9 és f10 között, 15 óra után és a vendégkártyára.

Szintkülönbség: 250 m fel, 1080 m le.

Közepesen nehéz gyalogtúra jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken, kocsiutakon. A Kampenwand keleti csúcsára nehéz, meredek mászóút vezet, biztos lépés, tériszony mentesség, sziklás terepen való gyakorlott mozgás elengedhetetlen! Speciális felszerelés nem szükséges. A hosszú ereszkedés a völgybe térdízület próbáló. Az útvonalat végig az Ausztriában szokásos piros-fehér-piros felfestések, számozott utak és sárga útjelzőtáblák jelzik.

A Kampenwandseilbahn hegyi állomásától széles, kényelmes sétaúton indulunk a pár méterre fekvő népszerű Sonnenalm (1467 m) nagy teraszos fogadóig. A hütte és az állomás közti rész a siklóernyősök kedvelt indulóhelye. A kilátás már itt is káprázatos, a mélyben csillog a bajor tenger, a Chiemsee víztükre, előttünk a Kampenwand nyugati sziklatornyai meredeznek. Balról megkerüljük a Sonnenalm csupa üveg, modern épületét, és pár lépés után elágazáshoz érünk, itt a bal oldali úton folytatjuk tovább túránkat, felkapaszkodunk az úttól kissé balra álló Andachtskreuz emlékkeresztig, ahonnan csodás panoráma nyílik a Chiemgau tájaira.

Panoráma sétautunk a Kampenwand északi oldalában halad, balra a gigantikus Staffelstein sziklatornyát látjuk, majd szorosan egy meredek sziklafal tövében sétálunk tovább a hamarosan feltűnő, festői fekvésű Steinlingalm épületei felé (1473 m). Lesétálunk a hütte rusztikus épületéig, mellette bizarr sziklaformációk közé épített pajta áll, kissé tovább pedig egy bájos fazsindelyes kápolna, ahonnan lenyűgöző kilátás nyílik.

A Steinlingalmtól jól követhető, keskeny kis csapás vezet a Kampenwand csipkézett mészkő vonulata felé. Jól látszik a hatalmas csúcskereszt, oda fogunk felmászni. Eleinte mérsékelten emelkedő ösvényünk hamarosan kettéágazik, a jobb oldali úton kapaszkodunk tovább az egyre meredekebbé váló, néhol kellemetlenül görgeteges, törmelékes talajon. Elérjük a sziklák alját, többször mindkét kezünket használva mászunk fel a nagy sziklalépcsőkön, a piros-fehér-piros felfestéseket, a nyilakat és a piros pöttyöket követve. Visszatekintve egyre szélesebb panorámában van részünk.

Felérünk egy teraszszerű részre, a jelek pedig bevezetnek egy szűk, árnyékos sziklahasadékba. Valóságos sziklalabirintusban kapaszkodunk szikláról sziklára, beérünk egy tágas teremszerű térségbe, ahonnan már látni lehet a csúcskeresztet. Drótkötéllel biztosított, kissé kitett szakaszon balról megkerüljük a csúcsot és a másik, keleti oldalán mászunk fel a Kampenwand legmagasabb, keleti csúcsára (1668 m). Még egy izgalmas, bár rövidke függőhidat kell leküzdenünk, és fent vagyunk Bajorország legnagyobb csúcskeresztjénél. A kilátás mondanunk sem kell, lélegzetelállító, északra a Chiemsee víztükre, keletre a Chiemgauer Alpen csúcsai, délre, szép időben az Alpok fő vonulata, a Magas-Tauern hófödte lánca is látszik.

Visszafelé vagy ugyanazon, a már ismert útvonalon ereszkedünk le a Steinlingalmhoz, vagy egy másik, drótkötéllel biztosított, ijesztően induló, meglehetősen kitett útvonalon, mely ott ágazik le jobbra ahol élesen balra lefelé fordul az eredeti útvonal. Levezet a Hochplatteschartéba, majd a keresztben futó ösvényen balra fordulva, törpefenyők és legelők közt ereszkedik le a Steinlingalmhoz.

Az aszfaltos úton indulunk lefelé a Steinlingalmtól, egy széles jobbkanyar után leérünk a Sultensattel nyeregbe (1402 m), jobbra indul egy út a Gedererwand felé, mi maradunk a kocsiúton, mely élesen balra kanyarodva ereszkedik lefelé idilli, üdezöld legelőkön át. Ismét átmegyünk egy sífelvonó kötélpályája alatt, majd szép lassan leérünk a Schlechtenbergalm egyszerű épületeihez. A Sulten-nyereg felé vezető nagy kanyarulatot le tudjuk vágni a Steinlingalmtól kissé nyugatra húzódó kis völgyben vezető ösvényen.

A Schlechtenbergalm melletti halmon szép kereszt melletti pihenőpadon szusszanhatunk egyet. Pár lépés lefelé a következő hütte, a közkedvelt Gorialm. Az útjelzőtábla, kissé balra levezet minket a kocsiútról egy szép, füves aljú ösvényre, melyen később hangulatos fenyvesbe érve ereszkedünk tovább, majd egy sípálya nyomvonalán csatlakozunk ismét a kerékpárosok által közkedvelt ismerős aszfaltcsíkba. Egy útszéli kereszt, a Schlechtenberger Kapelle, mellette pihenőpad, majd egy széles bal kanyar után az erdőbe érve balra térünk le a kocsiútról, a Talstation (völgyi állomás) felé, a 22-es turistaúton.

Nagy sziklafalak mellett, árnyas fenyvesben túrázunk tovább, keresztezünk egy sípályát, majd ismét bebújik ösvényünk az erdőbe. Pár perc múlva, a Geißstiegwand óriási sziklafala mellett megyünk el, majd egy keresztnél kibukkanunk egy keresztben futó, szélesebb erdei útra. Jobbra fordulunk, pár méter után a 22-es út jobbra tér le egy ösvényre, mi maradunk a széles, enyhén lejtő, 20 sz. turistaúton. Egy széles bal kanyarnál lent már feltűnik a Hohenaschau várkastély, keresztezünk egy széles utat, majd pár lépésre kiérünk egy másik, még szélesebb kocsiútra. A Talstation felé megyünk egyenesen, erdőben kanyargunk lefelé, keskenyebb ösvényre váltunk, és kiérünk egy kis vízmű épületnél egy murvás útra. Egy mező szélén elérjük a falu első házát, de előtte balra fordulunk el, kijutunk egy aszfaltos útra, jobbra kanyarodunk rajta, és tanyák mellett érünk be a falu házai közé. Balra, egy kis közön át érünk vissza kiindulási pontunkra, a Kampenwandseilbahn alsó állomásához.