Könnyű gyalogtúra a Hochplatte kiterjedt alpesi legelőin

A Chiemgau-i-Alpok egyik legjellegzetesebb csúcsa, a Hochplatte északi oldalában nagy kiterjedésű, lágyan hullámzó magashegységi legelőket, tanyavilágot találunk. A Marquartsteinből induló Hochplattenbahn ülőlifttel könnyen megközelíthető, idilli szépségű tájon remek családi kirándulást tehetünk. Kényelmes utunkon négy, jól felszerelt, helyi jellegzetességeket kínáló hüttét is útba ejtünk és egy kifejezetten gyerekeknek kiépült játékos erdőismereti tanösvényt is végig járunk, az út során ráadásul parádés kilátást is élvezhetünk a festői vidékre.

A túra időtartama: 2,5 óra, nagyobb pihenők, betérők nélkül

Szintkülönbség: 340 m fel, ugyanannyi le.

Kiindulópont: Marquartstein, Hochplattenbahn, hegyi állomás.

Felvonó:

Hochplattenbahn, kétüléses libegő. Alsó állomás (619 m), Marquartstein nyugati széle, Piesenhausen, majd Niedernfels településrészen át, jól kitáblázott utcákon. Nagy, ingyenes parkoló.

Üzemidő: Május elejétől november elejéig minden nap folyamatosan: 9.00 – 17.00. Karácsonytól, a téli szezonban 9.45 – 16.00.

Díj: retúr: 9,00 €, gyerek (5-14): 5,50 €. Családi kedvezmény: egy családban, gyerekek létszámától függetlenül csak egy gyerekért kell fizetni!

Könnyű, családi gyalogtúra, jól jelzett, kitáblázott turistautakon, kocsiutakon, sétányokon. Útközben több betérési lehetőség, 4 hütte. A legelők miatt többször kell átmenni kerítéseken, óvatosan keresztezzük őket (villanypásztor, drótkerítés). A tehenektől megfelelő távolságot tartsunk!

Tipp: A kirándulás egyszerűen kombinálható a Hochplatte csúcsára és a Friedenrath szikláira vezető közepes nehézségű gyalogtúrával. http://kirandulastippek.hu/bajor-alpok/hochplatte-tura-a-chiemsee-feletti-piramis-alaku-hegy-csucsara

Tipp kisgyermekes családoknak: Mese élménypark, nyári bobpályával Marquartsteinben, nem messze a felvonó alsó állomásától. https://www.maerchenpark.de

Miután kiléptünk a libegőből, balra megyünk, megkerüljük a hegyi állomást (1035 m), majd az elágazásnál ismét balra fordulva a széles, lejtős útra, átmegyünk az ülőlift kötélpályája alatt. Pár lépéssel utána érjük le a sárkányrepülők starthelyeként működő platformot, ahonnan csodás kilátás nyílik a legelőkre, rétekre, a lent fekvő Grassaura és még a Chiemsee víztükre is felcsillan.

Tovább megyünk a lejtős, szerpentinező, murvás úton, és rövidesen balra térünk le róla, a Rachlalm irányába vezető, a mezőn keresztülvágó gyalogútra (útjelzőtábla). 10 perc alatt le is érünk a Rachlalm (920 m) házaihoz, a fő épületben találjuk az egyszerű, helyi ételeket kínáló, május elejétől október közepéig, minden nap nyitvatartó, uzsonnázó helyet.

Tovább indulunk a széles földúton a Hufnagelalm felé, melynek fehérre festett épülete már látótávolságban van. Ez a hegyi tanya csak mezőgazdasági tevékenységet folytat, nem kínál betérőhelyet. Elmegyünk a ház mellett, pár méter után jelzett utunk egy balra forduló ösvényre vált, átmegyünk egy réten, majd bebújunk egy erdős, árnyas részre. Rövid szakaszon egy árok mellett gyalogolunk, kijövünk az erdőből és kiérünk a Hefteralm közkedvelt vendéglőjéhez (890 m). A május közepétől október közepéig nyitvatartó, családias, nagy teraszos hütte étlapján minden helyi termelésű, kiválóak a tejtermékek, hat különböző fajta sajtot is kínálnak. Császármorzsájuk is legendás.

Itt érjük el utunk legalacsonyabb pontját, innen egy jó darabig felfelé megyünk. Az alm rusztikus főépülete mögötti táblás útkereszteződésnél, az élesen balra, a gazdaság mögötti domboldalba felkanyargó, széles utat választjuk, a Rottauer Moier-Alm irányába. A mérsékelten, de folyamatosan emelkedő kocsiútról egyre szebb kilátás nyílik a Hefteralm környékére, majd a Chiemsee-re. Idilli fekvésű legelőkön, mezőkön keresztül hamarosan elérjük a Rottauer Moieralm vendéglőjéhez (1000 m) vezető bekötőutat. A hidegtálakat, sajtokat kínáló alm június elejétől szeptember végéig várja a kirándulókat.

A tovább vezető út felkapaszkodik a legelők felső széléig, ahol beletorkollik egy keresztben futó, murvás erdei útba (jelzőtábla). Itt élesen balra kanyarodunk, a Hochplatte irányába. Erdős részen haladunk egyenletesen felfelé, később, balra, a legelők felett megnyílik a táj a völgyben fekvő Marquartstein és a felette magasló Hochgern csúcsa felé. Újabb elágazáshoz érünk, balra lefelé visz az út közvetlenül a Staffnalm és a libegő felé, itt fogunk majd visszajönni, de természetesen le is lehet rövidíteni a túrát.

Egyenesen megyünk tovább, majd pár lépésre egy újabb elágazásnál, élesen jobbra felfelé térünk le a széles útról. Emelkedő, keskeny, kavicsos ösvényen térünk be az erdőbe, ez az út a Bergwalderlebnisweg Staffen nevű játékos erdőismereti tanösvény, utunk végéig ezen fogunk menni. Több helyen látunk majd ismertető táblákat, pihenőpadokat, fából készült játékokat, függőágyakat. Az út a Groß-, majd a Kleinstaffen erdős kúpjait kerüli meg. Két fantasztikus kilátópontot is érintünk, először a Chiemsee-re, majd később a Kampenwand bizarr sziklákkal koronázott csúcsaira nyílik pompás panoráma.

Egy nagy bal kanyarral végül a Kleinstaffent is megkerüljük, utunk belefut az erdei útba, melyen balra fordulunk, és az erdő és a mező szélén szintet tartva megyünk tovább az élményösvényen, míg vissza nem érünk a már ismert elágazáshoz, ahol élesen jobbra, lefelé fordulva kezdjük meg a kanyargó úton az ereszkedést a Staffnalm felé. Kiérve a mezőkre, egy hegyi tanya után balra térünk le a széles útról egy, a közvetlenül a Staffnalmhoz vezető ösvényre. A festői környezetben fekvő, népszerű Staffnalm hegyi fogadó (1050 m), közvetlenül a Hochplattenbahn felső állomása feletti széles hegyi legelőkön áll. A május elsejétől október utolsó vasárnapjáig, minden nap nyitvatartó, melegkonyhás vendéglő legkedveltebb ételei, a tipikus bajor fogások mellett a széles választékban kapható, házi készítésű sütemények, ill. a tíz, helyben főzött, különböző fajta snapsz és likőrkülönlegesség.

A fogadótól pár perc alatt visszasétálhatunk a felvonó felső állomásához.