Kranzberg, Ferchensee, Lautersee, kellemes gyalogtúra szédítő hegyláncok tövében, mesebeli hegyi tavak partján

A Bajor-Alpok egyik legváltozatosabb családi túráján egyszemélyes libegővel siklunk a Kranzberg káprázatos kilátást nyújtó hegycsúcsára, majd idilli erdők, mezők közt ereszkedünk a Wetterstein csipkés hegyláncának kulisszái előtt fekvő Ferchensee kristálytiszta vizű tavához, ahonnan egy újabb festői fekvésű tó, a Lautersee érintésével sétálunk vissza kilátásban gazdag panorámaúton a Karwendel hegység tövében fekvő, bájos, ízig-vérig bajor kisváros, Mittenwald szélén lévő felvonó alsó állomásához. Élmények sokasága vár ránk a túrán, libegőzés, mezítlábas ösvény, lélegzetelállító kilátás, fürdőzés az ivóvíz tisztaságú hegyi tavakban, hangulatos hüttézés, már csak a szép időt kell megrendelnünk.

Szintkülönbség: 230 m fel, 470 m le.

Mittenwald, Kranzbergbahn, alsó állomás. Díjköteles parkoló (0,50 €/óra, napijegy: 3,00 €). Szép időben, hétvégén gyakran megtelik mindkét parkoló, ilyenkor kénytelenek vagyunk várni. Megközelíthető Garmisch-Partenkirchen felől a B 2-es úton Mittenwald felé, majd Klaisnál jobbra, aztán a Schmalensee után ismét jobbra a Kranzberglift felé, majd balra, a Gröblalm érintésével a Kranzbergbahn alsó állomásához. Mittenwald központjából, a templom elől kb. 600 méteres séta az állomás, a Matthias-Klotz-Stzrasse, Im Gries és Kranzbergstrasse útvonalon.

Felvonó:

Kranzbergbahn, ülőlift. Nyitva minden nap 9.00 – 16.20 között, november elejétől karácsony előtti napokig felülvizsgálati munkák miatt nem közlekedik. Árak: Felnőtt: 6,00 € egy út, gyerek (6-16): 3,50 €. Részletes infó itt.

Könnyű, családi gyalogtúra kitűnően jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A Kranzberg tetejére kissé meredek, de széles út, meleg, nyári napon ne felejtsünk el fürdőruhát vinni, mindkét tó partján szép strandok hívogatnak.

A Kranzbergbahn egyszemélyes ülőliftjével lebegünk fel, 240 m szintkülönbséget legyőzve a Kranzberg oldalában álló hegyi állomáshoz (1214 m), ahonnan a balra vezető úton pár perc alatt érjük el a St.Anton fogadó épületét, ahonnan mesés kilátás nyílik a Karwendel és a Wetterstein fenséges hegyvonulataira, a mélyben felcsillan a Lautersee víztükre is. A népszerű hüttében a jellegzetes bajor specialitások mellé természetesen a mittenwaldi sörfőzde söreit csapolják. Az épület egyik külső falánál nagy cipős polcot találunk, ugyanis itt kezdődik a régió leghosszabb ún. mezítlábas ösvénye, a 22 állomásból álló, kb. 1600 méter hosszan a környező mezőkön, erdőkben futó Barfuss-Wanderweg körút. A bakancsokat hagyhatjuk a regálon, a különböző játékos állomásokon számtalan érdekes talajfélét kipróbálhatunk, természetesen mezítláb. Néhány helyen elsősegély-dobozokat is találunk a ballépések okozta kisebb sérülések kezelésére.  Röviddel a túra vége előtt Kneipp-medencékben hűsíthetjük megpróbált tappancsainkat, a St. Anton fogadó melletti kútnál tudjuk lemosni az út porát.

Az épület előtti széles, tágas rét jobb oldalán futó murvás úton indulunk a Kranzberg tetejére, a közepesen meredek út folyamatosan emelkedve erdőn, mezőn át, a meredekebb szakaszokon leaszfaltozva kapaszkodik fel a csúcs alatt épült Kranzberghaus vendéglőhöz, mely 2018-ban átépítés miatt zárva volt. A ház mögül kavicsos sétaút vezet fel a Hoher Kranzberg (1391 m) füves tetejére, melyen egy kis menedék kunyhó és egy tucat pihenőágy található. A 360 fokos panoráma kétezres csúcsokat megszégyenítő, a padok a Mittenwald felett trónoló Karwendel sziklás mészkővonulatára néznek, tőle balra a távolban az Estergebirge csúcsai, északra lent a Wildensee tava csillog a festői, buckákkal barázdált legelők közt. Délen, a Wetterstein hosszú hegylánca dominálja a horizontot.

Visszasétálunk a Kranzberghaus feletti útra és jobbra fordulunk rajta, ahol a murvás út egy nagy bal kanyart vesz, a jelzőtábla iránymutatásának megfelelően, jobbra térünk le a Lautersee felé vezető, széles, kényelmes, padokkal sűrűn ellátott sétaútra. A mező szélén, a következő elágazásnál balra tartunk, enyhén lejtő utunk hangulatos erdőben ereszkedik, keresztezünk egy árkot, majd kiérünk egy széles kocsiútra, melyen pár lépést teszünk balra, de egy keskenyebb út kedvéért, ismét balra térünk le róla. Pár perc múlva egy pihenőhelynél kettéágazik az út, balra rövidíthetünk a Lautersee felé, a jobb oldali ág a Ferchensee-hez vezet. Időnként szép kilátást élvezve a Wettersteinre idilli réteken, bükkerdőben ereszkedünk az apró kavicsos turistaúton.

Leérve, balra fordulva jutunk a tó partján álló Ferchensee vendéglőhöz, az egész tó a fogadó tulajdonosaihoz tartozik, de szerencsére szabadon látogatható, sőt még fürdeni is lehet a nyáron akár 20 fokra is felmelegedő kristálytiszta vízben. Az idilli fekvésű Ferchensee (1059 m), ritkás nádassal benőtt partjáról pompás panoráma nyílik a Wetterstein masszívumára és a távolban a Karwendel tömbjére. Kerüljük meg a tavat az óramutató járásával ellenkező irányban, a déli parton futó ösvény egy nagyon hangulatos strandszakasz után, itt is megfigyelhetjük a sajátos buckákat, a tó keleti csúcsánál balra kanyarodva keresztez két patakot és becsatlakozik egy keresztben haladó sétaútba, ahol jobbra fordulva folytatjuk túránkat a Lautersee felé. Keresztezünk egy kocsiutat, majd végig egyenesen haladunk a kényelmes, szintet tartó sétaúton hangulatos ligeteken át.

Rövidesen egy aszfaltutat is keresztezünk, majd később jobbra fordulunk a gyalogútra, melyen hamarosan egy Y alakú elágazáshoz jutunk, a jobb oldali ágon pár perc alatt kibukkanunk a Lautersee (1014 m) közelében. A tóparton elmegyünk a Lautersee Stub’n csalogató étterme mellett, balra fordulunk a tavacska északi partján vezető úton, a Seehof vendéglő, majd a csónakház után egy újabb hütte, a Lautersee Alm hívogat. Itt a parton fizetős strand van napozóágyakkal, játszótérrel. Kissé odébb, a keleti parton találunk fürdésre alkalmas, szabadon látogatható partszakaszt, ahol bakancsainkat fürdőpapucsra cserélhetjük. A Lautersee partjáról főleg a Karwendel fehéren ragyogó mészkővonulatára nyílik páratlan kilátás, főleg a délutáni órákban szép, ahogy a nap süti a sziklákat.

Megcélozzuk a parttól kissé távolabb, egy magaslaton álló Maria Königin-kápolnát, mely úgy tűnik már évszázadok óta ott áll, pedig csak 1994-ben emelték. Átmegyünk egy patakmeder felett, majd jobbról kerüljük meg a kis egyházi épületet, kényelmes, kavicsos sétaúton megyünk egy villanyvezeték mellett. Az erdő szélén a Walderlebnispfad erdei tanösvény kapujához érünk, ahonnan egyenesen megyünk a Kranzbergbahn irányába. Keresztezünk egy széles kocsiutat és a következő elágazásnál kissé jobbra tarunk a Laintal felé (útjelzőtábla). Kellemes sétaúton szegődik mellénk a Lainbach fürge folyású hegyi patakja, lejjebb Y alakú elágazáshoz érünk, ahol majd balra megyünk a felvonó alsó állomása felé, de érdemes egy kicsit a völgyben továbbmenni, mert pár méter után egész vaddá változik az addig békés patak, hatalmas sziklalépcsőn bucskázik alá a víztömeg haragosan tajtékozva. A mély szurdokszerű völgyön híd vezet át egy barlangban álló Mária-szoborhoz. Menjünk vissza az elágazáshoz és élesen jobbra fordulva folytassuk utunkat a Kranzberg ülőlift alsó állomása felé. Pár lépés múlva kiérünk egy kavicsos sétaútra, melyen jobbra kanyarodva rövidesen kiérünk az erdőből. Balra egy kis magaslaton kő kert áll, érdemes felmenni, a sziklatömbök közül pazar kilátás nyílik Mittenwaldra és a Karwendel hegységre. Visszatérve a panorámaútszerű ösvényre, végig csodás kilátást élvezve érünk vissza kiindulási pontunkhoz, a Kranzberg felvonó alsó állomásához.