Prémium túraútvonal mesés alpesi réteken, páratlan kilátással

A bajorországi Reit im Winkl falu feletti Hindenburg Hüttétől, az Almgenuss prémium túraútvonalat követve, csodás legelőkön, fenyőligetek közt túrázunk át az osztrák határon, majd a tiroli oldalon emelkedő Fellhorn csúcsának meghódítása után autentikus hütték érintésével érünk vissza a bajor oldalra.

Szintkülönbség: 600 m fel, ugyanannyi le.

Reit im Winkl, Hindenburg Hütte. Megközelíthető a falu központjából, a turista iroda elől induló privát busszal. A busz megáll még Reit im Winkl déli részén lévő Blindau településrészen, itt ingyenes parkolóban hagyhatjuk a kocsit. A piros színű minibuszok reggel 9-től 12-ig óránként indulnak fel a hüttéhez, nyári főszezonban, hétvégenként félóránként. Az utolsó járat vissza 16.30-kor! A blindaui parkolóból természetesen gyalog is felmehetünk a 3 km-re lévő hüttéhez, de ez 500 méteres szintkülönbséget jelent! A transzfer oda-vissza 10 euro.

Közepesen nehéz, félnapos gyalogtúra kitűnően jelzett turistautakon, ösvényeken, szilárd burkolatú kocsiutakon. Az útvonalat végig az Ausztriában és Bajorországban szokásos piros-fehér-piros felfestések, számozott utak és a sárga útjelzőtáblák jelzik.

Térképkivágat: WK 301 Kufstein Kaisergebirge 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A nagy múltra visszatekintő Hindenburghüttétől (1260 m) indulunk a 15-ös turistaúton, a Hemmersuppenalm irányába. A kényelmes, szintet tartó aszfaltút idilli alpesi legelők, rétek közt vezet és hamarosan eléri a Sulzner Kaser épületeit. A jobb oldali főépületben egyszerű, sajtokat, helyi termékeket kínáló vendéglőt találunk. Utunk innen az Almgenuss nevű prémium túraútvonalat követi.

Maradunk az egyenesen futó aszfaltcsíkon, mely mesés alpesi réteken, fenyőligetek közt kanyarog. Elmegyünk a bájos kis Anna-kápolna épülete mellett, majd lesétálunk az Obere Hemmersuppenalm hegyi tanya épületeihez. A jelzőtáblás elágazásnál jobbra kanyarodunk a Straubinger Haus felé vezető 15. sz. turistaútra, mely az épületek feletti legelőkön, mezőkön kapaszkodik fel. Az egyre meredekebbé váló út végül beér az erdőbe, majd kb. negyedóra után elágazáshoz ér.

Itt választhatunk, hogy balra felfelé megyünk-e az Eggenalmkogel szép kilátást nyújtó teteje felé, vagy rövidítjük a túrát, az egyenesen vezető úton, közvetlenül a Straubinger Haushoz. Ha az izgalmasabb verziót választjuk, a balra felfelé kanyargó turistaúton kb. 250 méter szintkülönbséget kell legyűrnünk. Az Eggenalmkogel erdős, árnyas északi oldalában szerpentinezünk fel, a pont a bajor-tiroli határon álló Schuhmacherkreuz (1668 m) kereszthez, ahonnan parádés kilátás a jutalmunk északra a Chiemgau-i Alpok vonulataira, a távolban még a Chiemsee víztükre is megcsillan, déli irányban a Kaisergebirge vad, csipkézett lánca kéklik.

A kereszttől délre megyünk tovább, immár a tiroli oldalon, először törpefenyők, majd legelők közt ereszkedünk az Eggenalmkogel és a Fellhorn közti széles nyeregbe, a Hochtrittalm épülete közelében. Leérve a széles kocsiútra, pár lépést balra teszünk meg, majd jobbra egy elég nehezen követhető csapásra fordulunk, mely felvisz a Fellhorn lapos tetejére. Legelők közt kapaszkodunk, majd jobbról egy másik út csatlakozik hozzánk, és már előttünk is van a Fellhorn csúcskeresztje (1764 m).

A hegytetőről lélegzetelállító panoráma nyílik a Kaisergebirge fűrészfogas sziluettjére, a Kitzbüheli-Alpokra, a távolban jól kivehető a Magas-Tauern hófödte vonulata, a csillogó gleccserekkel, a Loferer Steinberge masszív sziklatömbje, a Steinplatte jellegzetes sziklafala, mögötte a Berchtesgadeni-Alpok láncolata. A lábunk alatt elterülő völgy 1100 méterrel lejjebb fekszik. Nehezen szabadulunk a nem mindennapi panoráma varázsától.

Ugyanazon az ösvényen indulunk vissza, de a közeli Y elágazásnál most a szélesebb, bal oldali ágon ereszkedünk le a füves, lapos platóról. A Fellhorn nyugati oldalában harántolunk egyre lejjebb, legelők közt, és hamarosan meglátjuk a lent fekvő, idilli Eggenalm hegyi tanyát. Leérve a széles útra, vegyük az irányt, a legtöbb kirándulóhoz hasonlóan, a népszerű Straubinger Haus fogadóhoz (1551 m). A május közepétől november közepéig minden nap nyitvatartó, klasszikus hütte konyhát vivő vendéglő biztos pont a környéken túrázóknak.

A közvetlenül az épület előtti táblázott kereszteződésnél jobbra felfelé tartunk a Sulzner Kaser felé (Rundweg Gletscherblick, Almgenuss). Felmászunk egy szép kilátást kínáló feszülethez, majd tovább emelkedünk a széles kilátást nyújtó mezőkön. Felérünk egy nyeregszerűségbe, ahonnan észak felé is megnyílik a táj, jól látszanak a Chiemgaui-Alpok jellegzetes csúcsai, a Hochgern, a Hochfelln. Meredeken lejtő utunk egy bájos tisztáson keresztezi az államhatárt, visszatérünk Németországba. Pár perc múlva Y alakú elágazáshoz érünk, a bal oldali ágon megyünk tovább a 152-es úton.

Utunk egy erdős völgyben meredekebbé válva ereszkedik, majd kissé megenyhülve egy újabb Y elágazásnál a jobb oldali, jelzett úton folytatjuk túránkat a hangulatos erdőben. Nedves, zsombékos terület mellett megyünk el, és egy legelő szélénél visszaérünk a már ismert Sulzner Kaser hegyi tanyához. Kiérünk az aszfaltútra, balra fordulunk és egy km sétával visszaérünk kiindulási pontunkhoz, a Hindenburghüttéhez. Arra kell figyelni, hogy az utolsó transzfer minibusz már fél 5-kor visszaindul a faluba. Ha lekéssük, egy meredeken lejtő, 3 km-es aszfaltúton történő menetelés a jutalmunk.