Alpesi legelők, vendégcsalogató hütték, lélegzetelállító kilátás, csúcshódítás

A bajor Chiemgaui-Alpok egyik legszebb formájú, szabályos kúp alakú hegycsúcsa, a könnyen megközelíthető Hochplatte népszerű túracélpont. A Marquartsteinből induló régi vágású, ülőszékes felvonóval libeghetünk fel a Hochplatte kiterjedt alpesi tanyavilágáig, ahonnan erdőn-mezőn át mászunk fel a parádés kilátást nyújtó csúcsra. Pazar kilátású hegygerinc, autentikus hütte, virágos alpesi rétek és még egy kis sziklamászás is tarkítja az eszményien szép tájon kanyargó visszautat.

A túra időtartama: 3,5 óra, pihenők nélkül

Szintkülönbség: 630 m

Kiindulópont: Hochplattenbahn felső állomása (1031 m).

Felvonó:

Hochplattenbahn, kétüléses libegő. Alsó állomás (619 m), Marquartstein nyugati széle, Piesenhausen, majd Niedernfels településrészen át, jól kitáblázott utcákon. Nagy, ingyenes parkoló.

Üzemidő: Május elejétől november elejéig minden nap folyamatosan: 9.00 – 17.00. Karácsonytól, a téli szezonban 9.45 – 16.00.

Díj: retúr: 9,00 €, gyerek (5-14): 5,50 €. Családi kedvezmény: egy családban, gyerekek létszámától függetlenül csak egy gyerekért kell fizetni!

Közepesen nehéz gyalogtúra kiválóan jelzett turistautakon, hegyi ösvényeken, kocsiutakon. Két nehezebb szakasz van, a Hochplatte csúcsára vezető ösvény meredek, több helyen csúszós, a Friedenrath szikláira kivezető út kissé kitett, kapaszkodós rész, de rövid. Megfelelő lábbeli, bakancs viselése ajánlott! Az útvonalat végig az Ausztriában szokásos piros-fehér-piros felfestések, számozott utak és sárga útjelzőtáblák jelzik.

Tipp: A túra kitűnően kombinálható a Staffenek alatti kiterjedt hegyi tanyavilág meglátogatásával, így egy 13,2 km hosszú kiránduláson ismerkedhetünk meg a környékkel. http://kirandulastippek.hu/bajor-alpok/hochplatte-csaladi-kirandulas-hutterol-huttere

A jó 400 méter szintkülönbséget hamar legyőzzük a kényelmes, csendesen sikló libegővel.  A Hochplattenbahn hegyi állomásától (1031 m) indulunk. Előttünk a Großstaffen erdős kúpja, alatta pedig kiterjedt alpesi legelők húzódnak hegyi tanyákkal. A széles úton balra fordulunk az útjelzőtábla mutatja is a jó irányt: Hochplatte. Jobbra, kissé odább a Staffnalm hívogató vendéglője, ott fogunk majd visszajönni.

Eleinte az erdő szélét követi kényelmes, szintet tartó, murvás utunk, majd bebújik a fák közé. Az elágazásoknál mindig tartjuk az egyenes irányt, a Hochplatte felé, a táblák segítenek. Mérsékelten, de folyamatosan emelkedő utunk néhány nagy kanyarral felér a Plattenalm (1320 m) épületeihez. Az egyszerű vendéglő június közepétől szeptember közepéig várja a betérőket. Innen már megnyílik a táj, felcsillan a mélyben a bajor tenger, a Chiemsee víztükre. Az alm után egy éles jobb kanyarral emelkedünk tovább a Hochplatte északkeleti oldalában.

Hamarosan felérünk a Hochplatte északi nyergébe (1420 m), csodás panoráma nyílik a Chiemsee-re, a Friedenrath és a Großstaffen szabályos alakú kúpjaira. Jobbra a Haberspitz dombja, balra felfelé ágazik el a Hochplatte csúcsára futó ösvény. A végig meredek, helyenként nagyon csúszós ösvény először erdőben, feljebb pedig törpefenyők közt kapaszkodik fel a Hochplatte (1587 m) csúcskereszttel jelzett, grandiózus panorámájú tetejére.

Északra a Chiemsee, keletre a Hochgern, Hochfelln csúcsai, délre a Geigelstein, mögötte a Kaisergebirge csipkés lánca, szép időben pedig a Magas-Tauern is látszik a Grossglocknerrel. Nyugati irányban a Kampenwand sziklakoronája nyújt lenyűgöző látványt.

Visszabotorkálunk a Hochplatte és a Haberspitz közti nyeregbe a kellemetlenül csúszós ösvényen, csapadékos vagy jeges időben ez a szakasz nagyon nehezen járható. A nyeregben balra fordulva követjük a széles, murvás kocsiutat, most már lefelé. Leérünk egy táblás kereszteződéshez, itt egyenesen megyünk tovább a Kampenwand felé tartó, szép füves gerincen. Le-föl hullámzó utunkról fantasztikus kilátás nyílik északra és délre is, egy gazdasági épület után rövidesen elérjük a gerinc legszebb pontján fekvő, festői környezetben épült Piesenhausener Hochalm (1360 m) épületét. A helyi jellegzetességeket kínáló hütte elsősorban házi sajtjairól híres, pünkösdtől október közepéig várja a betérőket.

Visszamegyünk a már ismert úton a Hochplatte felé, de az útelágazásnál most a bal oldali, lefelé vezető úton túrázunk tovább. A Haberspitz oldalában haladó turistaút rövidesen kiér a Friedenrath nyergébe egy szép tisztáson. Mindenképpen tegyünk egy kitérőt a kissé balra, felfelé tartó keskeny ösvényen a Friedenrath lélegzetelállító kilátást nyújtó meredek mészkősziklatornyaira. Az eleinte erdőben, meredeken kapaszkodó ösvény később egy erdős, sziklás gerincen megy le-föl, jobbról megkerüli az orom legmagasabb pontjának számító sziklaformációt (1432 m), majd még tovább megy, míg ki nem ér a legészakibb, meredek sziklakiszögellésre, amelyre némi kézimunka árán könnyen felmászhatunk. A csúcskereszt mellől egészen elképesztő kilátás nyílik a Chiemsee víztükrére, a Kampenwand szikláira és a Hochgern tömbjére.

Visszatérünk a Friedenrath és a Haberspitz közti nyeregbe, balra fordulunk, és folyamatosan lejtő, kényelmes úton, sűrű, árnyas erdőben, keletről kerüljük meg a Friedenrath tömbjét. Leérünk egy keresztben futó, széles erdészeti útra, pár lépést balra megyünk rajta, majd a legelő mellett jobbra tartó, azon átvágó ösvényre fordulunk, miután átmászunk a legelőt védő kerítésen. Az idilli legelőn gyalogolva balra a Klein- és a Großstaffen erdős kúpja kísér minket. Elmegyünk két mezőgazdasági célokat szolgáló hegyi tanya, először a Maieralm, majd a Naderbauernalm mellett, és már előttünk is van a Staffnalm ismerős, nagy teraszos, mindig zsúfolt vendéglője. A melegkonyhás, helyi fogásokat, italokat kínáló hütte egész évben várja a betérőket. A vendéglőtől pár perc alatt visszaérünk a Hochplattenbahn ülőlift felső állomásához. Ügyeljünk az üzemidőre, nyáron 17 órakor lezárják a libegőt.